De la donații de milioane, la doar câteva mii de lei. Pavel Filip explică de ce s-au rărit rândurile donatorilor PDM
Partidul Democrat (PDM) a avut „cheltuieli și donații modeste” în ultimul scrutin. Potrivit rapoartelor financiare depuse la Comisia Electorală Centrală (CEC), în alegerile locale generale, democrații au cheltuit circa 1,6 milioane de lei. Din această sumă, doar 1,3 milioane au fost utilizate pentru materiale promoționale (postere, stegulețe, afișe, fluturași). În publicitate, democrații au investit 292 de mii de lei. Pentru comparație, la alegerile parlamentare din 24 februarie, PDM a cheltuit peste 30 de milioane de lei, dintre care 26 de milioane au fost redirecționate pentru publicitate.
Din donații, PDM a adunat doar 91 de mii de lei, sumă infimă, dacă o raportăm la donațiile obținute de democrați în scrutinele anterioare. Totodată, dacă la alegerile precedente PDM indica în rapoartele financiare numele a sute de donatori, de această dată, lista a cuprins doar nouă persoane, printre care se numără deputata democrată Efrosinia Grețu, Aliona Chircu, primar din partea PDM în comuna Greblești, raionul Strășeni.
Pentru comparație, la alegerile locale generale din 2015, democrații au colectat donații de 120 de mii de lei. La alegerile prezidențiale din 2016 și la la parlamentarele din 2019, donatorii au sporit, iar suma s-a ridicat la peste 24 milioane de lei. Democrații au strâns donații mai mari chiar și la referendumul din 24 februarie, atunci suma ajungând la 14 milioane de lei.
Solicitat să ofere o explicație referitor la aceste sume atât de mici, în raport cu scrutinele anterioare, președintele PDM, Pavel Filip, declară că partidul a trecut printr-o criză.
„Viața politică din R. Moldova a demonstrat că un partid aflat în opoziție nu este la fel de atractiv pentru donații ca și un partid aflat la guvernare. PDM nu este o excepție. Partidul a trecut printr-o criză și e firesc că, mai ales sub presiunea și șantajul celor de la guvernare, se răresc rândurile celor care vor să contribuie financiar la partid. Suntem angajați în acest moment într-un proces de resetare a partidului, un proces la care muncim deja de câteva săptămâni. (Apropo, acest proces va include schimbări inclusiv legate de modul de finanțare a partidului). Și eu sunt sigur că atunci când vom avea definitivată această viziune și o vom implementa, vom obține o construcție politică autentică. În acel moment vom deveni mai atractivi atât pentru membri, cât și pentru donatori”, a menționat Pavel Filip.
În această campanie electorală, Partidul Socialiștilor (PSRM) a fost lider la capitolul cheltuieli cu 4,9 milioane de lei. Pe locul doi s-a plasat Partidul Nostru, care deși nu a reușit să obțină multe mandate de primar, a investit în această campanie 4,6 milioane de lei, fiind urmat de Partidul „Șor”, cu 4,1 milioane de lei, PLDM – 2,9 milioane de lei și Blocul ACUM – 2,4 milioane de lei.