„Zborul” de la o instanță la alta a cererii de anulare a contractului de concesiune a Aeroportului Chișinău
În septembrie curent, cabinetul de miniștri condus de Maia Sandu a abrogat hotărârile de Guvern cu privire la concesionarea Aeroportului Internațional Chișinău. Ulterior, Agenția Proprietății Publice (APP) a depus o cerere de chemare în judecată împotriva companiei „Avia Invest”, care administrează Aeroportul Chișinău. În timp ce primele persoane în stat au declarat în mai multe rânduri că își doresc declararea nulității contractului din 2013 prin care au fost concesionate activele aflate în gestiunea Î.S. „Aeroportul Internațional Chișinău”, cauza civilă de chemare în judecată se plimbă de la instanță la alta, iar autoritățile nu au o explicație clară a motivului tergiversării acestei cauze.
Totodată, în timp ce examinarea cauzei nu înaintează, compania NR Investments Ltd a anunțat că renunță la cota de 95 % din compania Avia Invest, care administrează Aeroportul Internațional Chișinău.
„La 10 septembrie a fost inițiată anularea contractul de cesionare. Acest dosar nici nu a fost pus pe rol. Acest dosar a circulat de la judecatorie, la Curtea de Apel și tot așa. Mi se pare că acest lucru s-a facut intenționat. S-a făcut mare show. Guvernul precedent nu a făcut nimic”, a declarat la începutul lunii decembrie președintele Igor Dodon.
Cum a circulat cauza civilă de la o instanță la alta
La 10 septembrie, reprezentantul APP, Eugeniu Moraru, s-a adresat cu cerere de chemare în judecată către Avia Invest SRL, solicitând recunoașterea nulității contractului de concesiune a activelor aflate în gestiunea ÎS Aeroportul Chișinău și a terenului aferent, precum și restituirea activelor Aeroportul și a terenului.
La 16 septembrie, judecătoarea Maria Alexei de la Judecătoria Chișinău, sediul Centru, a declinat competența de examinare a cauzei. În susținerea concluziei sale, instanța judecătorească a invocat că se impune necesitatea transmiterii cauzei civile completului specializat în materie de contencios administrativ pentru examinare, conform competenței, or obiectul acțiunii derivă dintr-un contract administrativ.
La 13 septembrie, cauza a fost repartizată judecătoarei Tatiana Avasiloaie de la Judecătoria Chișinău, sediul Râșcani. La 30 septembrie, instanța a dispus însă suspendarea procesului de examinare a cauzei civile și a transmis cauza spre soluționarea conflictului la Curtea de Apel (CA) Chișinău. În susținerea concluziei sale, instanța judecătorească a invocat că această cauză este una civilă de drept comun, și nu de contencios administrativ.
La 24 octombrie, judecătorii Nelea Budăi, Iurie Cotruță și Ion Muruianu au emis însă o încheiere prin care precizează că, în speță, lipsește conflictul de competență și cauza urmează a fi returnată spre examinare la Judecătoria Chișinău, sediul Centru.
„Pretinsul conflict de competență este invocat ilegal, acesta fiind creat artificial”, este menționat în încheierea CA Chișinău.
Deși magistrații de la CA Chișinău au dispus returnarea cauzei la Judecătoria Chișinău încă în luna octombrie, pe portalul instanțelor de judecată nu este publică nicio informație despre soarta acestui dosar.
Fadei Nagacevschi: „Este neclar ce se petrece”
Contactat telefonic de Ziarul de Gardă, ministrul Justiției, Fadei Nagacevschi, a declarat că nu cunoaște la ce etapă se află examinarea cauzei.
„Ultima informație pe care o avem este acel ping-pong care s-a petrecut în sistemul instanțelor judecătorești, adică transmiterea de la o instanță la alta pentru clarificarea competenței. Careva citații la Ministerul Justiției nu erau. În general, nu este clar când va începe examinarea cauzei. Suntem în așteptarea citației pentru că este neclar ce se petrece și de ce instanța judecătorească nu pune pe rol examinarea respectivului caz”, susține ministrul Justiției.
Întrebat care ar fi motivul pentru care această cauză civilă nu înaintează, Fadei Nagacevschi a menționat că ar putea fi vorba de supraaglomerarea instanțelor de judecată. De cealaltă parte, președintele Igor Dodon pune pe spatele fostei guvernări tergiversarea examinării: „Mi se pare că acest lucru s-a facut intenționat. S-a facut mare show. Guvernul precedent nu a făcut nimic”.
„Nu vreau să speculez. Sper că e vorba de supraaglomerarea instanțelor de judecată. Sper că nu există alte motive. Mi se comunicase cine este judecătorul căruia i-a fost repartizată cauza, dar am uitat. Ținând cont de termeni, sper că e vorba de elementul că instanțele sunt supraaglomerate și ei își programează ședințele reieșind din capacitatea tehnică de a examina cauzele”, a mai adăugat Fadei Nagacevschi.
Ziarul de Gardă a expediat o solicitare și în adresa Judecătoriei Chișinău, pentru a afla motivele pentru care nu sunt programate ședințe în acest dosar.
Compania „Avia-Invest”, care administrează Aeroportul Internațional Chișinău, a confirmat astăzi, 23 decembrie, că NR Investment Limited a cedat controlul asupra companiei „Komaksavia Airport Invest” Ltd, care deține 95% din „Avia-Invest”. Totodată, aceștia mai spun că omul de afaceri din Rusia, Andrei Goncearenko, este beneficiar al companiei „Komaksavia Airport Invest” Ltd.
Andrei Goncearenko este fost top-manager la Compania „Gazprom”, cu interese de afaceri în diferite domenii precum construcții, dezvoltarea infrastructurii, imobiliare și comerț. Potrivit presei ruse, Goncearenko este proprietarul a patru case centrale din Londra, în valoare de 250 de milioane de lire sterline, inclusiv Hanover Lodge, „cea mai scumpă casă a Regatului Unit”, pentru 120 de milioane de lire sterline. În 2010, în publicațiile online au apărut informații conform cărora asistentul lui Andrei Goncharenko a predat poliției ruse 1,5 milioane de dolari pentru a opri efectuarea unui control la Gazprom Stroy Engineering.