Dosarul concesionării Aeroportului: Avocații cer audierea miniștrilor din Guvernul Leancă. Adrian Băluțel: „Vor să murdărească imaginea președintei”
„Adevărul este simplu și public: Maia Sandu nu a votat pentru concesionarea Aeroportului către compania grupării criminale Șor, Avia Invest”. Este reacția șefului Cabinetului președintei R. Moldova, Adrian Băluțel, la informațiile apărute în spațiul public privind solicitarea de a-i audia în calitate de martori pe Maia Sandu și Dorin Recean, în cadrul procesului în care opt foști oficiali de rang înalt sunt inculpați pentru concesionarea Aeroportului Internațional Chișinău.
Adrian Băluțel a venit cu un mesaj pe rețelele de socializare, la trei zile după ședința de judecată la care avocații foștilor demnitari au cerut audierea membrilor Guvernului condus de Iurie Leacă, inclusiv a lui Sandu și Recean, în care a declarat că „vinovații încearcă să lungească procesul cât de mult pot și să scape de răspundere, iar acum vor să murdărească imaginea președintei”.
„Ședința guvernului din octombrie 2013 la care a avut loc acel vot este publică, oricine o poate analiza și vedea că Maia Sandu nu a votat. Mai mult decât atât, Guvernul condus de Maia Sandu a abrogat în septembrie 2019 hotărârile de guvern ce vizau concesionarea Aeroportului, iar în 2023 Aeroportul a revenit în gestiunea statului”, notează șeful Cabinetului președintei.
Pe 9 februarie, la Judecătoria Buiucani a avut loc o nouă ședință de judecată în dosarul privind concesionarea Aeroportului Internațional Chișinău, în care opt foști demnitari sunt acuzați de exces de putere, relatează Radio Europa Liberă Moldova.
Avocatul ex-premierului Iurie Leancă a cerut judecătorilor să-i invite ca martori în proces pe toți membrii cabinetului de miniștri din acea perioadă. Vladislav Roșca a explicat că aceștia ar trebui să spună instanței dacă Leancă i-a determinat sau nu să voteze pentru concesionarea aeroportului.
Sursa citată mai scrie că și avocatul Victor Munteanu, care îl reprezintă pe fostul ministru al Economiei, Valeriu Lazăr, a prezentat instanței o listă de potențiali martori, printre care se numără fostul președinte al Partidului Democrat, Dumitru Diacov, foștii președinți ai Parlamentului, Marian Lupu și Igor Corman, și fosta președintă interimară a Parlamentului, Liliana Palihovici. Potrivit avocatului, aceștia au fost responsabili de adoptarea „deciziei politice” privind concesionarea aeroportului. În listă se mai regăsesc ex-premierul Pavel Filip și fostul ministru al Justiției, Sergiu Litvinenco.
Acuzatoarea de stat Mariana Leahu a spus instanței că, dacă toate persoanele menționate de avocați vor fi citate în calitate de martori, „limitele examinării dosarului se vor extinde la maximum”. Judecătorii au anunțat că vor decide la ședința următoare dacă acceptă sau nu lista martorilor apărării, programată pentru data de 4 martie.
Examinarea dosarului concesionării Aeroportului Internațional Chișinău a început la 18 mai curent, la Judecătoria Chișinău, sediul Buiucani, cauza fiind repartizată judecătoarei Djeta Chistol. În cadrul primei ședințe, avocații au înaintat o cerere pentru formarea unui complet din 3 judecători. Cererea a fost acceptată, fiind constituit completul de judecată alcătuit din Djeta Chistol, Tatiana Bivol și Petru Păun.
În urma concesionării Aeroportului Internațional Chișinău, statului i-a fost cauzat un prejudiciu material în sumă de 392 milioane de lei, a afirmat șefa Procuraturii Anticorupție (PA), Veronica Dragalin.
În dosarul trimis de procurori în judecată figurează opt persoane, inclusiv fostul prim-ministru al R. Moldova Iurie Leancă, ex-ministrul economiei Valeriu Lazăr, fostul director general al Agenției Proprietății Publice Tudor Copaci, fosta directoare adjunctă a Agenției Proprietății Publice Angela Susanu, fosta șefă adjunctă a Direcției administrarea proprietății publice a Agenției Proprietății Publice Maria Șendilă, ex-directorul general interimar al Întreprinderii de Stat „Aeroportul Internațional Chișinău” Petru Jardan, fostul director financiar al întreprinderii Alexandru Ciutac și șefa Serviciului analiză economică a Aeroportului Internațional Chișinău Alla Țubari.
Concesionarea Aeroportului Chișinău a fost realizată în mai mulți pași. Mai întâi, la 19 iunie 2012, Guvernul a emis o hotărâre cu privire la iniţierea proiectului de parteneriat public-privat pentru concesionarea bunului. A urmat hotărârea din 29 mai 2013 a Guvernului interimar condus de Iurie Leancă, prin care s-a aprobat concesionarea şi au fost stabilite condiţiile acesteia. Apoi, la 4 octombrie 2013, Cabinetul de miniştri a reconfirmat decizia privind concesionarea Aeroportului Chişinău aprobată în luna mai. Maia Sandu, care în acea perioadă deținea portofoliul de ministră a Educației, s-a abţinut, iar reprezentanţii liberalilor reformatori au votat contra. După toți acești pași, tot în 2013, aeroportul a fost concesionat pe o perioadă de 49 de ani companiei „Avia Invest” (fondată cu 28 de zile înainte de tranzacție), afiliată ex-deputatului fugar, Ilan Șor.
Aeroportul Internațional Chișinău a revenit în proprietatea statului pe 27 martie 2023, în baza unei decizii a Curții de Apel Chișinău. Compania concesionară fusese acuzată că nu a realizat investițiile promise în dezvoltarea aeroportului. La mijlocul lunii noiembrie curent, ministrul Infrastructurii, Andrei Spînu, a precizat că pentru dezvoltarea infrastructurii aeroportului sunt necesare investiții de 200-300 de milioane de lei, astfel că se iau în calcul mai multe opțiuni, inclusiv concesionarea acestuia.