Principală  —  Ştiri  —  Social   —   Asociația „Părinți Solidari” cere asigurarea…

Asociația „Părinți Solidari” cere asigurarea accesului la procesul de învățare la distanță pentru toți elevii

foto: petitieonline.com

În contextul pandemiei și a desfășurării procesului educațional la distanță, AO „Părinți Solidari” cere asigurarea accesului la procesul de învățare la distanță pentru toți elevii. Asociația a lansat o petiție online, adresată Prim-ministrului Ion Chicu și ministrului Educației, Culturii și Cercetării Igor Șarov, în care solicită identificarea numărului de copii care, începând cu 11 martie 2020, nu au avut acces la învățământul online, asigurarea accesului la platformele digitale pentru toți elevii șdar și dotarea cu tehnică de calcul a tuturor elevilor.

AO „Părinți Solidari” a anunțat că își exprimă îngrijorarea cu privire la modul de organizare a procesului educațional la distanță și lipsa accesului la educație pentru  unele  categorii de elevi. 

„Deși învățământul online a devenit obligatoriu în această perioadă, la nivel național există un număr considerabil  de copii care nu au acces la internet și nici nu dispun de tehnologii informaționale necesare pentru a participa la astfel de lecții.

Potrivit sondajului „U-Report”, efectuat de CNTM  la sfârșitul lunii martie 2020, la care au participat 5247 de tineri din toate regiunile țării, 45% din cei intervievați au menționat că cunosc elevi care nu au acces la tehnologii informaționale și/sau internet și nu pot participa la lecțiile online”, se arată în petiție.

Asociația atrage atenția că potrivit Biroului Național de Statistică (BNS), în anul 2018, înzestrarea gospodăriilor cu calculatoare era de 62% în mediul urban și 42% în mediul rural. Totodată faptul că o familie unde sunt 2 sau mai mulți elevi dispune de un singur calculator, de asemenea poate fi considerată o barieră. Mai mult, portivit datelor ANRCETI, de acces la Internet fix în bandă largă dispuneau 48,7% de gospodării, dintre care 61% erau din mediul urban şi doar 39% – din mediul rural.

Astfel, există o discrepanță substanțială între localitățile urbane și cele rurale privind accesul la internet care ar permite desfășuarea lecțiilor în regim online. Potrivit BNS, tinerii cu vârsta cuprinsă între 6-19 ani constituie 531.000,  64% fiind în mediul rural. Accesul limitat la tehnologii informaționale și internet, în special în localitățile rurale, este un obstacol important în asigurarea educației la distanță pentru toți elevii. Prin urmare, unui număr considerabil de elevi nu le este asigurat accesul la procesul educațional on-line, fie din cauza costului ridicat al serviciului de internet, fie din cauza lipsei infrastructurii sau echipamentelor.

„După o perioada în care au fost privați de dreptul la educație și nu au avut acces la activitățile de studiu a materiilor curriculare sub îndrumarea unui cadru didactic, elevii din categoria menționată vor avea dificultăți atunci când vor reveni în clase, existând riscul că reușita lor ulterioară va fi afectată în mod semnificativ”, indică AO „Părinți Solidari” în petiția înaintată.

Asociația atrage atenția asupra faptului, că de la începutul crizei COVID-19, MECC nu a comunicat public despre măsurile luate prin care elevilor din mediile dezavantajate să le fie asigurat dreptul constituțional la educație, cel mai probabil din cauza țintirii măsurilor pe termen scurt.

„Elevii care nu au acces la resursele digitale și nu se pot conecta la procesul de învățământ la distanță sunt în continuare neglijați. La fel, până la momentul actual, MECC nu a  făcut public un plan privind continuarea studiilor în anul academic 2020/2021 în noile realități dar și modul de finalizare sau absolvire a anului școlar 2019/2020. În special nu este stabilită modalitatea de includere în procesul educațional a elevilor care pe perioada suspendării cursurilor nu au avut acces la educația la distanță și  nici nu le-au fost oferite alternative pentru recuperarea lecțiilor”, este indicat în petiție.

Asociația atrage atenția asupra faptului că există exemple de bune practici în alte state din Europa, unde, pentru asigurarea  accesului la educație pentru toți copiii,  autoritățile au achiziționat dispozitive conectate la internet, atât pentru elevi, cât și pentru cadrele didactice.

Astfel, în petiția inițiată Asociația solicită:

1. Identificarea numărului de copii care, începând cu 11 martie 2020, nu au avut acces la învățământul online / la distanță. 

2. Asigurarea accesului la platformele digitale pentru toți elevii și prezentarea unor măsuri concrete privind finalizarea acestui anului școlar, astfel încât anumite categorii de elevi să nu fie discriminate.

3. Efectuarea achizițiilor/dotării cu tehnică de calcul în regim de urgență pentru toți elevii, care nu au acces la internet și nici nu dispun de tehnologii informaționale necesare pentru a participa la la  lecțiile on-line.

4. Asigurarea unui proces educațional eficient  pe platformele digitale pentru învățământul la distanță.

MECC a anunțat în comunicatele emise anterior despre faptul că mai multe instituții internaționale au donat tehnică de calcul pentru elevii și profesorii care nu dispun de aceasta. De asemenea, principalii trei agenți economici care prestează servicii de telefonie mobilă au anunțat că au donat câte 50 GB de trafic Internet Mobil gratuit pentru profesorii care nu au conexiune la internet dar și unor elevi care nu dispun de conexiune.

Sursa poza: Humanity