Candidaturi suspecte la funcția de director CFM
Iurie Topală a devenit astăzi noul director al Î. S. „CALEA FERATĂ MOLDOVA”. Un ordin în acest sens a fost semnat de ministrul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor, Iurie Chirinciuc. În același timp alți cinci pretendenți au participat la concursul de suplinire a funcției de conducere.
Potrivit datelor Ministerului, dosare de participare au prezentat: Iurie TOPALĂ, cel care a asigurat interimatul instituției din data de 3 august, Mihail CHISELIOV, Vitalie STRUNĂ, Alexandru TĂTĂRESCU, Fiodor NEGRU, ex-viceprimar al capitalei până în anul 2006 și Valentin Dogotari, şef al Serviciului transport aerian al Ministerului Transporturilor.
Dosarul lui Mihail Chiseliov nu a făcut față cerințelor și a fost eliminat la faza inițială.
La proba de interviu, însă, nu au fost admiși Alexandru Tătărescu și Vitalie Strună.
În etapa finală, Iurie Topală a susținut concursul cu 146 de puncte, iar concurentul său, Fiodor Negru nu a acumulat minimul de 108 puncte la etapa convorbirii.
Negru nu a promovat ultima probă, cea de interviu, acumulând doar 70 de puncte, în timp ce contracandidatul său, Iurie Topală a obținut la această etapă a concursului 146 de puncte. Precizăm că Fiodor Negru a candidat în ultimii ani la mai toate funcţiile publice vacante, inclusiv la cea de membru al Comisiei Naţionale de Integritate sau de şef al Căilor Ferate.
Iurie Topală a asigurat interimatul la CFM începând cu 3 august 2015.
De notat că Iurie Topală deține conducerea întreprinderii „Ruta-Prim”, care administrează cele mai multe rute de microbuz. SRL „Ruta-Prim” administrează rutele 113, 135, 186, 188, 192 – cu peste 240 de unități de microbuze și circa 25 de autobuze pe ruta 22 și ruta Chișinău-Grătiești.
La sfârşitul lui 2012, Iurie Topală a sistat activitatea autobuzelor de pe traseul Chişinău-Grătieşti pe motiv că ar suferi pierderi financiare, întrucât transportă gratuit pasagerii ce beneficiază de facilităţi în mijloacele de transport în comun. Primăria a refuzat să-i recompenseze pierderile, de acceea antreprenorul a mers în instanţa de judecată și a cerut despăgubiri de 10 milioane de lei. Recent, după ce prima instanță i-a dat dreptate, Curtea de Apel i-a respins doleanțele.
Mai mult, Iurie Topală construieşte stadionul de baseball de lângă Circ. După ce a declarat că nu are nicio legătură cu lotul de 2,4 hectare, consilierul a recunoscut într-un final că este partener în afacere. Asta după ce jurnaliştii de la Ziarul de Gardă i-au prezentat documentele care o confirmă.
Interesant este faptul că printre candidații la fotoliul de șef al CFM s-a numărat și fostul director CFM, Vitalie Strună. Acesta a ocupat între noiembrie 2011 și iunie 2013 funcția de director CFM, fiind ulterior demis. El împreună cu un șef de direcție au figurat într-u dosar penal. Procurorul Roman Eremciuc declara, în februarie 2014 că cei doi au fost învinuiți de delapidarea averii străine în sumă de peste 400 de mii de euro. Tranzacțiile au fost efectuate în perioada 2011-2012. Codul penal prevedea pedeapsă de la 8 la 15 ani de închisoare.
Procurorii au întreprins ulterior o urmărire penală pentru identificarea lui Vitalie Strună, acesta fiind plecat un timp peste hotare.
Am apelat Procuratura Generală pentru a afla la ce etapă se află acel dosar penal și dacă a fost sau nu găsit Strună pentru declarații. Serviciul de Presă al Instituției ne-a anunțat că la balanța lor nu se află un astfel de dosar. Același răspuns l-am primit și de la șeful Procuraturii în Transport, Ștefan Șaptefrați.
Amintim că fotoliul de director la CFM a fost lăsat liber de Vladimir Cebotari, în prezent ministru al Justiției din data de 30 iulie curent.