Ce reprezintă pensionarea anticipată, așa numita „pensie pentru carieră lungă”. Cum și de când va funcționa și cine va beneficia de ea
Noua lege a pensiilor, elaborată de deputații Partidului Acțiune și Solidaritate, care prevede introducerea pensionării anticipate pentru stagiu lung, așa numita „pensie pentru carieră lungă”, păstrarea formulei de majorare a vârstei de pensionare și modificarea formulei de indexare a pensiilor a fost votată în lectura a doua, lectură finală.
Asta înseamnă că începând cu anul 2022 toate modificările operate la legea pensiilor vor fi funcționale. Asta mai înseamnă că tot de la 1 ianuarie 2022 va intra în vigoare și pensionarea anticipată pentru stagiu lung, așa numita „pensie pentru carieră lungă”.
Astfel, de exemplu, orice bărbat care are deja 39 de ani munciți poate ieși la pensie indiferent dacă a atins sau nu vârsta standard de pensionare. Mai exact, poate ieși la pensie la orice vârstă dacă deține un astfel de stagiu de cotizare. Regula este aceeași și în cazul femeilor, doar că perioada de cotizare este 37 de ani, cu doi ani mai mică decât în cazul bărbaților.
Mai multe informații la acest subiect ne-a oferit Marcel Spatari, ministrul Muncii și Protecției Sociale.
Ce reprezintă pensionarea anticipată. Cum va funcționa, cine va beneficia și de când ea va funcționa?
Pensionarea anticipată înseamnă că oameni care au muncit foarte mult timp și au cotizat foarte mult timp la sistemul de asigurări sociale, ei au dreptul să se pensioneze mai repede. Este o compensare pentru mărirea vârstei de pensionare. Este un regim special de care beneficiază un anumit număr de oameni. Eu l-am numit acum câteva zile „o excepție”, dar cuvântul excepție e cumva foarte restrictiv dacă te gândești la o excepție de 1- 2% – nu. Vrem ca gradul de absorbție a acestei măsuri să fie mai mare, să fie de 10%, dar să fie cazuri speciale totuși. Nu toată lumea este în cazuri speciale totuși. Deci, pensionarea anticipată înseamnă să ieși la pensie mai devreme, anticipat, decât vârsta standard de pensionare dacă ai lucrat mult timp. Perioada lungă de timp, înseamnă stagiu lung de cotizare. Noi am avut această pensionare anticipată în anul 2017. Doar că atunci, parametrii – stagiul de cotizare, care este necesar și vârsta la care se poate ieși la pensie. În 2017 se putea ieși la pensie cu cel mult 3 ani mai devreme decât vârsta de pensionare dacă aveai stagiul complet de cotizare realizat în perioade contributive, când efectiv ai plătit contribuții. De exemplu, perioada de serviciu militar sau perioada de îngrijire a copilului nu era considerată atunci stagiu contributiv pentru că nu plătești efectiv contribuții. Asta a fost regula atunci, asta este regula și în alte țări. Ceea ce se introduce acum este de fapt revenirea la acel model numai că se pune o depășire necesară pentru stagiul complet. De ce? Pentru că atunci, în 2017, când s-a introdus pensionarea anticipată numărul de beneficiari care a beneficiat de această pensionare anticipată a fost foarte mare. Nu s-au așteptat guvernanții de atunci că afluxul de noi pensionari va fi atât de mare și de aceea au anulat acea posibilitate. Acum, noi trebuie să fim mai prudenți și trebuie să introducem niște reguli pentru pensionarea anticipată care să fie un pic mai restrictive ca în funcție de câți oameni intră în sistem prin pensionarea anticipată să putem vedea că sunt prea puțini de exemplu și să mai coborâm un pic pragul, să coborâm un pic condițiile. Trebuie să intervenim prudent. În toate țările în care s-a introdus pensionarea anticipată Guvernele au venit foarte repede, dar foarte repede cu modificări, cu ajustări pentru că este foarte greu ca să ai o predictibilitate justă la câți oameni vor intra în acest sistem. Este foarte periculos, pentru că tu de fapt deschizi poarta pentru alți beneficiari are în mod normal nu ar intra în sistem. Dacă sunt prea mulți, atunci tu destabilizezi sistemul de pensii. Ce înseamnă destabilizarea sistemului de pensii, înseamnă că banii care de altfel ar trebui să meargă în investiții sau în salarii pentru bugetari trebuie să îi băgăm în pensii. Noi, în acest moment avem un deficit al sistemului de asigurări sociale în jur de 15%, ceea ce este relativ sustenabil. Dacă, de exemplu, anul viitor ar fi scăzut vârsta de pensionare așa cum prevedea proiectul anterior atunci acest deficit s-ar fi mărit la peste 20%, iar pe termen lung el ar fi ajuns și la 30%. Era o măsură foarte periculoasă. Pensia anticipată – modelul este destul de asemănător cu cel din 2017, numai că pragul de acces este mai restrictiv decât a fost în 2017.
Noi avem doi parametri în sistemul de pensii: primul – stagiu de cotizare și al doilea – vârsta de pensionare. Să luam regula standart. Pentru bărbați stagiul de cotizare este de 34 de ani. Se consideră stagiul complet. Dacă ai făcut 34 de ani și mai mult înseamnă că ai făcut stagiul complet de cotizare, iar vârsta de pensionare este 63 de ani. Regula standard este că la 63 de ani dacă ai cotizat cel puțin 15 ani, nu ai stagiul complet de 34, dar ai cotizat cel puțin 15 ani ai dreptul la pensie pentru limita de vârstă. Dacă ai cotizat toți 34 de ani ți se consideră stagiu complet de cotizare și ai dreptul la pensia minimă de exemplu dacă pensia ta este mai mică. Astfel, dacă ai depășit cu 5 ani, la bărbați, dacă nu ai 34 de ani ci 39 de ani munciți, atunci poți să ieși la pensie la orice vârstă. De exemplu, un bărbat a început să muncească de la 18 ani, să ziceam că a avut o perioadă de 2 ani pe perioada vieții în care – sau a fost bolnav sau a fost în concediu pe cont propriu, să zicem că 2 ani nu i-a lucrat, atunci calculăm de la 20 de ani. Dacă punem 39 de ani de stagiu, atunci bărbatul poate să se pensioneze la 59 de ani, adică cu 4 ani mai devreme decât vârsta de pensionare de 63 de ani. Pentru femei, această depășire nu este de 5 ani, este de 3 ani. De ce este diferit? Pentru că autorii proiectului au considerat că femeile îngrijesc copiii și de ceea 2 ani cumva din oficiu s-au acordat femeilor considerând că ele au avut concediu de îngrijire a copilului. Este adevărat, cu această critică, cu aceste preocupări care au fost în media, sunt de acord. În formula actuală, proiectul nu corelează, adică în condițiile de pensionare anticipată, numărul de copii. Cumva nu se ia în calcul numărul de copii, se prezumă un număr mediu. Este posibil ca în a doua lectură, nu știu exact, sau ulterior să se intervină pentru a ajusta acești parametri și de a avea un mesaj mai clar pentru stimularea demografiei. Într-adevăr înțeleg că doamnele au făcut calcul și nu prea le iese pentru că și vârsta de pensionare a doamnelor este mai mică. Atunci, posibilitatea de a face un stagiu lung contributiv este mai puțin probabil. În aceste condiții, într-adevăr putem sa avem o discuție. Autorii acestui proiect au menținut în linii mari mecanismul care a fost în 2017, unicul lucru semnificativ este că s-a introdus un prag mai ridicat, adică această depășire despre care vorbesc. Proiectul din 2017 spunea că dacă ai stagiul complet de cotizare poți să ieși la pensie anticipată și asta a însemnat un aflux foarte masiv de pensionari. Suntem deschiși ca să coreleze mai bine numărul de copii cu condițiile de pensionare anticipată.
De ce, la procedura de pensionare anticipată, nu se vor lua în calcul studiile, armata sau concediul de îngrijire al copilului?
Acest mecanism de pensionare anticipată are scopul de a remunera, de a recunoaște pe cei care au muncit. Așa și se numește – pensie anticipată pentru carieră lungă. Cariera lungă înseamnă că ai muncit mult timp. Bărbații care au muncit 39 de ani cred că au dreptul să iasă la pensie un pic mai devreme, mai repede decât cei care nu au muncit la fel de mult. Este adevărat că în unele țări, unele perioade, nu toate asimilate stagiului de cotizare sunt luate în calculul stagiului pentru pensionare anticipată. Vrem să fim prudenți. Nu este exclus ca pe viitor să includem anumite perioade în stagiul eligibil pentru pensionarea anticipată. Nu trebuie însă să o facem amatoricește, că deschidem toate porțile din start și să descoperim că de fapt nu este sustenabil și într-un an să închidem așa cum s-a intamplat în 2017. Este bine să deschidem dreptul și apoi să ajustăm parametrii ca să vedem dacă 10, 20% de pensionari merg pe pensia anticipată. Să nu ne pomenim că mai mult de jumătate vin pe pensie anticipată.
Care sunt previziunile privind numărul de beneficiari de pensii anticipate în aceste condiții?
Previziunile Casei Naționale de Asigurări Sociale sunt de 4 mii de pensionari pentru anul viitor, pe regula actuală. Dar este posibil ca în urma unor discuții și poate amendamente noi să mărim totuși numărul. Eu cred că noi a putea să ne permitem până la 6-8 mii de pensionari pentru ca să intre pe acest mecanism.