Cum a motivat Curtea de Apel Chișinău decizia prin care Aeroportul Internațional va reveni în gestiunea statului
Societatea cu Răspundere Limitată „Avia Invest”, care gestionează Aeroportul Internațional Chișinău, „a admis neexecutarea obligațiilor asumate în baza contractului de concesiune, care se circumscriu necesității prezentării garanției de bună execuție”, a conchis Curtea de Apel Chișinău, potrivit deciziei motivate a instanței.
Totodată, potrivit magistraților, în vederea asigurării interesului public, Agenția Proprietății Publice „a dispus corect rezoluțiunea contractului de concesiune pentru a preveni sau a înlătura dezavantajele grave care împiedică bunăstarea comună a tuturor cetățenilor R. Moldova”.
„Completul desconsideră și argumentele apelantei care a susținut că prin activitatea administrativă ilegală și defectuoasă desfășurată de Agenția Proprietății Publice, S.R.L. „Avia Invest” este vătămată în dreptul la securitatea și protecția deplină a investițiilor și, ca consecință, dreptul la respectarea bunurilor, așa cum, rezoluțiunea contractului de concesiune s-a operat din motivul neprezentării de către concesionar a garanției de bună execuție în valoare de 1 000 000 de euro, cu termen de valabilitate de 3 ani.
Nu pot fi reținute nici argumentele apelantei precum că, Agenția Proprietății Publice nu a respectat cerințele minime de legalitate a activității administrative desfășurate, or, prin înscrisurile cauzei se confirmă în mod cert, că concesionarul a fost notificat despre neexecutarea obligației prevăzute la art. 19.2 din contractul de concesiune, precum și i-a acordat concesionarului termen suficient pentru a constitui garanțiile prevăzute de contract.
Sunt neîntemeiate și argumentele apelantei care a susținut că, la emiterea notificării de rezoluțiune a contractului de concesiune, Agenția Proprietății Publice a acționat cu rea-credință (…).
Completul respinge și aserțiunile apelantei referitoare la pretinsa omisiune a Agenției Proprietății Publice de a respecta prevederile art. 33.1 din contract, privind soluționarea amiabilă a divergențelor apărute, cu concursul comisiei de monitorizare (…)”, se menționează în document.
Astfel, completul specializat pentru examinarea acțiunilor în contencios administrativ a ajuns la concluzia de a respinge apelul declarat de S.R.L. „Avia Invest” împotriva hotărârii Judecătoriei Chișinău (sediul Rîșcani) din 21 februarie 2022.
Curtea de Apel, Avia Invest by Ziarul de Gardă on Scribd
Decizia este executorie din momentul emiterii, însă poate fi atacată la Curtea Supremă de Justiție.
Cererea de recurs se depune în termen de 30 de zile de la data notificării dispozitivului deciziei instanței de apel, prin intermediul Curții de Apel Chișinău, iar motivarea recursului se prezintă în termen de 30 de zile de la notificarea deciziei motivate a instanței de apel, prin depunerea la Curtea Supremă de Justiție.
Miercuri, 23 noiembrie, magistrații Anatolie Minciună, Ecaterina Palanciuc și Veronica Negru, de la Curtea de Apel Chișinău, a respins recursul depus de reprezentanții companiei „Avia Invest” împotriva deciziei Judecătoriei Chișinău, sediul Rîșcani, din februarie 2022, privind anularea rezoluțiunii contractului de concesiune a activelor Aeroportului.
Reprezentanții companiei Avia Invest, care gestionează Aeroportul Internațional Chișinău, au afirmat atunci că „decizia Curții de Apel din 23 noiembrie este ilegală și va fi atacată necondiționat la Curtea Supremă de Justiție”. Totodată, aceștia susțin că rezilierea contractului „presupune o returnare obligatorie a investițiilor, care în prezent sunt de peste 90 de milioane de euro”.
„Felicitări poporului Republicii Moldova. Este meritul vostru”, a scris ministrul Justiției, Sergiu Litvinenco.
Judecătoria Chișinău, sediul Rîșcani, a respins la 21 februarie 2022 cererea S.C. „Avia-Invest” S.R.L. împotriva Agenției Proprietății Publice (APP) privind anularea rezoluțiunii contractului de concesiune a activelor Aeroportului.
Potrivit Hotărârii, acţiunea în contencios administrativ a reclamantului S.C. „Avia-Invest” SRL împotriva Agenției Proprietății Publice (APP) privind anularea actului administrativ individual defavorabil din 08 iulie 2020 și a deciziei adoptate în procedura prealabilă din 17 iulie 2020, a fost respinsă ca fiind neîntemeiată.
În iulie 2020, Agenția Proprietății Publice (APP) a anunțat despre rezilierea contractului de concesiune a Aeroportului Internațional Chișinău, motivul fiind că SRL „Avia Invest” nu a executat obligațiile contractuale. Compania a dezmințit informațiile.
Deși contractul de concesionare a aeroportului a fost reziliat în 2020, Avia Invest continua să gestioneze Aeroportul Internațional Chișinău întrucât Avia Invest a atacat decizia APP cu privire la rezilierea contractului în instanță. Astfel, până la o decizie finală Avia Invest continuă să gestioneze aeroportul de la Chișinău.
La sfârșitul anului 2019, Parlamentul a luat act de rapoartele Comisiei de anchetă privind privatizarea „Air Moldova” și concesionarea AIC.
Concesionarea AIC a fost realizată în mai mulți pași. Mai întâi, la 19 iunie 2012, Guvernul a emis o hotărâre cu privire la iniţierea proiectului de parteneriat public-privat pentru concesionarea Întreprinderii de Stat „Aeroportul Internaţional Chişinău”, având, oficial, drept obiectiv „dezvoltarea continuă a infrastructurii şi a calităţii serviciilor prestate”. A urmat hotărârea Guvernului din 30 mai 2013, prin care s-a aprobat concesionarea şi au fost stabilite condiţiile concesionării. La 14 iunie 2013, Ministerul Economiei a instituit Comisia de concurs responsabilă de organizarea şi desfăşurarea procedurii de selectare a concesionarului care, tot în iunie, a trimis invitaţii către şapte companii potenţiale participante la concurs.
Până la 5 august 2013, data-limită de depunere a ofertelor, doar două companii și-au manifestat interesul, ambele din Rusia: „Vnukovo Invest” și „UK Komaks” în asociere cu S.A. „Habarovskii Aeroport”, S.A. „Kolomensky Zavod” şi S.R.L. „Avia Invest”. La ședința din 15 august 2013, Comisia de concurs a respins oferta depusă de compania „Vnukovo Invest” pe motiv că nu ar fi îndeplinit cerințele caietului de sarcini. În aceste condiții, unica rămasă în cursă a fost oferta Asociaţiei Persoanelor Juridice „Avia Invest”, care a și fost declarată câştigătoare. Oferta stabilea o perioadă de concesiune de 49 de ani, redevenţa la 1% din venitul realizat de întreprinderea concesionară şi efectuarea unor investiţii în mărime de 244,2 milioane de euro.