Principală  —  Ştiri  —  Social   —   Activitatea instituțiilor de educație timpurie.…

Activitatea instituțiilor de educație timpurie. Cele mai solicitate sunt cele din municipiile Bălți și Chișinău

Biroul Național de Statistică (BNS) a publicat informația privind activitatea instituțiilor de educație timpurie din R. Moldova în anul 2019. Numărul grădinițelor a crescut cu două față de anul 2018 și cu 105 față de anul 2010. Cele mai solicitate instituții de educație timpurie au fost în municipiile Bălți și Chișinău, dar și în orașul Ialoveni. Peste 27% din personalul didactic are vârsta cuprinsă între 50 și 59 de ani.

114 copii pe 100 de locuri în grădinițele din municipiul Bălți

Numărul copiilor înscriși în instituțiile de educație timpurie, în anul 2019, a constituit 149,7 mii de persoane. La 100 de locuri în instituțiile de educație timpurie din țară reveneau în medie 84 copii. Numărul mediu de copii la 100 de locuri în instituțiile din mediul urban a fost de 101 persoane, iar în mediul rural – 73 persoane. Cele mai înalte valori ale acestui indicator s-au înregistrat în municipiul Bălți – 114 copii, în municipiul Chișinău – 105 copii și în Ialoveni – 103 copii. Cel mai puțin solicitate au fost instituțiile din raionul Leova, unde valoarea acestui indicator a fost de 47 copii la 100 de locuri.

Numărul de copii la 100 de locuri, pe raioane, în anul 2019. sursa: https://statistica.gov.md

7 instituții pentru copiii cu necesități speciale

Pentru copiii cu necesități speciale în țară au funcționat 7 instituții specializate cu 45 grupe. Totodată, în cadrul a 2 instituții cu destinație generală au funcționat 7 grupe cu destinație specială. Numărul copiilor cu necesități speciale din aceste instituții a fost de 746 persoane, cu circa 16% mai puțin față de anul 2018. Majoritatea acestor copii fac parte din grupa de vârstă 3 ani și peste și sunt cuprinși cu educație preșcolară.

BNS anunță că 247 de copii cu necesități speciale au frecventat în anul 2019 instituțiile de educație timpurie cu destinație generală.

Ponderea cea mai mare a personalului didactic are vârsta cuprinsă între 50 și 59 de ani

În anul 2019, în instituțiile de educație timpurie au fost încadrate 31,5 mii persoane. Din numărul total de personal încadrat, 40,8% a fost personalul didactic și de conducere, iar 59,2% – alte categorii de personal. Ponderea cadrelor didactice cu studii superioare a constituit circa 60%.

Ponderea cea mai mare a personalului didactic le revine persoanelor cu vârsta cuprinsă între 50-59 ani – 27,3%, după care urmează persoanele din grupa de vârstă 30-39 ani cu o pondere de 23,7% și personalul din grupa de vârstă 40-49 ani, care deține o pondere de 21,4%. Cadrele didactice cu vârsta sub 30 ani au constituit 15,3%, iar 12,3% sunt persoanele în vârstă de 60 ani și peste.

Cadrele didactice din educația timpurie, pe grupe de vârstă, în anul 2019. sursa: https://statistica.gov.md

Din 1486 instituții de educație timpurie, doar 15,8% dispun de sală sportivă, iar mai mult de jumătate sunt dotate cu sală muzicală.

Din cele 1486 unități de educație timpurie 829 au statut cu statut de creșă-grădiniță, 543 grădinițe, 89 școli-grădinițe, 23 centre comunitare și 2 creșe.