Raport oficial: R. Moldova comite încălcări privind ocrotirea sănătății, dar și dreptul la asistență socială și medicală
În R. Moldova pensia minimă pentru limita de vârstă este insuficientă, sistemul de inspecție a muncii este ineficient, iar o protecție adecvată pentru femeile victime ale violenței domestice nu există − sunt câteva dintre concluziile Comitetului European pentru Drepturi Sociale prezentate în ultimul raport, pe 24 ianuarie. Deși încă în 2001, R. Moldova a ratificat Carta Socială Europeană, o referinţă normativă pentru drepturile sociale pe întreg continentul european, iar prin asta şi-a asumat un şir de responsabiltăţi, Comitetul European pentru Drepturi Sociale a stabilit 10 încălcări în perioada 2010-2015.
Termenul limită pentru depunerea raportului pentru perioada 2010-2015 a fost 31 octombrie 2016, însă R. Moldova l-a prezentat abia pe 29 martie 2017. Ulterior, în august 2017, Comitetul European pentru Drepturi Sociale a solicitat informații suplimentare cu referire la unele articole prevăzute în Cartă, însă autoritățile de la Chișinău nu au venit cu un răspuns.
Comitetul a formulat 10 abateri, privind dreptul la condiții de muncă sigure și sănătoase, ocrotirea sănătății, securitatea socială și dreptul la asistență socială și medicală.
Totodată, în raport, este menționat faptul că în cazul altor 3 prevederi din Cartă, Comitetul European pentru Drepturi Sociale nu s-a expus, pe motiv că necesită informații suplimentare: „Comitetul consideră că lipsa informațiilor solicitate, constituie o încălcare a obligației de raportare semnată de R. Moldova în cadrul Cartei și cere autorităților să remedieze această situație furnizând informațiile în următorul raport”. Ziarul de Gardă a încercat să afle motivele pentru care informația prezentată în raportul național este una incompletă. Serviciul de presă din cadrul Guvernului R. Moldova ne-a comunicat că solicitarea a fost înregistrată și este în proces de executare.
Art.3 Dreptul la condiții de muncă sigure
Comitetul European pentru Drepturi Sociale a constatat că R. Moldova nu s-a conformat la alineatul (2) al articolului 3 din Cartă, deoarece „muncitorii care desfășoară activități independente nu intră sub acoperirea legislației privind sănătatea și siguranța la locul de muncă”. Un alt punct din același articol, căruia nu s-a conformat R. Moldova este alineatul (3). Concluzia prezentată: „sistemul de inspecție a muncii este ineficient”.
Art. 11 Dreptul la ocrotirea sănătății
Comitetul a constatat că în R. Moldova „măsurile luate pentru reducerea ratei mortalității materne și în rândul copiilor nu au fost suficiente”.
Totodată, la același articol, R. Moldova nu s-a conformat alineatului (2), pe motiv că „nu s-a stabilit dacă testele de prevenție a bolilor, care cauzează un nivel înalt a mortalității, sunt disponibile pentru toată populația”.
Situația din R. Moldova nu este conformă nici cu alineatul (3), pe motiv că:
-nu există măsuri adecvate care ar proteja populația de pericolul azbestului;
-măsurile luate pentru a asigura interzicerea fumatului în locurile publice, nu sunt suficiente.
Art. 12 Dreptul la securitate socială
Cu referire la această prevedere a Cartei, Comitetul concluzionează că în R. Moldova:
-nu s-a stabilit dacă sistemul de asigurări sociale existent acoperă un procent semnificativ din populație;
-prestațiile minime de șomaj sunt insuficiente;
-pensia minimă pentru limită de vârstă este insuficientă;
-prestația minimă de boală este insuficientă;
Totodată, „nu s-a stabilit dacă R. Moldova menține un sistem de securitate socială la un nivel, cel puțin egal, cu cel necesar pentru ratificarea Codului european de securitate socială”.
Art. 13 Dreptul la asistență socială și medicală
Concluzia prezentată în raport: „nivelul de asistență socială plătită unei singure persoane fără resurse, inclusiv persoanelor în etate, este unul insuficient”, iar „dreptul la asistență medicală nu este garantat tuturor persoanelor fără resurse”.
Art. 16 Dreptul familiei la protecție socială, juridică și economică
În raportul prezentat de Comitetul European pentru Drepturi Sociale în 2015, la fel ca în acest an, din cauza lipsei de informații, Comitetul nu s-a putut expune asupra unor prevederi ale Cartei, și anume: privind existența unei protecții adecvate pentru femeile victime ale violenței domestice și, pe de altă parte, dacă cetățenii străini beneficiază de un tratament egal în ceea ce privește alocațiile familiale. Autoritățile moldovenești, urmau să prezinte informația necesară, în octombrie 2016, însă nu au făcut-o. Astfel, Comitetul concluzionează în raportul din 2017, că situația din R. Moldova nu este conformă cu articolul 16 din Cartă, pe motiv că:
-nu s-a stabilit dacă există o protecție adecvată pentru femeile victime ale violenței domestice;
-nu este garantat un tratament egal în ceea ce privește accesul la alocații familiale pentru cetățenii străini.
R.Moldova a acceptat 63 din 98 de dispoziţii ale Cartei Sociale Europene. Ratificând documentul în 2001, R. Moldova şi-a asumat un şir de responsabiltăţi. Aceste obligaţii ţin în principal de adoptarea unor măsuri necesare în vederea executării reale a prevederilor ratificate, întocmirea raportelor naţionale referitor la aplicarea Cartei, precum şi participarea la şedinţele Comitetului guvernamental. Comitetul European pentru Drepturi Sociale monitorizează conformitatea situaţiei, examinează rapoartele şi decide dacă situaţia din ţările în cauză este sau nu în conformitate cu Carta Socială Europeană. Deciziile sale, cunoscute sub numele de „concluzii”, sunt publicate în fiecare an.