ULTIMA ORĂ CC a decis: prevederea privind ridicarea mandatului judecătorului constituţional în cazul stabilirii unui conflict de interese – neconstituțională
Curtea Constituțională (CC) a declarat neconstituțională prevederea Articolul 19 (1) lit. (e) din Legea cu privire la CC și astfel a admis sesizarea deputatului Partidului Acțiune și Solidaritate (PAS) Sergiu Litvinenco, depusă după ce Autoritatea Națională de Integritate (ANI) a inițiat un control în privința președintei CC, Domnica Manole.
„Curtea Constituțională hotărăște: Se admite sesizarea depusă, se declara neconstituțional art. 19 alin (1) litera (e) din Legea cu privire la Curtea Constituțională. Decizia este definitivă”, a declarat președinta CC, Domnica Manole.
Articolul 19 alin. (1) lit. (e) din Legea cu privire la Curtea Constituțională prevede că mandatul judecătorului CC încetează prin ridicarea imunității judecătorului în caz de stabilire, prin actul de constatare rămas definitiv, a încheierii directe sau prin intermediul unei persoane terțe a unui act juridic, luării sau participării la luarea unei decizii fără soluționarea conflictului de interese real în conformitate cu prevederile legislației privind reglementarea conflictului de interese.
La ședință au lipsit reprezentanții Parlamentului și Guvernului.
Deputatul PAS Sergiu Litvinenco a sesizat CC pe 25 iunie curent, după ce ANI a inițiat un control în privința Domnicăi Manole.
Inspectorii ANI au anunțat că verifica dacă președinta CC, Domnica Manole, a încălcat regimul juridic al conflictelor de interese atunci când Înalta Curte a declarat neconstituțională hotărârea aprobată de PSRM-ȘOR privind revocarea mandatului de judecătoare constituțională a Domnicăi Manole.
O sesizare în acest sens a fost făcută în luna mai curent de către deputatul socialist Grigore Novac, tot el publicând la 9 iunie și răspunsul primit de la ANI prin care a fost informat despre inițierea controlului în privința președintei CC.
În replică, tot la 9 iunie curent, CC a emis o notă în care a menționat că ANI nu deține competența constituțională și legală de a verifica participarea judecătorilor constituționali la judecarea cauzelor de pe rolul CC.
Curtea a notat atunci că „actele emise în cadrul competențelor constituționale exclusive ale CC nu pot fi supuse cenzurii nici sub aspectul constituționalității, nici în privința legalității, de nicio autoritate publică, inclusiv de instanța de judecată în procedură de contencios administrativ. Astfel, Constituția nu împuternicește alte autorități publice să examineze o hotărâre a CC și să o considere ca fiind neconstituțională sau ilegală”.