Ministrul Justiției, după avizul CC asupra proiectul de modificare a Constituție privind sistemul judecătoresc: „Mă duc la Strasbourg pentru a discuta cu membrii Comisiei de la Veneția”
Ministrul Justiției, Fadei Nagacevschi, a declarat marți, 22 septembrie, că avizul Curții Constituționale (CC) asupra proiectului de modificarea a Constituției privind sistemul judecătoresc „a blocat reforma Justiției din R. Moldova” și că pregătește o adresare către Comisia de la Veneția, iar miercuri, 23 septembrie, oficialul susține că va merge la Strasbourg pentru a discutat cu membrii Comisiei de la Veneția pe marginea acestui subiect.
Potrivit ministrului Justiției, proiectul de modificare a Constituției a fost elaborat în strictă conformitate cu recomandările Comisiei de la Veneția și cu Uniunea Europeană.
Declarațiile ministrului Justiției, după avizul CC:
„De ani de zile ne luptăm pentru reforma justiției din Republica Moldova. Am fost inițiat de o serie de procese în acest sens. A fost pregătit un proiect de lege de modificare a Constituției care urma să fie baza procesului de reformare a sistemului judecătoresc. Acest proiect de lege a fost agreat de către Comisia de la Veneția, a fost elaborat în strictă conformitate cu recomandările Comisiei de la Veneția, a fost agreat cu Uniunea Europeană ca și urmare a tuturor înțelegerilor pe care le-am avut cu partenerii de dezvoltare. Am transmis respectivul proiect către Curtea Constituțională. Proiectul a fost expediat la 1 iulie. Astăzi, 22 septembrie, Curtea Constituțională a blocat în principiu inițiativa de modificarea Constituției.
Am citit cu multă atenție obiecțiile înaintate de către Curtea Constituțională. În esență dacă să vorbim tehnic, cu privire la procedura că Guvernul nu ar fi publicat respectivul proiect de lege în Monitorul Oficial, că Guvernul la 22 ianuarie 2020 aprobat o altă versiune, însă către ei a ajuns versiunea deja ajustată conform recomandărilor Comisiei de la Veneția – cu referire la această chestiune vreau să menționez că Curtea Constituțională în orice moment putea să se adreseze către Guvern pentru a întreba dacă se confirmă sau se infirmă valabilitatea respectivului proiect de lege. Ceea ce nu a făcut-o, iar asta este suspect pentru mine, nu mai vorbim despre faptul că avizul a fost oferit abia peste practic trei luni de zile, anume în perioada electorală. Nu știu de ce, nu știu ce s-a urmărit. În același timp, chestia asta poate fi depășită foarte simplu, prin, eventual, reinițierea procesului de avizare în cadrul Guvernului sau retrimiterea către Guvern pentru a fi aprobat încă odată acest proiect și transmiterea către Curtea Constituțională. Problema cea mare este ce au stabilit ei pe fund. Observăm că pe fond în principiu au declarat neconstituționale unele prevederi, au fost considerate a fi în contradicție cu Constituția unele prevederi ce se referă la încetarea mandatului membrilor profesorilor titulari de drept. Vreau să menționez că această normă este inclusă în proiectul de modificare a Constituției doar în colaborare cu Comisia de la Veneția fiind agreată și cu Uniunea Europeană. Prin blocarea acestei norme în principiu se blochează înțelegerile Republicii Moldova cu Comisia de la Veneția și cu Uniunea Europeană. Vreau să menționez că proiectul de lege în forma în care a fost transmis către Curtea Constituțională a fost agreat , cuvânt cu cuvânt, cu Comisia de la Veneția și cu Uniunea Europeană.
Respectivul proiect de lege este parte integrantă a memorandumului cu Uniunea Europeană în ceea ce privește omnibusul, finanțarea cu 100 de milioane de euro către Republica Moldova. În acest memorandum este indicat expres că Guvernul va elabora și va aproba acel proiect de lege de modificare a Constituției care este în strictă conformitate cu recomandările Comisiei de la Veneția. Ulterior acest proiect urmează să fie transmis Parlamentului. Iată astăzi Guvernul a elaborat, a aprobat proiectul de lege, însă el a fost blocat de către Curtea Constituțională și nu a mai fost transmis și nu mai poate fi transmis către Parlament. Reinițierea procedurilor de discutare a acestui proiect va crea o serie de dificultăți pentru Republica Moldova ori excluderea acelor norme care sunt considerate ca fiind în contradicție cu Constituția Republicii Moldova sunt agreate cu Comisia de la Veneția și cu Uniunea Europeană.
Vreau să menționez că deja pregătim o adresare către Comisia de la Veneția care va fi transmisă și Uniunii Europene pentru că nouă să ni se explice cum să acționăm în continuare. Astăzi noi avem un aviz al Comisiei de la Veneția, un proiect elaborat de către Guvern în strictă conformitate cu propunerile Comisiei de la Veneția, un acord Internațional, memorandumul dintre Republica Moldova și Uniunea Europeană, care este ratificat de către Parlament și noi ne adresăm către Comisia de la Veneția ca să ne explice ce prevalează, cum trebuie să acționăm noi în cazul dat, pentru ca situația asta litigioasă să o soluționăm. Ce facem noi? Revizuim proiectul de lege care eventual să fie acceptat de către Comisia de la Veneția reieșind din obiecțiile Curții Constituționale sau totuși Curtea Constituțională ar urma să reanalizeze situația reieșind din faptul că respectivul proiect este parte integrantă a unui acord Internațional negocia de Republica Moldova și încheiat în baza legii tratatelor. Soluțiile sunt destul de complicate, vreau să vă aduc la cunoștință că mâine am să zbor în Strasbourg să le comunic situația creată de altfel deja le-am comunicat, dar am să mă duc să analizăm inclusiv modalitățile de depășirea acestei situații. Pe lângă faptul că Curtea Constituțională a blocat reforma justiției, astăzi Curtea Constituțională, în principiu, blochează țara. Vă amintesc că această Curte Constituțională a blocat un acord de finanțare, iar astăzi datorită acestui aviz devine imprevizibil punerea în aplicare a acordului cu Uniunea Europeană.
Vreau să menționez că acest proiect de lege este un element și al memorandumului, al draft-ului de înțelegere cu Fondul Monetar Internațional. În condițiile date, cum trebuie să negocieze Guvernul finanțarea Republicii Moldova inclusiv de către Fondul Monetar Internațional reieșind din avizul Curții Constituționale? Mă întorc la problema internă. De ce în momentul în care se fac acțiune eficiente pentru a reforma sistemului judecătoresc, pentru a limita influența politicului asupra sistemului judecătoresc, astăzi, Curtea Constituțională intervine și blochează într-un mod, cel puțin, imprevizibil această inițiativă? Acest proiect de modificare a Constituției a fost și anterior avizat cu anumite ajustări reieșind din ultimele recomandări ale Comisiei de la Veneția, a fost avizat de către Comisia de la Veneția în nenumărate rânduri, dar și de către Curtea Constituțională, ceea ce nu este bine ca astăzi Curtea a intervenit și nu pot să înțeleg ce urmărește Curtea Constituțională. Dacă soluția este una tehnică, în cazul respectiv aș fi vrut și eu să înțeleg cum trebuie să ne executăm noi obligațiile cu Uniunea Europeană. Sper că datorită acestui aviz noi nu vom ajunge iarăși într-o zonă sură, gri când toți partenerii de dezvoltare vor întoarce spatele Republicii Moldova de dragul blocajelor care au fost create astăzi de către Curtea Constituțională. Noi vom depune toate eforturile pentru a identifica soluții de depășire a problemelor create de către Înalta Curte și sper că ei își vor reanaliza acest aviz pentru a-l reîncadra în obligațiile noastre internaționale și în dorința sinceră a cetățenilor țării de a face în sfârșit acea reformă a justiției mult așteptată”.
Curtea Constituțională a constatat marți, 22 septembrie, că proiectul de modificarea a Constituției privind sistemul judecătoresc nu poate fi trimis Parlamentului spre aprobare, deoarece nu respectă condițiile de revizuire a Constituției.