Modificările la legile privind evaluarea externă și distrugerea informațiilor despre candidați: precizările deputatei Olesea Stamate și ale secretarului de stat al Ministerului Justiției
O modificare la toate cele trei legi care reglementează procesele de vetting și pre-vetting, care într-o redacție anterioară a trezit critici în societate, a intrat în vigoare joi, 26 septembrie, după ce legea din care făcea parte a fost votată de Parlament la 13 septembrie, în lectura a treia.
Totuși, reprezentanți ai Parlamentului și Ministerului Justiției subliniază că prevederea, potrivit căreia Consiliul Superior al Magistraturii (CSM) și Consiliul Superior al Procurorilor (CSP) urma să distrugă informațiile despre candidații supuși evaluării externe, nu a fost votată atunci în lectura a doua și nu se regăsește în redacția legii. Modificarea admisă atunci în lectura a doua ar fi „o garanție candidaților”.
Astfel, acum CSM și CSP va păstra informațiile din procesele de evaluare externă. Informațiile vor fi distruse de la Comisii după ce le vor expedia și își vor încheia activitatea, așa cum prevedea și până acum legislația.
„Radierea și distrugerea informației respective se efectuează după transmiterea acesteia către Consiliul Superior al Magistraturii sau, după caz, către Consiliul Superior al Procurorilor”, este singurul enunțul cu care au fost completate articolele privind distrugerea informației din cele trei legi.
„După noi este o înțelegere greșită a cum s-au derulat anumite lucruri și ce modificări au fost operate în această lege cu privire la pre-vetting și vetting. De fapt se completează cu o nouă propoziție, care trebuie interpretată sistemic, cu tot textul acestui articol 10 care spune că această informație a Comisiei urmează a fi radiată/distrusă doar că prin completare se oferă o garanție candidaților în privința cărora au fost obținute informații de către Comisie. Garanția constă în trimiterea acestei informații către CSM și CSP, ca să le dețină, dar Comisia, o dată cu încheierea activității, să distrugă aceste informații”, a declarat secretarul de stat al Ministerului Justiției Stanislav Copețchi, în cadrul unei emisiuni la Jurnal TV, la care au participat mai mulți actori implicați in reforma justiției.
Oficialul a precizat că amendamentul propus anterior de deputatul Partidului Acțiune și Solidaritate (PAS) Vasile Grădinaru, și care a provocat nemulțumiri în spațiul public, nu a fost votat și nu se regăsește acum în lege: „Consiliul Superior al Magistraturii și Consiliul Superior al Procurorilor va radia și distruge informația transmisă de Comisia de evaluare la finisarea procesului de evaluare conform art. 22 alin. (14) din Legea nr. 252/2023 privind evaluarea externă a judecătorilor și procurorilor și modificarea unor acte normative”. Amendamentul lui Grădinaru nu a fost acceptat anterior de Comisia juridică, numiri și imunități.
Deputata PAS Olesea Stamate a declarat că modificarea este „o fortificare a garanțiilor pentru toți participanții la procedura de pre-vettig și vetting, inclusiv pentru stat”.
„Comisia de Pre-Vetting își finalizează activitatea în câteva luni. Ce se întâmplă cu informația acumulată? Ei au un regulament, care prevede modalitatea în care distrug informațiile. Noi nu știm cum are loc distrugerea. De aceea a fost adăugată această propoziție prin care se spune că această procedură de distrugere are loc doar după ce toată informația a fost transmisă către CSM și CSP. Astfel, noi ca stat ne asigurăm de faptul că, dacă unul dintre dosare ajunge să fie discutat la CtEDO, statul își poate apăra interesele. Fiecare participant la vetting sau pre-vetting are dosarul. Ei primesc copia dosarului în format electronic”, a declarat fosta președintă a Comisiei juridice, care și-a păstrat în continuare funcția de membră.
Stamate a mai spus că este discutat modul cum ar putea fi păstrate dosarele fizice, „astfel încât să fie asigurată siguranța”. Aceasta a mai subliniat că în lectura a treia nu au fost făcute modificări semnificative, redacția actuală a articolului privind „acumularea informației și aprecierea acesteia” fiind votată încă în iulie.
Membra CSM Aliona Miron s-a întrebat dacă documentele expediate până acum de către Comisia de Vetting sunt toate pe care le deține sau mai urmează să fie transmise și altele.
„Dacă aici este vorba despre 5-8 mii de pagini, anexate la raport, înseamnă că ceea ce este la Comisie este mult mai mult”, a menționat Miron.
Președintele Centrului de Resurse Juridice din Moldova (CRJM) Ilie Chirtoacă a afirmat că aceste este un subiect „căruia i se dă mai multă importanță decât este necesar”.
„Cert este că asemenea informații, inclusiv pentru a proteja candidații care se simt nedreptăți și vor să meargă la CtEDO, trebuie să fie păstrate undeva. Este important ca persoana vizată să aibă acces, dar să aibă acces a treia persoană, a cincea care poate scoate din context o informație bancară și să o folosească, este un risc mare”, a mai spus Chirtoacă.
„Compromite posibilitatea investigării abuzurilor și erorilor comise”. Modificări legislative pentru „eficientizarea evaluării externe a judecătorilor și procurorilor”, adoptate fără propunerile criticate ale unui deputat PAS
La sfârșitul lunii iulie, contactat de ZdG, Vasile Grădinaru a declarat că „a venit cu această propunere ca să securizeze informațiile” acumulate în privința candidaților evaluați. Acesta a menționat că deși ar fi propus Comisiei juridice să nu-i fie susținute punctele din amendament care au fost criticate, Parlamentul „urma să revină la subiect în toamnă”, cu un alt proiect de lege, timp în care deputații ar urma să „se mai gândească suplimentar cum să soluționeze cauza”.
Parlamentarul a mai subliniat că legile care guvernează procesul de evaluare sunt temporare, iar „nimeni nu știe ce se întâmplă cu materialele” după ce vor fi încheiate procedurile.
„Legile 26 și 252 prevăd că informațiile acumulate de Comisiile de evaluare se păstrează la materialele dosarului, se arhivează, se radiază și se distrug în modul stabilit de Regulament. Doar că după ce ei au acumulat această informație, o transmit către Consiliul Superior al Magistraturii (CSM) sau Consiliul Superior al Procurorilor (CSP). Astfel, nu este clar ce se întâmplă cu informația care ajunge la CSM și CSP. Ideea era să mergem după principiul acesta care a fost înserat în lege, ca informațiile să fie distruse și să nu le folosească cineva contrar legislației în vigoare.
Pe de o parte trebuie să-i protejăm pe procurori și judecători ca informația să nu fie folosită de cineva, iar pe altă parte să nu fim în situația în care va trebui să căutam informațiile în baza cărora a fost luată o decizie și să nu o putem găsi nicăieri”, a spus Vasile Grădinaru.
Ce prevedea proiectul de lege și ce a propus deputatul Vasile Grădinaru
Proiectul de lege, votat la 18 iulie în prima lectură, prevede că judecătorii și procurorii care nu vor promova evaluarea externă nu vor avea dreptul să emită acte de dispoziție, până la examinarea contestației de către Curtea Supremă de Justiție.
Autorii documentului au propus completarea Legii privind unele măsuri aferente selectări candidaților la funcția de membru în organele de autoadministrare ale judecătorilor și procurorilor cu un articol care va reglementa procedura de contestare a deciziei Comisiei de evaluare cu scopul de a exclude reevaluarea de mai multe ori a aceleiași persoane de către Comisia pre-vetting și „perpetuarea la nesfârșit a contestărilor”. Astfel, în cazul unei contestări repetate, Curtea Supremă de Justiție (CSJ) ar urma să ia decizia finală despre promovarea sau nepromovarea evaluării.
„Respectiv, în cazul primei contestări, CSJ va examina cauza prin prisma legalității și corectitudinii procedurii, iar, în cazul unei contestări repetate, CSJ va examina cauza în fond”, se explica anterior într-un comunicat al Parlamentului.
Cele trei legi care urmează a fi modificate prevedeau în diferite redacții că „informația acumulată de Comisia de evaluare despre subiecții evaluării se păstrează, se arhivează, se radiază și se distruge în modul stabilit de regulamentul de organizare și funcționare a Comisiei de evaluare”.
Acum, Parlamentul completează aliniatele cu textul „Radierea și distrugerea informației respective se efectuează dupa transmiterea acesteia către Consiliul Superior al Magistraturii, sau dupa caz, către Consiliul Superior al Procurorilor”, iar amendamentul înregistrat luni, 29 iulie, Vasile Grădinaru a propus ca „CSM și CSP va radia și distruge informația transmisă de Comisia de evaluare la finisarea procesului de evaluare conform art. 22 alin. (14) din Legea nr. 252/2023 privind evaluarea externă a judecătorilor și procurorilor și modificarea unor acte normative”.
„Luând în considerare faptul că procesul de evaluare este un exercițiu excepțional, unic și limitat în timp, este necesar introducerea unei obligații Consiliului Superior al Magistraturii și Consiliului Superior al Procurorilor, pentru a evita utilizarea neconformă a informației acumulate în procesul de evaluare externă a integrității financire și etice a procurorilor și judecătorilor și a candidaților în organele autoadministrative ale acestora și a candidaților Curții Supreme de Justiție”, a argumentat Grădinaru în amendamentul propus.
Reacții publice de „îngrijorare”
Asociația Judecătorilor din Republica Moldova a emis un comunicat de presă, cu puțin timp înainte de examinarea în a doua lectură a proiectului, în care își exprima „profunda îngrijorare și dezacordul vehement față de amendamentul propus de deputatul Vasile Grădinaru”, care „prevede radierea și distrugerea tuturor informațiilor acumulate de Comisia de evaluare la finalizarea procesului de evaluare externă a judecătorilor și procurorilor”.
Și mai mulți politicieni au criticat amendamentul propus de Vasile Grădinaru.
Fostul lider al Platformei Demnitate și Adevăr (DA) Andrei Năstase a declarat că condamnă „cu fermitate amendamentul la lege făcut de PAS care lovește în transparența decizională, încalcă dreptul la apărare, limitează accesul personal și public la informație și aduce alte prejudicii grave ideii de stat de drept”.
Deputatul neafiliat Gaik Vartanean a ținut un briefing de presă privind modificarea legislației. Într-o postare pe rețelele de socializare a partidului Mișcarea Alternativa Națională, a cărui membru este Vartanean, se menționează că „dacă acest proiect de lege va fi adoptat, adevărul despre evaluarea judecătorilor și procurorilor va rămâne necunoscut, deoarece documentele și informațiile relevante vor fi distruse”.
Proiectul de lege mai conține o soluție pentru problema perpetuării interimatelor. Astfel, șefii procuraturilor și adjuncții acestora, precum și adjuncții procurorului general vor fi inițial numiți în funcție și, concomitent, supuși evaluării externe a integrității. În așa fel, autorii urmăresc evitarea tergiversării numirii în aceste funcții.
„Spre deosebire de exercitarea interimatului, exercitarea acestor funcții asigură independența, stabilitatea și înlătură vulnerabilitatea determinată de riscul întreruperii în orice moment, din motive subiective, a exercitării interimatului în funcție”, se menționează în nota informativă a proiectului.