CSE Chișinău a luat act de informațiile privind situația excepțională în domeniul aprovizionării cu apă și canalizare din Chișinău. Primarul anunță că va convoca ședința extraordinară a CMC
Comisia pentru Situații Excepționale (CSE) a municipiului Chișinău, convocată vineri, 28 octombrie, în ședință a luat act de nota informativă cu privire la situația excepțională în domeniul aprovizionării cu apă și canalizare, prezentată de directoarea generală a SA „Apă-Canal Chișinău”, Irina Gutnic. Subiectul a fost discutat și joi, 27 octombrie, în cadrul ședinței Consiliului Municipal Chișinău (CMC).
Directoarea de la ACC susține că situația financiară a întreprinderii înregistrează indici negativi, astfel că în prezent este în imposibilitate de a achita energia electrică și toate plățile salariale. Iar în lipsa unei măsuri de ajustare a tarifului, societatea se află în imposibilitate de a livra apă către consumatori (cetățeni).
„Situația financiară precară în care se află acum ACC este rezultatul unui tarif care nu acoperă nici pe departe costurile operaționale și obligațiunile operatorului”, a explicat Gutnic la ședința CMC, transmite serviciul de presă al Primăriei Chișinău.
În raportul prezentat de Irina Gutnic în ședința CMC, se menționează că „Apă-Canal Chișinău se confruntă cu dificultăți ca urmare a semnării în anul 2013 a unor acorduri de împrumut cu BERD și BEI, fiecare în valoare de 24 de milioane de euro, în niște condiții care sunt irealizabile pentru întreprindere”.
Potrivit Primăriei capitalei, două din cele mai importante condiții care au fost impuse de bănci și care sunt imposibil de realizat de către operator sunt: ajustarea tarifului (care nu depinde de ACC și este doar de competența regulatorului), iar a doua condiție este deținerea pe conturile întreprinderii blocate permanent a sumei de două milioane de Euro. Totodata, din 2015 „Apa-Canal” a început plățile pentru rambursarea creditului, plăți care nu aveau nicio acoperire în tarif.
Șefa ACC a explicat, potrivit Primăriei Chișinău, că asemenea credite, de regulă urmează a fi încheiate la nivel de Guvern sau cel puțin, la nivel de municipalitate. Or, condițiile impuse de bănci nu puteau fi respectate din start de „Apă-Canal Chișinău”.
„În urma majorării tarifului la energie, creșterea cheltuielilor operaționale în urma creșteri indicelui inflației, la finele anului curent, ACC înregistrează un deficit de peste 400 mil. lei, iar pentru anul 2023, deficitul se ridică la valoarea de 700 mil. lei.
Astfel, se constată riscul de sistare a serviciului de apă și canalizare a locuitorilor municipiului Chișinău, în condițiile crizei resurselor energetice care generează neacoperirea costurilor operaționale și a obligațiunilor operatorului”, se arată într-un comunicat al Primăriei capitalei.
Comisia pentru Situații Excepționale a Municipiului Chișinău a pus în sarcina SA „Apă-Canal Chișinău” să perfecteze și să prezinte Consiliului Municipal Chișinău proiectele de decizie privind cesiunea Contractului de finanțare încheiat între „ACC” SA și BERD, BEI și respectiv, proiectul de decizie privind aprobarea tarifelor pentru serviciul public de alimentare cu apă și canalizare și epurare a apelor uzate.
Primarul Ion Ceban anunță că va fi convocată ședința extraordinară a Consiliului Municipal Chișinău (CMC), pentru examinarea chestiunilor enunțate.
Potrivit deciziei CSE a municipiului Chișinău, au fost constatate circumstanțele privind necesitatea adoptării deciziilor în regim de urgență, fără consultarea cetățenilor, asociațiilor constituite, altor părți interesate.
Mai devreme, Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică (ANRE) a venit cu unele precizări referitor la declarațiile șefei de la S.A. „Apă-Canal Chișinău” privind situația excepțională în sectorul serviciilor de apă și canalizare.
„S.A. „Apă-Canal Chișinău” în perioada 2019-2021 nu a înaintat nicio solicitare de ajustare a tarifelor pentru furnizarea/prestarea serviciului public de alimentare cu apă și de canalizare, conform prevederilor legale. Or, ținând cont de rigorile metodologice (de determinare, aprobare și aplicare a tarifelor pentru serviciul public de alimentare cu apă, de canalizare și epurare a apelor uzate n. red.) , S.A. „Apă-Canal Chișinău” în perioada 2019-2022 a format devieri pozitive (excedent tarifar) în scopuri tarifare de circa 370 mil. lei, care urmează a fi incluse în calculul tarifelor ulterioare.
La 25 martie 2022, S.A. „Apă-Canal Chișinău” prin scrisoarea 01-6766 a solicitat de la ANRE ajustarea tarifelor, însă, ulterior prin scrisoarea nr. 01-16178 din 4 iulie 2022 a solicitat suspendarea examinării solicitării de aprobare a tarifelor pentru furnizarea/aprobarea tarifelor la serviciul public de alimentare cu apă și de canalizare, motivând că urmează a fi prezentată o informație mai complexă privind mărimea redevenței”, explică ANRE.
Cu referire la acoperirea cheltuielilor operaționale suportate de S.A. „Apă-Canal Chișinău” pentru desfășurarea activității de furnizare/prestare a serviciului public de alimentare cu apă și de canalizare, ANRE menționează că Metodologia „oferă posibilitatea acoperirii tuturor cheltuielilor operaționale suportate de operator în cazul în care se respectă limita consumului tehnologic și a pierderilor de apă în sistemul public de alimentare cu apă recunoscute în scopuri tarifare”.
„Diferența consumului tehnologic și pierderile de apă efectiv și cel aprobat de ANRE, care nu se acceptă în scopul recuperării prin tarif pentru perioada anilor 2019-2021 este substanțială și a constituit: în anul 2019 – 14 665 mii m3 sau 21,3%; în 2020 – 10 796 mii m3 sau 15,9%; în 2021 – 8 816 mii m3 sau 13,4%”, explică ANRE.
Potrivit ANRE, cauzele principale care afectează sustenabilitatea activității S.A. „Apă-Canal Chișinău” constau în:
- Incapacitatea argumentării pierderilor admise în rețele;
- Neprezentarea la timp (anual) a solicitării de aprobare a tarifelor;
- Negocierea necorespunzătoare a Contractului colectiv de muncă, ce nu poate fi recuperat prin tarif, fără a fi evaluate posibilitățile reale de îndeplinire a angajamentelor asumate de părți;
- Utilizarea excedentului tarifar format în anii 2019-2021 în alte scopuri etc.