ULTIMA ORĂ! „Cauza – secțiile de vot în diasporă” revine la Curtea de Apel. CC a declarat inadmisibile excepțiile de neconstituționalitate asupra unor prevederi din Codul electoral
Curtea Constituțională (CC) a examinat marți, 15 iunie, cererea de neconstituționalitate depusă de Partidul Politic Platforma Demnitate și Adevăr (DA) și admisă de Curtea de Apel Chișinău (CA) cu privire la sesizarea Curții Constituționale (CC) a R. Moldova privind exercitarea controlului constituționalității unor prevederi din Codul electoral în legătură cu numărul secțiilor de vot care urmează să fie deschise în străinătate la alegerile parlamentare anticipate din 11 iulie.
Astfel, Înalta Curtea menționează că a constatat că sesizările în cauză nu întrunesc condițiile de admisibilitate și nu pot fi acceptate pentru examinare în fond, acestea fiind declarate inadmisibile.
Decizia integrală a Curții Constituționale:
Excepțiile nu au vizat probleme de substanță referitoare la numărul efectiv de secții de votare. Ele au vizat exclusiv probleme procedurale, și anume neconstituționalitatea:
- textului „fără respectarea procedurii prealabile” din articolul 72 alin. (3) din Codul electoral;
- cuvântului „Contestațiile” și a textului „se examinează în conformitate cu prevederile […] Codului administrativ” din articolul 73 alin. (7) din Codul electoral;
- textului „Instanța de judecată adoptă şi pronunță hotărârea în conformitate cu prevederile […] Codului administrativ” din articolul 74 alin. (1) din Codul electoral.
Pentru a declanșa controlul de constituționalitate, Curtea a trebuit să confirme aplicabilitatea prevederilor legale contestate în cauzele examinate în fața instanțelor de drept comun care au trimis sesizările.
Condiția „aplicabilității prevederilor legale contestate în cauza examinată în fața instanței de drept comun” presupune aplicabilitatea unor prevederi care îl prejudiciază pe autorul excepției de neconstituționalitate. Totuși, în cele două sesizări, Curtea nu a reținut prejudicierea autorului prin prevederile contestate. În mod logic, declararea neconstituționalității acestor prevederi ar fi făcut inutile acțiunile în justiție ale autorului sesizărilor.
Curtea a subliniat că principiul preeminenței dreptului reclamă ca instanțele de judecată din Republica Moldova să interpreteze și să aplice legile ca făcând parte dintr-un sistem juridic coerent, nu în mod izolat și prin ignorarea altor norme relevante.
Cu referire la o pretinsă obligativitate a procedurii prealabile la contestarea hotărârilor Comisiei Electorale Centrale privind deschiderea unor secții de votare, Curtea a reținut următoarele.Articolul 162 din Codul administrativ stabilește că procedura prealabilă urmărește scopul de a verifica legalitatea actelor administrative individuale. Cererea prealabilă poate fi formulată în vederea: a) anulării în tot sau în parte a unui act administrativ individual ilegal sau nul; b) emiterii unui act administrativ individual. Astfel, Curtea a constatat că procedura prealabilă este obligatorie doar în cazul actelor administrative cu caracter individual.
Din analiza prevederilor legale în materia contenciosului administrativ, Curtea a observat că, în funcție de întinderea efectelor juridice pe care le produc, actele administrative se clasifică în acte administrative cu caracter normativ și acte administrative cu caracter individual. Actele administrative cu caracter normativ conțin reglementări impersonale, cu caracter general, care produc efecte erga omnes. Actele administrative cu caracter individual produc, de regulă, efecte față de o persoană sau uneori față de mai multe persoane, nominalizate expres în cuprinsul acestora.
Curtea a notat că hotărârile Comisiei Electorale Centrale privind deschiderea unor secții de votare nu sunt acte administrative cu caracter individual, ci sunt acte administrative cu caracter normativ. Ele sunt adoptate pentru punerea în aplicare a prevederilor pertinente din Codul electoral, vizează un număr nedeterminat de subiecte și au un caracter general. Prin urmare, în cazul contestării unor astfel de hotărâri în instanța de judecată nu este necesară parcurgerea procedurii prealabile.
Magistrații de la Curtea de Apel au admis o cerere de neconstituționalitate depusă de Partidul Politic Platforma Demnitate și Adevăr (DA) cu privire la sesizarea Curții Constituționale (CC) a R. Moldova privind exercitarea controlului constituționalității unor prevederi din Codul electoral în legătură cu numărul secțiilor de vot care urmează să fie deschise în străinătate la alegerile parlamentare anticipate din 11 iulie.
În context, Curtea de Apel a amânat examinarea cauzei până la pronunțarea Curții Constituționale asupra excepției de neconstituționalitate.
Marți, 15 iunie, este a cincea zi când instanța de apel se întrunește pentru a relua ședința de judecată cu privire la examinarea contestațiilor depuse de reprezentanții mai multor partide, în legătură cu modificarea deciziei Comisiei Electorale Centrale (CEC) din 8 iunie curent de a deschide 146 de secții de vot în străinătate.
Contestații în acest sens au fost depuse de Partidul Unității Naționale (PUN), Alianța pentru Unirea Românilor (AUR), Partidul Democrația Acasă și Blocul electoral „Renato Usatîi”.
Luni, 14 iunie, după mai multe cereri de recuzare, în a patra zi de ședință de la Curtea de Apel Chișinău (CA), magistrata Ecaterina Palanciuc a fost înlăturată de la examinarea constestațiilor depuse de mai multe partide politice privind numărul secțiilor de votare în străinătate. O cerere de recuzare în acest sens a fost depusă de către Platforma DA. Ulterior, reprezentanții partidelor au cerut recuzarea magistratului Anatolie Minciună și a judecătoarei Veronica Negru, cea care a înlocuit-o pe Ecaterina Palanciuc.