Avocatul poporului solicită revizuirea în regim de urgență a listei secțiilor de votare în străinătate pentru majorarea numărului secțiilor de vot în diasporă
Avocatul Poporului solicită Comisiei Electorale Centrale (CEC) revizuirea în regim de urgență a listei secțiilor de votare în străinătate pentru alegerile parlamentare din 11 iulie 2021 prin majorarea numărului secțiilor de votare potrivit evaluărilor prezentate de MAEIE și listei inițiale a CEC din 4 iunie 2021.
Un aviz cu recomandări în acest sens a fost expediat vineri, 25 mai, pe numele președintelui CEC, Dorin Cimil. În susținerea recomandării sale Avocatul Poporului face trimitere la standardele naționale și internaționale, reafirmând că universalitatea sufragiului reprezintă realizarea dreptului electoral indiferent de reședință, sex, rasă, naționalitate, limbă, proveniența socială, funcția deținută sau exercitată, genul de activitate, religie, aspirații politice, avere sau de alte criterii si circumstanțe.
În aviz se subliniază că toate raționamentele Avocatului Poporului au fost luate anterior în calcul atât de către Colegiul civil și de contencios administrativ al Curții de Apel, cât și de Colegiul Civil, Comercial și de Contencios Administrativ lărgit al Curții Supreme de Justiție la examinarea pricinii.
Luând la baza evaluările MAEIE, Avocatul Poporului susține că în condițiile în care Codul electoral în art.54 alin.3 stabilește că CEC expediază birourilor electorale ale secțiilor de votare constituite în afara Republicii Moldova un număr de până la 5000 buletine de vot pentru fiecare secție de votare, soluția optimă pentru exercitarea dreptului la vot de către fiecare cetățean este crearea unui număr mai mare de secții de votare. Avocatul Poporului atrage atenția că voința poporului constituie baza puterii de stat. Această voință se exprimă prin alegeri libere, care au loc periodic prin sufragiu universal, egal, direct, secret și liber exprimat. Statul garantează exprimarea voinței libere a cetățenilor prin apărarea principiilor democratice și a normelor dreptului electoral. Astfel, cetățenii Republicii Moldova care domiciliază în afara țârii beneficiază de drepturi electorale depline în condițiile Codului electoral. Guvernul Republicii Moldova, Comisia Electorală Centrală, misiunile diplomatice și oficiile consulare sunt obligate să creeze condiții pentru ca cetățenii să-şi exercite liber drepturile lor electorale.
Comisia de la Veneția notează că „sistemul votului din străinătate se adaptează la particularitățile fiecărei țări, inclusiv în ce privește constrângeri vizând infrastructura, administrația și bugetul, modalitățile de alegeri și gradul de încredere a publicului ”. Or, în condițiile în care MAEIE a evaluat posibilitatea deschiderii a 191 de secții de votare, confirmând în acest mod existența unor premise reale pentru asigurarea dreptului la vot pentru un număr mai mare de persoane, în baza rezultatelor participării la vot a reprezentanților diasporei din alegerile prezidențiale 2020, dar și a înregistrărilor prealabile ale alegătorilor din străinătate, Avocatul Poporului e de părere că în cadrul scrutinului prezidențial din 11 iulie 2021, CEC urmează să țină cont de necesitățile reale și evaluările MAEIE, astfel încât să fie oferite șanse egale tuturor cetățenilor Republicii Moldova care doresc să-și exercite dreptul la vot indiferent de domiciliu acestora.
Avocatul Poporului mai accentuează că demersul MAEIE cu propunerile formulate privind necesitatea și posibilitatea creării numărului secțiilor de votare în străinătate trebuie să fie luate în considerare mai ales în condițiile în care cadrul legislativ nu conține reglementari clare și fixe pentru CEC, fiind lăsată la latitudinea acestuia luarea unei atare decizii importante. Ombudsmanul mai amintește că în Opinia Comisiei de la Veneția din 2018[3] autorităților moldovenești li s-a recomandat repetat ”să stabilească în cadrul național legal criterii clare și fixe pe care CEC să le urmeze și să evite orice decizii arbitrare sau nerezonabile pentru restricționarea dreptului la vot în străinătate de către alegători care nu sunt preînregistrați”. Misiunea Comisiei Electorale Centrale este de a crea condiții optime pentru ca toți cetățenii Republicii Moldova să-şi poată exercita nestingherit dreptul constituțional de a alege şi de a fi ales în cadrul unor alegeri libere şi corecte.
În același timp, se menționează că propunerea inițială a MAEIE din 25 mai 2021 de organizare a celor 191 de secții de votare în străinătate a fost rezultatul consultării de către ambasadele Republicii Moldova a comunităților de cetățeni din afara țării, precum și discuțiilor MAEIE cu reprezentanții societății civile. De asemenea, în spiritul art. 31 alin. (3) din Codul Electoral, MAEIE a examinat favorabil pe 4 iunie curent demersul înaintat în aceeași zi de către Comisia Electorală Centrală privind constituirea a 162 de secții de votare.
În cadrul avizului prealabil, ministerul a informat autoritatea electorală că toată misiunile diplomatice au notificat în timp util autoritățile statelor de acreditare despre organizarea alegerilor parlamentare anticipate din 11 iulie 2021 și intenția de a deschide secții de votare pe teritoriul acestora.
Astfel, ministerul a luat act de lista propusă de Comisia Electorală Centrală privind constituirea a 162 de secții de votare și a confirmat că dispune de capacitățile logistice necesare pentru organizarea alegerilor parlamentare anticipate, inclusiv conform propunerilor inițiale transmise pe 25 mai 2021, adică 191 de secții de votare. Hotărârea adoptată în ședința extraordinară din 5 iunie de către Comisia Electorală Centrală privind constituirea a 139 de secții de votare în străinătate nu a fost avizată în prealabil de către Ministerul Afacerilor Externe și Integrării Europene.
În temeiul celor expuse, Avocatul Poporului a recomandat CEC revizuirea în regim de urgență a listei secțiilor de votare în străinătate pentru alegerile parlamentare din 11 iulie 2021, prin majorarea numărului secțiilor de votare potrivit evaluărilor prezentate de MAEIE și listei inițiale a CEC din 4 iunie 2021.