Reacția „Avia Invest”, după anunțul APP privind demararea procedurilor de preluare a activelor Aeroportului Internațional Chișinău
Compania Avia Invest S.R.L. a venit cu o reacție după ce Agenția Proprietăți Publice (APP) a anunțat luni, 27 martie, că a demarat procedura de transmitere-preluare a activelor Aeroportului Internațional Chișinău ce se afla în gestiunea Avia Invest.
„Avia Invest” declară că ceea ce i se întâmplă acum ar fi o „preluare de tip raider a companiei”, deoarece se încearcă, inclusiv, „preluarea în mod gratuit în favoarea statului a tuturor proprietăților, care sunt active proprii ale Avia Invest S.R.L”. În acest sens, compania spune că împreună cu fondatorii săi va solicita „protecția necondiționată a drepturilor lor în instanțe naționale și internaționale”.
Potrivit companiei, ordinul emis de APP pe 27 martie 2023 „înlătură „Avia Invest” S.R.L. din procedura de transfer de active” și:
- obligă angajații APP să semneze imediat actele de transmitere în mod unilateral și să efectueze alte acțiuni „fără a respecta procedurile stabilite prin contract” și „prin derogare de la procedurile stabilite de lege”
- dă instrucțiuni să ridice de la „Avia Invest” S.R.L. nu doar proprietatea de stat aflată în concesiune sau creată prin investiții, ci și preluarea în mod gratuit în favoarea statului toate proprietățile, care sunt active proprii ale Avia Invest S.R.L.
„Exact asta s-a dorit și asta s-a făcut până în seara zilei de 27 martie 2023. Toate activele au fost transferate din bilanțul „Avia Invest” S.R.L.. la bilanțul Întreprinderii de Stat „Aeroportul Internațional Chișinău”, inclusiv cele care sunt proprietate privată „Avia Invest” S.R.L. și nu au nicio legătură cu activele concesionate”, potrivit reacției Avia Invest.
Agenția Proprietăți Publice (APP) a demarat luni, 27 martie, procedura de transmitere-preluare a activelor Aeroportului Internațional Chișinău ce se afla în gestiunea Avia Invest SRL. Astfel, în urma efectuării acestui proces, Aeroportul Internațional Chișinău (AIC) va fi gestionat de către întreprinderea de stat AIC.
Pe 23 noiembrie 2022, ministrul Justiției, pe atunci Sergiu Litvinenco, anunța că Aeroportul Internațional Chișinău revine în proprietatea statului, după ce magistrații Curții de Apel Chișinău au examinat decizia Judecătoriei Chișinău privind rezilierea contractului de concesionare a activelor ÎS Aeroportul Internațional Chișinău.
La mijlocul lunii martie, prim-ministrul Dorin Recean a spus că Aeroportul Internațional Chișinău se află în proprietatea statului, însă procedurile tehnice de gestiune a acestui obiectiv ar urma să fie încheiate până pe 1 mai.
Pe 9 martie 2023, Procuratura Anticorupție (PA) a anunțat despre finalizarea urmăririi penale pe un alt segment al investigației ce vizează concesionarea Întreprinderii de Stat Aeroportul Internațional Chișinău. Conform PA, obiectul investigației cuprinde acțiunile ilegale ale persoanelor publice și de demnitate publică la concesionarea Aeroportului Internațional Chișinău, ce ar fi cauzat statului prejudiciul material în mărime de peste 392 de milioane de lei.
În scopul recuperării prejudiciului cauzat, PA, în comun cu Agenţia de Recuperare a Bunurilor Infracţionale (ARBI) a Centrului Național Anticorupție (CNA), a aplicat sechestru pe bunurile și activele învinuiților în sumă de aproape 29 de milioane de lei.
Concesionarea Aeroportului Internațional Chișinău
Concesionarea AIC a fost realizată în mai mulți pași. Mai întâi, la 19 iunie 2012, Guvernul a emis o hotărâre cu privire la iniţierea proiectului de parteneriat public-privat pentru concesionarea Întreprinderii de Stat „Aeroportul Internaţional Chişinău”, având, oficial, drept obiectiv „dezvoltarea continuă a infrastructurii şi a calităţii serviciilor prestate”. A urmat hotărârea Guvernului din 30 mai 2013, prin care s-a aprobat concesionarea şi au fost stabilite condiţiile concesionării. La 14 iunie 2013, Ministerul Economiei a instituit Comisia de concurs responsabilă de organizarea şi desfăşurarea procedurii de selectare a concesionarului care, tot în iunie, a trimis invitaţii către şapte companii potenţiale participante la concurs.
Până la 5 august 2013, data-limită de depunere a ofertelor, doar două companii și-au manifestat interesul, ambele din Rusia: „Vnukovo Invest” și „UK Komaks” în asociere cu S.A. „Habarovskii Aeroport”, S.A. „Kolomensky Zavod” şi S.R.L. „Avia Invest”. La ședința din 15 august 2013, Comisia de concurs a respins oferta depusă de compania „Vnukovo Invest” pe motiv că nu ar fi îndeplinit cerințele caietului de sarcini. În aceste condiții, unica rămasă în cursă a fost oferta Asociaţiei Persoanelor Juridice „Avia Invest”, care a și fost declarată câştigătoare. Oferta stabilea o perioadă de concesiune de 49 de ani, redevenţa la 1% din venitul realizat de întreprinderea concesionară şi efectuarea unor investiţii în mărime de 244,2 milioane de euro.