„Evaluarea externă a procurorilor”: diferența dintre Vetting și Pre-Vetting
Comisia de evaluare a procurorilor a publicat un articol care explică diferențele dintre pre-vetting și vetting, în contextul reformei justiției.
„Întrucât procedura de evaluare externă a procurorilor reprezintă un subiect de mare interes pentru societate, am decis să publicăm o serie de articole prin care explicăm particularitățile procesului de evaluare.
În Republica Moldova se desfășoară, în prezent, un amplu proces de verificare a integrității etice și financiare a tuturor procurorilor din funcții-cheie. Scopul acestei evaluări este de a releva potențialele cazuri de corupție din sistemul Procuraturii.
Deși tot mai prezente pe agenda publică, noțiunile de Vetting și Pre-Vetting continuă să fie confundate, generând confuzie sau interpretări eronate. Pentru a aduce un plus de claritate în distingerea acestor două etape de evaluare externă a procurorilor și judecătorilor, vom explica deosebirile dintre cele două procese”, notează reprezentanții Comisiei.
Pre-Vettingul vizează candidații care doresc să facă parte din Consiliul Superior al Procurorilor (CSP) sau din colegiile sale specializate, responsabile de numirea, transferarea, promovarea în funcţie şi aplicarea măsurilor disciplinare faţă de procurori. Totodată, Pre-Vettingul este aplicat și în privința candidaților ce aspiră la funcția de membru al Consiliului Superior al Magistraturii, inclusiv în cadrul colegiilor sale din subordine.
Acest proces a început în 2022 și este reglementat de Legea 26/2022. Până de curând, acest proces de pre-vetting al procurorilor era desfășurat de Comisia Pre-Vetting (denumită oficial Comisia Independentă de Evaluare). Mandatul Comisiei Pre-Vetting au fost preluat, în mod oficial, de Comisia de evaluare a procurorilor, care a fost instituită la sfârșitul anului 2023.
Vettingul, pe de altă parte, presupune evaluarea a peste 200 de procurori din funcții-cheie, precum și a celor care aspiră la aceste funcții. Verificarea procurorilor se desfășoară în temeiul unei noi legi – 252/2023. Această lege prevede evaluarea integrității etice și financiare a tuturor procurorilor care dețin sau au ocupat funcții-cheie în cadrul sistemului Procuraturii în perioada 1 ianuarie 2017 – 22 august 2023. Mai exact, este vorba despre funcțiile de procuror general, procuror general adjunct și de procurori șefi ai subdiviziunilor Procuraturii Generale.
Evaluarea îi vizează, de asemenea, și pe procurorii șefi și adjuncți acestora din cadrul procuraturilor teritoriale, dar și pe procurorii din cadrul Procuraturii Anticorupție și Procuraturii pentru Combaterea Criminalității Organizate și Cauze Speciale (PCCOCS).
De asemenea, Comisia este mandatată să continue evaluarea candidaților pentru funcția de membru al Consiliului Superior al Procurorilor, care au aplicat după 1 septembrie 2023, dar și a aspiranților pentru colegiile acestuia. Evaluarea acestor candidați este reglementată de prevederile unei alte legi și anume Legea nr. 26/2022.
Nepromovarea Vettingului poate avea urmări mai semnificative pentru cariera procurorilor cu probleme de integritate. În astfel de cazuri, Comisia de evaluare a procurorilor transmite CSP un raport cu constatările sale; dacă Consiliul acceptă constatările, nepromovarea evaluării are ca efect eliberarea din funcție a procurorului respectiv. Totodată, acesta este lipsit de dreptul de a exercita funcția de procuror sau alte funcții de demnitate publică timp de 5-7 ani.
În prezent, Comisia de evaluare a procurorilor desfășoară evaluarea a 28 de candidați – reprezentanți ai sistemului Procuraturii și societății civile – care candidează pentru funcția de membru în Colegiul pentru Selecția și Evaluarea Procurorilor și Colegiul de Disciplină și Etică al CSP. Până acum, Comisia de Evaluare a Procurorilor a constatat nepromovarea evaluării de către 4 candidați pentru colegiile CSP, din motiv că aceștia s-au retras din concurs sau nu au depus declarațiile solicitate.
O comisie de evaluare similară a fost înființată în 2023, în temeiul legilor 65/2023 și 252/2023, pentru verificarea judecătorilor în funcție, precum și a candidaților la funcția de judecător. Comisia de evaluare a judecătorilor își desfășoară activitatea în paralel cu Comisia de Evaluare a Procurorilor.
La sfârșitul lunii februarie, Comisia de evaluare a procurorilor și-a constituit completele de evaluare, în conformitate cu prevederile Legii 252/2023. Completele, denumite generic „Completul A” și „Completul B”, sunt alcătuite din câte trei membri ai comisiei de evaluare. Fiecare complet este condus de către președintele Comisiei și respectiv, de către vicepreședintele acesteia.
Potrivit deciziei Comisiei, din „Completul A” fac parte Christopher Lehmann (președinte al Completului), Saskia de Vries și Nadejda Hriptievschi. „Completul B” este format din membrii Tatiana Răducanu (președinte al Completului), Irmantas Mikelionis și Cornel Lebedinschi.
Conform Legii 252/2023, dosarele de evaluare sunt repartizate în mod aleatoriu completelor de evaluare, utilizând o aplicație online de selectare aleatorie. Același mecanism este utilizat și la selectarea membrului raportor, care este responsabil de redactarea raportului de evaluare. În cazul unui conflict de interese, Comisia poate decide redistribuirea aleatorie a dosarului sau, dacă este necesar, poate modifica componența completului de evaluare.