Principală  —  IMPORTANTE   —   Curtea de Conturi, despre gestionarea…

Curtea de Conturi, despre gestionarea patrimoniului public al R. Moldova, aflat peste hotarele țării: „Majoritatea obiectivelor amplasate în Ucraina sunt în stare deplorabilă, iar unele au fost ocupate abuziv sau se află în litigii”

Foto: Curtea de Conturi a R. Moldova

Situație alarmantă privind gestionarea patrimoniului public al R. Moldova, aflat peste hotarele țării. Reprezentanții Curții de Conturi a R. Moldova (CCRM) anunță luni, 5 iulie, în urma unei vizite de documentare, că majoritatea obiectivelor amplasate în Ucraina, parte a proprietății publice a R. Moldova, sunt în stare deplorabilă, avariate, iar unele au fost ocupate abuziv sau se află în litigii. Potrivit acestora, în unele situații, imobilele au fost demolate și nu pot fi identificate.

Reprezentanții CCRM susțin că edificiul Consulatului R. Moldova din Odessa, care se află în gestiunea Ministerului Afacerilor Externe și Integrării Europene (MAEIE), dar și construcțiile Sanatoriului „Moldova” se află în stare deplorabilă. Mai mult, este incert dreptul de proprietate în cazul sanatoriului.


În localitatea Zatoka, Ucraina, auditorii CCRM au examinat starea unor obiective, aflate în gestiunea Ministerului Educației, Culturii și Cercetării (MECC). Potrivit acestora, într-o stare deplorabilă se află și Baza de odihnă „Bugaz”, aflată în evidența contabilă a Universității de Stat din Moldova, care ar fi exploatată de către persoane neidentificate.

„O altă bază de odihnă funcțională, gestionată anterior de Universitatea Tehnică din Moldova, „Politeh”, la moment „Admiral”, a fost recunoscută de autoritatea locală drept proprietate privată, urmare a reconstrucției capitale a acesteia de către arendator”, susțin reprezentanții instituției.

Potrivit CCRM, în aceiași localitate, auditorii au examinat starea Bazei de odihnă „Selecția”, care se află încă în evidența contabilă a Institutului de Cercetări pentru Culturile de Câmp ,,Selecția”.

„În 2002 institutul a dat în arendă baza de odihnă unui cetățean al Ucrainei pe un termen de 10 ani. Arendașul nu a respectat prevederile contractuale și, fără a coordona cu institutul, a demolat 36 de căsuțe de lemn și a construit bunuri imobile capitale cu două nivele”, se arată în nota informativă a instituției.

Potrivit CCRM, a fost pierdut și patrimoniul aflat în gestiunea Ministerului Justiției (MJ): Baza de odihnă ,,Mecita” din localitatea Zatoka.

„Ministerul Justiției nu a asigurat înregistrarea în conformitate cu legislația Ucrainei a clădirilor bazei de odihnă ca proprietate a R. Moldova în gestiunea Î.S. ,,Brănești”. În perioada 2018-2019 Î.S. ,,Brănești” nu a efectuat inventarierea bunurilor și nu a întreprins măsuri de asigurare a integrității clădirilor. Lipsa controlului asupra patrimoniului aflat peste hotarele țării a condiționat demolarea neautorizată a clădirilor bazei de odihnă”, se mai arată în nota informativă.

Auditorii Curții de Conturi au examinat, de asemenea, starea unor obiective, proprietate publică a R. Moldova, situate în localitatea Serhiivka. Aceștia susțin că unele baze sunt funcționale, dar necesită investiții, cum ar fi Baza de odihnă „Medic-2 ”, gestionată de USMF „Nicolae Testemiţanu”, Baza de odihnă „Parus”, gestionată de Î.S. „Urbanproiect”, Baza de instruire „Sergheevca”, gestionată anterior de I.P. Universitatea de Stat de Educație Fizică și Sport, Baza de odihnă „Automobilist”, gestionată de Î.S. „Administraţia de Stat a Drumurilor” și Baza de odihnă „Sveazist”, Î.S. „Posta Moldovei”. Totodată, situația privind drepturile de proprietatea în cazul unora dintre obiective este incertă.

„De asemenea, au fost examinate obiectivele din localitatea Serhiivka, aflate în gestiunea Ministerului Sănătății, Muncii și Protecției Sociale (MSMPS): Centrul de reabilitare pentru copii „Sergheevca”, Centrul de reabilitare a invalizilor şi pensionarilor „Victoria”, care sunt funcționale”, susțin reprezentanții CCRM.

Conform datelor furnizate de CCRM, Baza de odihnă „Dacia”, gestionată de USM, amplasată în localitatea Prymorsk, nu funcționează, nefiind clarificată situația privind drepturile de proprietate asupra acesteia.

În perioada 1-3 iulie, auditorii Curții de Conturi a R. Moldova au întreprins o vizită de documentare în Ucraina, pentru a examina mai multe obiective, parte a proprietății publice a R. Moldova.

Până în 2003 au fost completate și prezentate spre examinare Fondului proprietății de stat al Ucrainei seturile inițiale de documente ce confirmă dreptul  de proprietate a R. Moldova asupra majorității obiectelor moldovenești din Ucraina. Concomitent, între 2001-2006 au fost colectate, examinate și expediate la Kiev actele solicitate suplimentar de partea ucraineană, iar lista obiectelor R. Moldova amplasate pe teritoriul Ucrainei, dreptul de proprietate asupra cărora urmează a fi recunoscut în temeiul acordului din 1994 a fost precizată, fiind operate multiple modificări.

La începutul anului 2008, în lista obiectelor R. Moldova din Ucraina figurau 113 obiecte pentru recunoașterea dreptului de proprietate, Ucraina prezentând trei obiecte care se află parțial pe teritoriul țării noastre.

Reprezentanții APP au specificat că pe parcursul anilor 2002-2006 au fost semnate protocoale de recunoaștere a drepturilor de proprietate a  R. Moldova pentru 47 de obiecte în țara vecină, inclusiv pentru 9 obiecte ce aparțineau agenților economici din regiunea transnistreană și protocoale de recunoaștere a drepturilor de proprietate a Ucrainei pentru 2 obiecte.

În anul 2011, în cadrul ședinței comisiei mixte moldo-ucrainene pentru colaborare comercial-economică s-a convenit recunoașterea „la pachet” a dreptului la proprietate a părților asupra obiectelor amplasate pe teritoriul altei părți. 25 de obiecte, incluse în pachet nu au fost recunoscute de Ucraina, alte 20 sunt înregistrate ca proprietate a R. Moldova în țara vecină. Majoritatea acestora se află într-o stare deplorabilă, nefuncțională.