A fost anulată reducerea de 50% la importul maşinilor hybrid. Un consilier PSRM, acuzat că ar sta în spatele acestei decizii
Deputații au votat în cea de-a doua lectură modificările la Codul Fiscal care prevăd anularea reducerii de 50% la importul mașinilor de tip hybrid. Parlamentul a susținut modificările în pofida amendamentului depus de deputați, dar și în pofida unei petiții publice, prin care cetățenii și-au arătat nemulțumirea față de micșorarea acestei reduceri de la 50% la 25%. Deputații ACUM, Liviu Vovc și Lilian Carp, susțin că modificarea respectivă ar fi fost efectuată în beneficiul consilierului socialist, Vasile Chirtoca, care este și președinte al „DAAC Hermes” SA.
Până în prezent, Codul Fiscal prevedea o micșorare a cotei accizului cu 50% pentru autoturismele cu motor hybrid, fără a le delimita pe categorii. Guvernul a propus însă împărțirea mașinilor hybrid pe trei categorii, fiecare beneficiind de reduceri diferite.
Astfel, de la 1 ianuarie, cota accizului va fi micșorată cu 50% doar pentru autoturismele de tip plug-in hybrid, cu motor electric ca motor pentru propulsie, care pot fi încărcate prin conectarea la o sursă externă de energie electrică. În cazul celorlalte automobile de tip hybrid clasic, care au beneficiat până acum de o reducere de 50%, cota de acciz va fi micșorată doar cu 25%. În cazul mașinilor mild-hybrid și micro-hybrid, nu va fi aplicată nicio scutire.
Modificarea ar fi fost propusă în beneficiul unui agent economic
În cadrul ședinței Parlamentului, deputatul ACUM, Lilian Carp, a declarat că este stranie această inițiativă a Guvernului de a anula reducerea de 50% pentru automobilele de tip hybrid, în contextul în care ministrul Agriculturii, Ion Perju, a declarat în cadrul unei conferințe ONU că R. Moldova își asumă angajamentul de a atinge, către anul 2030, reducerea cu 67% a emisiilor gazelor cu efect de seră.
„Această măsură a fost luată acum câțiva ani în urmă pentru a încuraja să fie aduse mașini hybrid, deoarece emit mai puțin gaz CO2. Eu înțeleg care au fost premisele de a anula această facilitate. Știu că sunt anumiți agenți economici care importă mașini și, din păcate, nu importă și aceste tipuri de mașini. Acești agenți economici au finanțat o campanie electorală și acum li se creează facilități”, a declarat deputatul Lilian Carp, referindu-se la consilierul socialist, Vasile Chirtoca, care este și președinte al Comitetului de conducere al „DAAC Hermes Grup” SA.
Anterior și Partidul Liberal a declarat că anularea reducerii de 50% la importul automobilele hybrid „este o măsură de lobby a regimului Dodon, pentru oligarhul PSRM, Vasili Chirtoca, care este practic un monopolist al importurilor de automobile noi”.
Apelat pentru o reacție, Vasile Chirtoca a negat acuzațiile care i se aduc.
„Ați atras atenția că aceste minciuni au apărut din partea liberalilor? Tot ce s-a făcut în legea legată de politica fiscală, legat de automobile, este împotriva businessului meu”, a menționat consilierul municipal.
La rândul său, ministrul Finanțelor, Sergiu Pușcuța, a menționat că s-a decis păstrarea reducerii de 50% doar pentru mașinile de tip plug-in, pe motiv că acestea sunt mai ecologice.
„Dacă motoarele de ardere internă ar avea un impact asupra mediului înconjurător prin emisia de gaz CO2 în volum de 129 g/km, cele hybrid simple – 85 g/km, atunci plug-inul are 29g/km. Încercăm să facem diverse căi de stimulare a importului și utilizării automobilelor cu cel mai redus impact asupra mediului. Astfel, Guvernul bine cu propunerea de a stimula importul, prin reducerea taxei accizului anume a tehnologiilor de tip plug-in”, a spus ministrul Finanțelor.
Nedumerit de inițiativa Guvernului s-a arătat și deputatul Liviu Vovc, care a precizat că înainte de anularea reducerilor este necesară crearea unei infrastructuri pentru alimentarea mașinilor de tip plug-in.
„S-a dat argument precum că mașinile plug-in sunt mai puțin nocive. Noi însă nu avem o rețea de alimentare în R. Moldova pentru aceste mașini. Unde să se alimenteze acești oameni care cumpără plug-in? Dacă un automobil plug-in nu este încărcat, el este un simplu hybrid. Totodată, prețurile la plug-in sunt mult mai mari, iar oamenii din R. Moldova își permit să cumpere mașini până la 10 – 12 mii de euro, unde se încadrează mașinile hybrid”, a declarat Liviu Vovc.
Amendamentul înaintat de deputați cu privire la păstrarea reducerii de 50% pentru toate mașinile de tip hybrid nu a fost susținut de majoritatea deputaților. Ulterior, modificările au fost votate cu votul a 60 de deputați din cadrul PSRM și PDM.
Cum vor fi afectați cetățenii
Un importator de mașini din Chișinău ne-a comunicat că, în opinia sa, modificarea propusă de Guvern va avea doar efecte negative asupra cetățenilor care vor să își procure un automobil de tip hybrid.
„Acest segment de automobile a devenit foarte popular în R. Moldova, atât datorită accizului scăzut de 50%, dar și datorită faptului că au un consum mult mai mic. Unul dintre cele mai populare automobile din R. Moldova este Toyota Prius pentru că e fiabil, oferă un confort înalt, dar cel mai important, se încadrează într-un buget de circa 7 000 – 10 000 euro. Dacă până acum taxa pentru importul unui astfel de automobil era în jur de 1 000 euro (în dependență de anul producerii), acum această taxă va fi de 1 500 de euro. Totul se va reduce, într-un final, la o majorare a prețurilor, care vor lovi direct în cumpărători. Al doilea efect pe care îl va genera această decizie, este înrăutățirea stării ecologice. Indirect, statul impune ca cetățenii să cumpere alte tipuri de motoare, iar alternativa vor fi cele diesel, pentru că oferă un consum mai mic. Asta în timp ce în mai toate statele europene dieselul este pe cale de dispariție, anume din cauza poluării”, susține acesta.
La rândul său, Iuliana Cantaragiu, expertă și fostă secretară de stat în cadrul Ministerului Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediului, susține că modificările respective sunt înaintate în circumstanțele în care Guvernul se află într-un impas financiar, fiind nevoit să găsească bani pentru buget. Totodată, Cantaragiu precizează că prin aceste modificări statul descurajează cetățenii să procure automobile eco-friendly.
„Cel mai frumos aspect al mașinilor hybrid sunt emisiile scăzute, comparativ cu alte motoare, dar și volumul de combustibil fosil utilizat. Toată lumea civilizată știe că mașinile hybrid sunt mai ecologice decât cele pe benzină și motorină, iar lumea civilizată și-a asumat angajamente, în special după semnarea Acordului de la Paris, de a reduce gazele cu efect de seră și de a face pași concreți pentru a diminua impactul antropic asupra planetei. R. Moldova se gândește însă la cai verzi pe pereți, iar protecția mediului nu este o prioritate pentru statul nostru. Cu părere de rău, majoritatea guvernelor care au fost în R. Moldova au fost mioape la ceea ce înseamnă protecția mediului, or mașinile hybrid sunt o etapă de tranziție între transportul clasic și cel electric”, a declarat Iuliana Cantaragiu, expert, Centrul Național de Mediu.
Cele mai multe automobile importate anul trecut în R. Moldova sunt de marca Toyota, Dacia și Volkswagen. Într-un răspuns oferit pentru IPN de către Agenția Servicii Publice, anul trecut în Moldova au fost aduse 27 de mii de autoturisme, dintre care 3 400 de tip hybrid.