ANSP anunță că nu susține modificările operate de PSRM-ȘOR la Legea privind controlul tutunului și susține că acestea trebui abrogate: vor avea un impact negativ asupra sănătății publice
Responsabilii de la Agenția Națională pentru Sănătate Publică (ANSP) au emis o notă informativă în care menționează că modificările aprobate de către deputații PSRM – ȘOR – Pentru Moldova, la ședința nocturnă a Parlamentului din 16 decembrie, la Legea privind controlul tutunului, au fost operate „în mod total netransparent și vor avea consecințe grave pentru sănătatea populației”.
În context, reprezentanții Agenției susțin că modificările adoptate nu au fost consultate cu ANSP și, potrivit lor, nici cu Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale și nu au fost dezbătute în Comisia de profil a Parlamentului Republicii Moldova.
ANSP mai menționează că modificările operate „discreditează eforturile statului în domeniul controlului tutunului și prezintă un atentat la sănătatea publică”. Astfel, responsabilii din cadrul Agenției consideră că modificărle necesită a fi abrogate.
„ANSP și-a exprimat susținerea doar pentru unele modificări înaintate de deputați la Codul Fiscal și anume:
-pe subiectul creșterii taxelor pentru produsele din tutun și cele conexe în scopul implementării prevederilor Acordului de Acociere Republica Moldova-Uniunea Europeană;
-aducerea nivelului taxelor pentru țigările de foi (care la moment sunt de circa două ori mai mici) la nivelul taxelor pentru țigarete;
-introducerea taxelor specifice pentru lichidele pentru țigările electronice care conțin nicotină.
Spre regret, aceste modificări nu au fost acceptate, fiind ratate încasări la buget de peste 300 mil. lei pentru anul 2021.
Totodată, modificările operate la Legea nr.278/2007 reduc substanțial eforturile de control instituțiilor statului în domeniul controlului tutunului, afectează îndeplinirea angajamentelor Republicii Moldova, ca Parte la Convenției-cadru a Organizației Mondiale a Sănătății privind controlul tutunului, primul tratat internațional obligator în domeniul sănătății. Aceste modificări sunt în contradicție cu însuși esența Legii nr.278/2007, care are ca scop protejarea sănătății populației de consecințele consumului produselor din tutun, al produselor conexe şi de expunerea la fumul de tutun.
Astfel, modificările operate la art.23 alin.(1), prin care se majorează de la 20 mg până la 72 mg cantitatea de nicotină admisă într-un 1 ml de lichid din țigaretele electronice şi din flacoanele de reumplere (sau de 3,6 ori mai mult), pe lângă faptul că vor avea consecințe dezastruoase asupra sănătății publice, vor stimula creșterea dependenței de nicotină în rândul tinerilor, care vor deveni consumatori îndelungați ai acestor produse. Consumul țigărilor electronice cu concentrație atât de mare de nicotină are efecte dăunătoare și imediate asupra sănătății, deoarece se eliberează o cantitate enormă de nicotină. Concentrația de 20 mg nicotină la 1 ml de lichid nu a fost stabilită arbitrar în anul 2015 în Legea 278/2007, ci în procesul transpunerii Directivei 2014/40/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 3 aprilie 2014 privind apropierea actelor cu putere de lege şi a actelor administrative ale statelor membre în ceea ce priveşte fabricarea, prezentarea şi vânzarea produselor din tutun și a produselor conexe şi de abrogare a Directivei 2001/37/CE. Prin această modificare Republica Moldova a făcut în pas greșit ce favorizează dependența de nicotină, în special în rândul tinerilor.
O altă modificare operată în art.25 alin.(5), care exclude dispozitivele și accesoriile de utilizare, reîncărcare sau încălzire a produselor din tutun și a produselor conexe din reglementările întrate în vigoare din 15 august 2020 și care urmăreau prevenirea accesului minorilor la produsele din tutun, după părerea noastră, urmărește scopul promovării produselor din tutun încălzit și va avea un impact nefast asupra modului de viață și sănătății tinerei generații. Tutunul încălzit sau lichidele cu sau fără nicotină nu pot fi utilizate fără aceste dispozitive și accesorii – prin expunerea vizbilă a acestora se promovează concomitent și produsele din tutun și cele conexe. Astfel, punctele de vânzare vor fi utilizate de companiile din industria tutunului pentru a-și reclama produsele și atrage noi consumatori în rândul persoanelor tinere și a le dezvoltă o atitudine de acceptare a produselor din tutun și celor conexe.
Este demonstrată de către Organizația Mondială a Sănătății legătura directă între expunerea vizibilă și atractivă a produselor pentru fumat în locurile de comercializare și popularitatea fumatului în rândul adolescenților. Potrivit Studiului Global a1 Adolescenților despre Fumat (GYTS, 2019, Republica Moldova) — 16,3% dintre adolescenții cu vârste cuprinse între 13 și 15 ani sunt fumători activi – în creștere cu peste 4% față de a.2013, iar aproximativ 10% dintre aceștia folosesc alte tipuri de produse din tutun decât țigările obișnuite. Astfel, 12,7% dintre elevi, 16,8% dintre băieți și 8,4% dintre fete foloseau țigarete electronice și 3,9% dintre elevi, 4,9% dintre băieți și 2,7% dintre fete utilizau produse cu tutun încălzit. Creșterea consumului produselor din tutun și a celor conexe în rândul tinerilor se datorează în primul rând creșterii consumului de țigări electronice și tutun încălzit.
O altă modificare controversată ține de completarea alin.(3), art. 5 cu un enunț ce permite imprimarea avertismentelor de sănătate pe etichetă de hîrtie, care ulterior vor fi lipite pe pachetele unitare – pînă la modificare imprimarea avertismentelor de sănătate se făcea doar în condiții industriale la fabricarea produselor din tutun. Această modificare deschide calea importului produselor de tutun neconforme după avertismentele de sănătate și crește riscul comerțului ilicit cu produse din tutun, pe care autoritățile statului sunt obligate să-l combată.
ANSP consideră că orice modificare a reglementărilor privind protejarea sănătății populației și, în primul rând prevenirea accesului minorilor la produsele din tutun și cele conexe, trebuie să susțină asigurarea dreptului constituțional la sănătate și nu favorizarea intereselor industriei tutunului.
În acest context, ANSP susține că modificările operate în Parlament la Legea nr.278/2007 privind controlul tutunului, prin Legea nr.257 din 16.12.2020 cu privire la modificarea unor acte normative, discreditează eforturile statului în domeniul controlului tutunului, prezintă un atentat la sănătatea publică și necesită a fi abrogate”, se menționează în nota ANSP.
Miercuri noaptea, 16 decembrie, pe fundalul scandărilor deputaților PAS și PPDA, cu mai puțin de o oră până la miezul nopții, deputații Partidului Socialiștilor și cei din Pentru Moldova, din care fac parte transfugii Pro Moldova și deputații Partidului Politic Șor au votat proiectele bugetelor anuale în două lecturi, lectură finală. Tot în ședința de miercuri deputații PSRM – ȘOR au votat un alt pachet de legi, printre care legea cu privire la anularea „legii miliardului”, modificările la Legea privind controlul tutunului, legile cu privire la UTA Găgăuzia, legea cu privire la statut special pentru limbii ruse, dar și legea privind modificarea Legii nr. 1456/1993 cu privire la activitatea farmaceutică.