Cum vor fi organizate concursurile pentru ocuparea funcțiilor publice de șefi ai direcțiilor de învățământ. Regulamentul aprobat de MEC
Ministerul Educației și Cercetării (MEC) informează vineri, 9 februarie, că a adoptat Regulamentul cu privire la organizarea şi desfășurarea concursului pentru ocuparea funcției publice de conducător al organului local de specialitate în domeniul învățământului (OLSDÎ) – șefii direcțiilor educație din raioane și municipii. Documentul va asigura organizarea, pe principii unice, bazate pe meritocrație și transparență, a concursurilor pentru desemnarea în funcție a conducătorilor OLSDÎ.
Regulamentul va fi aplicat pentru organizarea concursurilor de angajare în funcțiile rămase vacante după încetarea raporturilor de muncă cu șefii direcțiilor care au fost numiți în funcție fără a fi organizat un concurs, cu mai mult de patru ani în urmă, sau a celor numiți în calitate de șefi pe o perioadă nedeterminată de timp.
„Regulamentul cu privire la organizarea şi desfășurarea concursului pentru ocuparea funcției publice de conducător al OLSDÎ are scopul să asigure selectarea celor mai competenți profesioniști în baza unor criterii clar definite şi a unei proceduri unice de evaluare. Va fi constituită o comisie de concurs profesionistă și reprezentativă, iar testarea se va face la calculator, fapt care va facilita evaluarea, va oferi mai multă credibilitate procedurii de verificare a cunoștințelor candidaților la concurs și va stabili o procedură echitabilă”, susține ministrul Dan Perciun.
Concursul va include trei etape:
1. verificarea îndeplinirii condițiilor de participare la concurs (candidatul întrunește condițiile specificate: studii de master sau superioare pre-Bologna; experiență managerială de cel puțin 5 ani; cerințe ce rezultă din statutul de funcționar public. Candidații la concurs vor prezenta următoarele acte confirmative, inclusiv: actul de identitate; curriculum vitae; copia/copiile actului/actelor de studii; programul de dezvoltare a sistemului educațional din raion/municipiu elaborat pentru 4 ani);
2. proba scrisă (test grilă realizat la calculator cu un prag de trecere de cel puţin 75% din punctajul stabilit, care cuprinde itemi pentru următoarele domenii de management: al sistemului educațional, curriculumului, resurselor umane și resurselor financiare);
3. interviul, care include evaluarea programului de dezvoltare a sistemului educațional și a competențelor demonstrate la interviu (criterii: I) abilitățile de comunicare și prezentare; II) capacitățile generale de analiză şi sinteză; III) calitatea analizei SWOT, relevanța și calitatea datelor utilizate; IV) oportunitatea viziunii și a obiectivelor strategice, formularea clară și argumentată a acestora și V) calitatea planului de acțiuni propus, inclusiv din perspectiva relevanței acțiunilor, alinierea acestora la obiectivele strategice, a termenelor de realizare și a costurilor).
În cadrul comisiei de concurs vor participa 3 reprezentanți ai autorităților locale și a câte un reprezentant al MEC, Agenția Națională pentru Curriculum și Evaluare (ANCE), Agenția Națională de Asigurare a Calității în Educație și Cercetare (ANACEC), Congresul Autorităților Locale din Moldova (CALM), sindicatelor, societății civile și un director al unei instituții de învățământ general.
În prezent, își păstrează funcțiile șefii OLDSÎ din 10 raioane, aleși în conformitate cu legislația în vigoare, pe un termen de patru ani.
Este vorba despre conducătorii direcțiilor din raioanele/municipiile: Taraclia (Lilia Sarsaman), Strășeni (Lucia Caciuc), Nisporeni (Rodica Marian), Leova (Aliona Carafizi), Ialoveni (Ion Scutaru), Florești (Diana Pantaz), Fălești (Mariana Osadța), Criuleni (Ala Ungurean), Călărași (Elena Gonța), UTA Găgăuzia (Natalia Cristeva).
„(…) În cazul conducătorului OLSDÎ din raionul Rezina (Aurelia Grigoriță), consiliul raional urmează pe parcursul acestei săptămâni să adopte o decizie prin care va modifica hotărârea anterioară de numire a șefului OLSDÎ Rezina, în sensul concretizării termenului de 4 ani (anterior era specificat „pe o perioadă conform legislației în vigoare”), astfel încât să continue raporturile de serviciu.
În alte 13 cazuri, consiliile raionale (sau, după caz, președinții de raioane) au adoptat actele necesare prin care au constatat încetarea de drept a raporturilor de serviciu cu conducătorii OLSDÎ sau cu persoanele care exercitau atribuțiile șefului OLSDÎ.
La 22 ianuarie 2024, MEC a emis 7 ordine Cu privire la constatarea încetării de drept a raporturilor de serviciu cu conducătorii OLSDÎ din raioanele/municipii: Ungheni (Iulia Pancu), Cahul (Valeriu Baban), Dondușeni (Gulnara Grigoriev), Glodeni (Tudor Casauțan), Cimișlia (Vasile Surdu), Chișinău (Andrei Pavaloi), Drochia (Ion Recean), și 4 ordine Cu privire la constatarea încetării de drept a raporturilor de serviciu cu șefii interimari ai OLSDÎ din raioanele: Telenești (Mariana Banari), Ocnița (Alla Toncoglaz), Hîncești (Valentina Tonu) și Anenii Noi (Liliana Prodan)”, se spune în comunicatul de presă emis de MEC la sfârșitul lunii ianuarie.
Două consilii raionale și un consiliu municipal vor constata ulterior încetarea de drept a raporturilor de serviciu cu conducătorii titulari ai OLSDÎ, după stingerea circumstanțelor care au stat la baza suspendării raporturilor de muncă. Este vorba despre șefii OLSDÎ din municipiul Bălți (Tatiana Dubițkaia, aleasă viceprimar al mun. Bălți), raionul Ocnița (Ivan Zaharco, ales vicepreședinte al raionului Ocnița), raionul Telenești (Alina Pascaru, aleasă primar al com. Bănești).
Pe 26 ianuarie a expirat termenul de 45 de zile de la adoptarea deciziei Curții Constituționale din 12 decembrie 2023, prin care au fost confirmate modificările la Codul educației adoptate de Parlament.
Curtea Constituțională a verificat constituționalitatea acestor modificări și a declarat inadmisibile sesizările depuse de câțiva deputați și de un consiliu raional. Sesizarea privind controlul constituționalității unor prevederi din Codul educației a fost depusă de deputatul ex-socialist Gaik Vartanean, afiliat acum partidului Mișcarea Alternativa Națională (MAN).