Deputații au votat în a doua lectură: Modificările propuse la Legea Procuraturii
Parlamentul a aprobat, în lectura a doua, modificarea mecanismului de numire a Procurorului General.
Potrivit modificărilor legislative, candidatul la funcția de Procuror General trebuie să aibă o experiență profesională de cel puțin 10 ani în domeniul dreptului, dintre care cel puțin 5 ani în funcția de procuror sau judecător sau 8 ani în funcția de avocat sau ofițer de urmărire penală.
Conform unui comunicat emis de Parlament, concursul pentru funcția de Procuror General va consta din două etape. Prima va fi cea a preselecției candidaților de către Comisia constituită de Ministerul Justiției, iar a doua – selecția candidatului de către Consiliul Superior al Procurorilor (CSP).
Numirea Procurorului General de către Președintele țării se va face la propunerea Consiliului Superior al Procurorilor din rândul candidaților propuși de către Comisia constituită de Ministerul Justiției. Comisia de concurs va consta din următorii membri: Ministrul Justiției, un fost judecător sau fost procuror cu o experiență de cel puțin 10 ani în funcția de procuror sau judecător, un expert internațional cu vastă experiență în procuratură sau în domeniul anticorupție, un expert recunoscut sau profesor titular în domeniul dreptului, un reprezentant al societății civile. Un expert național recunoscut va fi desemnat în Comisie de către Președintele Parlamentului. Membrii Comisiei trebuie să se bucure de o reputație ireproșabilă și să aibă o experiență de cel puțin 10 ani în domeniul de specialitate.
Consiliul Superior al Procurorilor va desfășura interviul candidaților propuși de Ministrul Justiției. Interviul va fi înregistrat în format video și va fi făcut public imediat după finalizarea intervievării ultimului candidat.
În cazul în care Președintele Republicii Moldova va respinge candidatura selectată, Consiliul Superior al Procurorilor va restitui Comisiei de concurs lista candidaților prezentată. În urma înlăturării încălcărilor constatate, Comisia poate prezenta Consiliului Superior al Procurorilor aceeași listă sau o altă listă de candidați din rândul persoanelor care au depus dosarele pentru concurs sau poate decide reluarea preselecției candidaților.
La sesizarea Ministrului Justiției sau a Președintelui țării, poate fi constituită o Comisie pentru evaluarea activității Procurorului General. Evaluarea activității Procurorului General va avea drept scop verificarea faptului dacă Procurorul General s-a implicat ilegal în activitatea unui alt procuror sau a intervenit ilegal pe lângă alte autorități, instituții sau funcționari pentru soluționarea oricărei chestiuni sau comiterea unor acțiuni care afectează grav imaginea Procuraturii ori independența procurorilor. Urmare a evaluării activității Procurorului General, Comisia de evaluare va întocmi un raport motivat și va propune Consiliului Superior al Procurorilor eliberarea din funcție a acestuia.
Încetarea mandatului Procurorului General are loc prin decretul Președintelui Republicii Moldova, la propunerea Consiliului Superior al Procurorilor.
În funcția de adjunct al Procurorului General va fi numită persoana care are o experiență de cel puțin 5 ani în funcția de procuror în ultimii 15 ani și dispune de capacități organizatorice.
Totodată, proiectul mai prevede extinderea numărului de membri ai CSP de la 12 la 15 membri.
Autorul proiectului de lege este Guvernul. Inițiativa a fost susținută cu voturile a 55 de deputați.