R. Moldova și România vor moderniza trei poduri rutiere peste râul Prut
Cabinetul de miniștri a aprobat, în cadrul ședinței din 3 mai, semnarea Acordurilor bilaterale moldo-române, care prevăd reconstruirea și reabilitarea podurilor transfrontaliere peste râul Prut. Este vorba despre podurile Leușeni – Albița, Cahul – Oancea și Sculeni – Sculeni, toate construite în anii ’60.
Urmare a deciziei de astăzi, în timpul apropiat va fi semnat:
- Acordul privind podul rutier peste râul Prut, între localitățile Leuşeni (Republica Moldova) – Albiţa (România);
- Acordul privind podul rutier peste râul Prut, între localităţile Cahul (Republica Moldova) – Oancea (România);
- Acordul privind podul rutier peste râul Prut, între localităţile Sculeni (Republica Moldova) – Sculeni (România).
Potrivit Acordurilor, cele două guverne convin să construiască, exploateze și să întrețină, în conformitate cu legislațiile lor naționale, cele trei poduri, împreună cu rampele de acces amplasate pe teritoriul fiecărui stat al părții contractante, inclusiv alte dispozitive şi semnalizării cu respectarea caracteristicilor care să confere siguranță şi securitate traficului rutier.
Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale menționează că lucrările de reparație a celor trei poduri transfrontaliere vor fi finanțate de Guvernul României până la finele anului 2027 și sunt parte a Strategiei naționale de dezvoltare „Moldova Europeană 2030”.
Acordurile urmează a fi semnate de către România și R. Moldova în prima jumătate a lunii mai 2023, potrivit Hotărârilor de Guvern. Decizia de reabilitare a celor trei poduri a fost luată după efectuarea unor expertize tehnice, în urma cărora s-a stabilit că starea tehnică a celor trei poduri „este nesatisfăcătoare, fiind necesare lucrări de reabilitare și înlocuirea unor elemente”.
Podul peste râul Prut, între localitățile Sculeni (R. Moldova) și Sculeni (România), a fost construit în anul 1964, are lungimea totala de 113.88 m, lățimea parții carosabile pe pod este de 7.00 m, trotuarele sunt de 1.00 m.
Podul între localitățile Leușeni (R. Moldova) și Albița (România) a fost construit în anul 1958, cu o lungime 163 m, lățimea totală 8,84 m, inclusiv partea carosabilă de 7,00 m lățime și două trotuare tehnice cu lățimea a câte 0,70 m.
Podul între localitățile Cahul (R. Moldova)– Oancea (România) a fost construit în anul 1964 sub administrația URSS din R. Moldova, cu o lungime 204,58 m, lățimea totală 9,48 m, inclusiv partea carosabilă de 7,00 m lățime și două trotuare tehnice cu lățimea a câte 1,00 m.