Principală  —  Ştiri  —  Extern   —   Blocajul costă comerțul mondial 400…

Blocajul costă comerțul mondial 400 de milioane de dolari pe oră. Noi detalii și o nouă versiune în cazul navei care a blocat de cinci zile Canalul Suez

Foto: Julianne Cona/Instagram

Nava „Ever Given”, care aparține companiei Evergreen Marine și care a eşuat în Canalul Suez, una dintre cele mai frecventate rute din lume, a atras atenția lumii și a oprit marți aproape 10% din totalul comerțului global. Peste 300 de nave au fost blocate în ambele sensuri ale Canalului Suez. Blocajul costă comerțul mondial 400 de milioane de dolari pe oră, scrie presa internațională.

Nava care blochează Canalul Suez de cinci zile nu a putut fi adusă pe linia de plutire nici sâmbătă, 27 martie, deși a fost mișcată puțin. Ar fi nevoie de degajarea a cel puțin 20 de mii de metri cubi de pământ și nisip, pentru a debloca cargoul cu o lungime de 400 de metri și o greutate de peste 200 de mii de tone.

The Guardian scrie că dacă inițial s-a spus că, cel mai probabil nava ar fi eșuat din cauza vântului puternic, acum a apărut o nouă versiune, cea a unei erori umane de pilotaj sau a unei erori tehnice.

Peste 300 de nave sunt blocate la cele două capete ale Canalului Suez, cea mai importantă cale maritimă de acest fel din lume. Blocajul ar costa comerțul mondial 400 de milioane de dolari pe oră.

Aproape 19.000 de nave, sau o medie de 51,5 nave pe zi, cu un tonaj net de 1,17 miliarde de tone, au trecut prin canal în cursul anului 2020, potrivit SCA. Aceasta reprezintă aproximativ 12% din volumul comerţului mondial.

Ruta maritimă ce asigură transportul de bunuri din Asia înspre Europa este închisă de marți, după ce nava „Ever Given”, lungă cât patru terenuri de fotbal, a fost deviată de la traseu și s-a blocat între țărmuri.

Vasul Ever Given, operat de compania Evergreen Marine, a rămas de atunci aproape nemișcat și blochează accesul navelor care asigură transportul de bunuri dintre Asia și Europa.

Blocarea Ever Given a dus la apariția unor cozi imense în preajma Canalului Suez, unele nave așteptând în Marea Mediterană, altele în Marea Roșie. Unele vase conțin petrol, altele haine, mobilă, sau componente auto.

„Am auzit rapoarte că unele companii de transport maritim încep să-și trimită navele să înconjoare vârful sudic al Africii, Capul Bunei Speranțe, chiar dacă asta înseamnă o distanță mai mare de 3.500 de mile și 12 zile de călătorie”, a precizat pentru BBC Guy Platten, secretarul general al Camerei Internaționale de Expediție din Marea Britanie. Platten a adăugat că vor exista „unele efecte majore asupra lanțului de aprovizionare”, explicând prețurile vor fi suportate în cele din urmă de consumatori.