Zboruri anulate pe timp de pandemie. Cum poate fi cerută rambursarea costurilor pentru biletele de avion la cursele din cadrul UE
În contextul anulării zborurilor din cauza pandemiei, pe rețelele sociale au apărut tot mai multe întrebări referitoare la posibilitatea de recuperarea a banilor achitați în prealabil pentru biletele de avion. Vlad Bercu, avocat la Săvescu și Asociații, explică care sunt drepturile persoanelor care au procurat bilete de avion la cursele din interiorul spațiului Uniunii Europene (UE) sau care au avut ca punct de plecare sau sosire un stat membru UE.
Consumatorul este în drept să ceară vânzătorului restituirea contravalorii produsului
„Orice persoană care apelează la serviciile unei companii de zbor are calitatea de consumator, iar în Republica Moldova actul normativ care reglementează protecția drepturilor consumatorilor este Legea nr. 105-XV din 13.03.2003 privind protecția consumatorilor”, a menționat Vlad Bercu.
Avocatul a explicat că în cadrul UE principalul act normativ care reglementează drepturile minime ale pasagerilor, în condițiile în care acestora li s-a anulat zborul, este Regulamentul Parlamentului European și al Consiliului nr. 261/2004 din 11 februarie 2004.
Articolul 12 al Legii privind protecția consumatorului stipulează drepturile pe care le are consumatorul. Printre acestea se numără dreptul să ceară vânzătorului sau prestatorului de servicii îmbunătățirea, înlocuirea gratuită ori reducerea prețului pentru un produs. De asemenea, consumatorul poate solicita restituirea contravalorii produsului sau a serviciului prin rezoluțiunea contractului pentru acest produs sau serviciu.
„Uneori pe site-urile companiilor avia, până la efectuarea check in-ului, cumpărătorilor li se spune că au biletul rezervat, în realitate, însă, odată ce prețul total al biletului a fost achitat, acesta este deja achiziționat”, menționează avocatul.
Condițiile care nu au fost negociate, pot fi considerate nule
Vlad Bercu afirmă că orice condiții, care nu au fost negociate la cumpărarea biletului, pot fi calificate drept abuzive. În acest caz, ele pot fi considerate nule, conform articolului 329 din Codul Civil al R. Moldova. Spre exemplu, acest lucru se poate întâmpla atunci când clientului i se refuză rambursarea costului biletului de clasă „Standard”.
Avocatul explică faptul că Regulamentul Parlamentului European și al Consiliului stabilește care sunt pretențiile care pot fi înaintate companiilor avia în cazul în care se refuză îmbarcarea pasagerilor împotriva voinței lor, atunci când zborul este anulat sau întârziat.
„Anularea zborului, conform Regulamentului, înseamnă neefectuarea unui zbor programat anterior și pentru care s-a făcut cel puțin o rezervare, fără ca să se indice din vina cui nu a fost efectuat zborul”, precizează Vlad Bercu.
Rambursarea întregului cost al biletului urmează să se efectueze în termen de șapte zile
Art. 8, alin. (1) al Regulamentului stabilește că rambursarea întregului cost al biletului se va efectua în termen de șapte zile, la prețul de achiziție pentru partea sau părțile de călătorie neefectuate, spre exemplu în cazurile biletelor dus-întors. Rambursarea are loc prin plata în numerar, prin transfer bancar electronic sau, cu acordul scris al pasagerului, în bonuri de călătorie sau alte servicii.
Potrivit Regulamentului, operatorul aerian nu este obligat să plătească compensații, dacă anularea este cauzată de împrejurări excepționale care nu au putut fi evitate. Totuși, aceasta nu exclude posibilitatea plății compensațiilor ca urmare a nerespectării termenului de rambursare a sumei pentru biletul achiziționat.
Cum poate fi cerută rambursarea costului biletelor de avion?
Vlad Bercu susţine că pentru a cere rambursarea costului biletelor de avion, oamenii trebuie să trimită pe adresa electronică a companiei o notificare, în care să ceară rambursarea costurilor biletelor.
„Atunci când veți solicita rambursarea costului biletului, prezentați următoarele informații: datele personale ale pasagerului, informații privind cursa, numărul zborului, compania, ora preconizată a sosirii, copia biletelor, informațiile despre faptul că pasagerul a fost informat sau nu privind drepturile sale”, spune avocatul.
Dacă răspunsul oferit de companie nu este cel dorit, iar compania aeriană are sediul sau filiala în R. Moldova, persoanele se pot adresa Agenției pentru Protecția Consumatorilor și Supravegherea Pieței, str. Vasile Alecsandri 78, Chișinău, MD-2012, tel. 022 501 980, e-mail consumator@apcsp.gov.md sau, în timp de trei ani, în instanța de judecată.
La 17 martie, în R. Moldova a fost instituită Stare de Urgență pentru 60 de zile. În aceeași zi a fost sistat traficul aerian, indiferent de direcția de intrare sau ieșire din R. Moldova.