Pentru ce sumă și cu ce argumente statul vinde compania AIR Moldova
La câteva zile după ce a fost anunțată organizarea unei noi runde de privatizări, care include și vânzarea companiei aeriene de stat AIR Moldova, șeful Agenției Proprietății Publice, Vladimir Baldovici, a organizat o conferință de presă pentru a expune argumentele guvernării privind adoptarea unei astfel de decizii.
Potrivit lui Vladimir Baldovici, întreprinderea necesită investiții foarte mari, pe care statul nu le poate asigura, înregistrează pierderi și are datorii de 1,2 miliarde de lei. Compania de stat, care este și cea mai mare companie aeriană din R. Moldova, urmează a fi înstrăinată în baza unui concurs comercial la un preț de 48 de milioane de lei.
Șeful APP afirmă că decizia de a privatiza AIR Moldova a fost luată încă în 2008, dar că timp de zece ani acest lucru nu s-a întâmplat deoarece ar fi lipsit „consens politic” și nicio guvernarea nu a dorit să-și asume responsabilitatea.
Oficialul a invocat că decizia nu este una curentă și că despre necesitatea privatizării companiei se stipulează în Strategia pentru Dezvoltarea Transportului 2015-2020. Acesta a citat și un Raport al Conferinței Europene a Aviației Civile (ECAC), organizație din care R. Moldova face parte din 1996, care indică tendința, atât a țărilor din estul, cât și vestul Europei, de a privatiza total sau parțial întreprinderile aeriene de stat.
„Raportul arată că, practic, toate companiile aeriene naționale din vestul Europei au fost privatizate”, a declarat Baldovici, care a adus exemple de companii aeriene europene deținute doar parțial de stat sau care sunt expuse spre privatizare.
Un argument al statului este și compania deținută de statul român în proporție de 95%, „TAROM”, care în 2017 a înregistrat priederi de 37 de milioane de euro sau compania europeană Estonia Airlines, care a falimentat în 2015.
„Compania Air Moldova este o întreprindere care necesită foarte mari investiții”, afirmă șeful APP.
„Dezavantajul mare care este astăzi la Air Moldova este că suportă pierderi. În doar cinci luni ale anului curent avem priederi de 150 de milioane de lei. Anul trecut, Air Moldova a avut balanță negativă, ori datoriile per total pe care astăzi le are Air Moldova la diferite capitole ajung aproape de 1,2 miliarde de lei”, susține Vladimir Baldovici.
Potrivit acestuia, prețul de 48 de milioane de lei la care este scoasă la vânzare compania reprezintă diferența dintre „valoarea complexului patrimonial unic și datoriile pe care astăzi le are”.
„Concursul comercial în sine înseamnă că cel care va cumpăra compania va fi nevoit să-și ia asupra sa toate obligațiunile pe care astăzi le are AIR Moldova, inclusiv obligații care țin de datorii, indiferent la ce capitol sunt: datorii operaționale, pe credite, de alt gen. Toate datoriile pe care astăzi le are AIR Moldova vor trebui a fi acoperite din buzunarula cestui investitor”, susține șeful APP, care afirmă că viitorul proprietar va fi nevoit să mențină brandul AIR Moldova, activitatea acesteia și va avea unele obligații la nivel de angajați.
În august 2017, Î.S. „Aeroportul Internațional Chișinău” a acordat un împrumut de 75 de milioane de lei pentru AIR Moldova. Banii urmau a fi întorși în termen de șase luni cu o rată a dobânzii de 7,55%.
Concursul comercial de privatizare a AIR Moldova are loc între 27 iulie – 4 septembrie, perioadă în care sunt propuse spre vânzare alte 11 întreprinderi de stat, inclusiv Î.S. „Fabrica de sticlă din Chișinău”, Î.S. „Combinatul poligrafic din Chișinău” și Î.S. Hotelul „Zarea”.