Conducerea Agenției Proprietății Publice se laudă că a reușit să echilibreze stagnarea de durată a activității „Căii Ferate din Moldova”: Acum sunt achitate parțial salariile pentru decembrie 2020
Conducerea Agenției Proprietății Publice (APP) se laudă că a reușit să „echilibreze stagnarea de durată a activității întreprinderii, înregistrată în perioada 2010-2019, urmare a administrării ineficiente”.
„Totodată, au fost eradicate toate schemele ce țin de acces la servicii de transport, care erau complementate cu un șir de taxe ilegale și se respectă un grafic de achitare a restanțelor salariale”.
Potrivit APP, acum sunt achitate parțial salariile pentru luna decembrie 2020.
„La licitație a fost vândut lotul unic, din metale feroase și neferoase de două mii tone, la prețul de 16 mil. lei. Urmare achitării prețului lotului adjudecat, 11,5 mil. lei au fost utilizate pentru stingerea parțială a datoriei pentru salarii, circa 3,5 mil. lei din suma respectivă au fost achitate în contul stingerii parțiale a datoriilor acumulate pentru achiziționarea motorinei, iar un mil. lei a fost utilizat pentru executarea obligațiunilor conform titlului executoriu, către Inspectoratul Fiscal Principal de Stat”, menționează reprezentanții APP.
APP: „Activitatea Întreprinderii de Stat „Calea Ferată din Moldova” rămâne a fi vulnerabilă”.
„Din activitatea de transportul de călători, CFM în anul 2020 a suportat pierderi în sumă de 114,5 mil. lei. În conformitate cu ultimul raport financiar, din totalul din cheltuieli lunare de 60 mil. lei suportate de „Сalea Ferată din Moldova”, fondul lunar de salarizare constituie circa 35 mil. lei. Datoriile pentru creditele bancare, contractate de la băncile comerciale din 2015, înregistrează, la data de 10.03.2021, datorii în mărime de 490 936 mil. lei”, susțin reprezentanții Agenției Proprietății Publice.
Șefi numiți pe criterii politice, furturi de combustibil, dosare penale fără finalitate deschise în urma neregulilor depistate la întreprindere, lipsa de control și starea slabă a infrastructurii feroviare sunt doar câteva dintre motivele care au dus Calea Ferată la situația în care nu își mai poate onora obligațiunile față de angajații care nu și-au primit salariile de câteva luni. Starea de degradare continuă a sectorului feroviar a condus, în 2021, întreprinderea în derivă, cu datorii de circa 765 de milioane de lei, restanțe la salarii de aproximativ 90 de milioane de lei, dar și cu o stare tehnică la fel de problematică ca și cea financiară.
În timp ce unele voci declară că falimentul Căii Ferate este inevitabil, iar angajații refuză să mai iasă la serviciu până nu li se vor achita restanțele salariale, cei care se fac vinovați de situația în care a ajuns întreprinderea nu au fost încă identificați. Actuala conducere invocă faptul că a primit o „moștenire grea”, în timp ce fostul manager dă vina pe incompetența actualului director.