Consiliul Concurenței a sancționat, cu aproape 200 de milioane de lei, două întreprinderi care domină piața uleiului din R. Moldova
Consiliul Concurenței a anunțat vineri, 17 ianuarie, că a sancționat producătorul de ulei de floarea-soarelui, întreprinderea „Floarea Soarelui” SA, și distribuitorul ei, „Lux Proba Grup” SRL, pentru un acord anticoncurențial, cu o amendă în sumă totală de 192,6 milioane de lei.
- ZdG a scris anterior că piața uleiului din R. Moldova este dominată de grupul de companii „Trans-Oil”, proprietar a trei dintre cele mai mari fabrici de ulei din țară, localizate la Bălți, Ceadîr-Lunga și Giurgiulești. Cea mai importantă afacere a holdingului este fabrica de ulei „Floarea Soarelui” S.A. din Bălți, care are o cotă de circa 80% pe piața uleiului din țară.
Investigația a fost inițiată în anul 2022, în baza suspiciunilor de încălcare a art. 5 din Legea concurenței (acord anticoncurențial între „Floarea Soarelui” SA și „Lux Proba Grup” SRL) și a art. 11 (abuz de poziție dominantă) în perioada octombrie 2019-iunie 2022. În urma finalizării investigației, Consiliul Concurenței a constatat existența unui acord anticoncurențial între cele două întreprinderi. Totodată, Consiliul anunță că „nu s-au confirmat suspiciunile privind practicarea unor prețuri excesive”.
Sancțiunile aplicate ambelor întreprinderi sunt următoarele:
- „Floarea Soarelui” SA: amendă de 123,1 milioane de lei
- „Lux Proba Grup” SRL: amendă de 69,5 milioane de lei
Relația dintre întreprinderi
„Lux Proba Grup” SRL este principalul distribuitor al uleiului îmbuteliat produs de „Floarea Soarelui” SA. În paralel, producătorul livrează direct produsele sale către anumite rețele comerciale din retail. Astfel, ambele întreprinderi operează pe același nivel al lanțului de distribuție pentru uleiul de floarea-soarelui.
Practici anticoncurențiale identificate
În cadrul investigației, Consiliul Concurenței a constatat că pe parcursul perioadei investigate (octombrie 2019 – iunie 2022), cele două întreprinderi și-ar fi coordonat prețurile înainte de a le comunica propriilor clienți. În urma inspecțiilor desfășurate la sediile acestora, ar fi fost identificate probe care ar fi demonstrat că:
- Înainte de a majora prețurile către clienții săi, „Lux Proba Grup” SRL ar fi solicitat producătorului „Floarea Soarelui” SA să crească prețurile și pentru rețelele comerciale cu care producătorul lucra direct;
- Pe de altă parte, înainte de a decide prețurile de vânzare directă către propriii clienți, „Floarea Soarelui” SA ar fi cerut informații de la „Lux Proba Grup” SRL despre prețurile la care distribuitorul urma să livreze produsele. În acest fel, producătorul și-ar fi aliniat prețurile pentru a nu oferi avantaje comercianților care preferau să cumpere direct.
Din analiza documentelor interne a reieșit că, în cazul livrărilor directe realizate de „Floarea Soarelui” SA, prețurile erau calculate ținând cont de adaosurile comerciale practicate de distribuitor.
„Coordonarea informațiilor comerciale sensibile referitoare la relațiile fiecărei întreprinderi cu clienții săi a dus la restrângerea concurenței intra-marcă. Această practică a limitat posibilitatea comercianților de a achiziționa ulei de floarea-soarelui direct de la producător la prețuri mai avantajoase și de a oferi prețuri mai bune consumatorilor
De asemenea, coordonarea informațiilor comerciale a vizat inclusiv fixarea prețului pentru mărcile de ulei „private label/marcă proprie” a unor alte întreprinderi care își produceau uleiul la fabrica „Floarea Soarelui” SA, mărci de ulei care la raft fac concurență uleiului de producție „Floarea Soarelui” SA, astfel fiind restrânsă inclusiv concurența inter-marcă/între mărci”, mai notează autoritatea.
Analiza prețurilor practicate de către producător
Totodată, în urma investigației nu s-au confirmat semnele inițiale de practicare a unor prețuri excesive în mai 2022. Analiza desfășurată de către Consiliul Concurenței a relevat o corelație între costuri și prețuri, „neputându-se demonstra existența unor prețuri excesive”.
Alexei Gherțescu, Președinte al Consiliului Concurenței: „Este esențial ca toți participanții de pe piață să respecte regulile concurenței loiale. Relațiile de cooperare strânsă dintre producători și distribuitori nu pot justifica practici care au ca obiect sau efect restrângerea concurenței pe piață, reducând astfel beneficiile concurenței pentru consumatori.”
După comunicarea deciziei, întreprinderile sancționate au la dispoziție 30 de zile lucrătoare pentru a contesta hotărârea în instanța de judecată. În cazul în care decizia va fi menținută, amenzile aplicate vor fi încasate la bugetul de stat.
După peste un an și jumătate, în decembrie 2023, Consiliul Concurenței a anunțat că a finalizat un raport pe o investigație inițiată din oficiu referitor la semnele de încălcare a prevederilor legale pe piața aprovizionării cu ulei de floarea-soarelui. Conform unui comunicat de presă emis atunci de instituție, „îngrijorările concurențiale” constatate în raport vizează modul de stabilire a prețurilor de furnizare a uleiului de floarea-soarelui îmbuteliat pe teritoriul R. Moldova.
Totuși, autoritățile au informat atunci că nu au depistat probe „suficiente și concludente” pentru a confirma un abuz de poziție dominantă din partea a două întreprinderi, în contextul majorării prețului uleiului de floarea-soarelui în luna mai 2022.
Stăpânii uleiului din R. Moldova, pe o piață dominată de prietenul lui Plahotniuc
ZdG a relatat în luna iunie 2022, la scurt timp după majorarea prețului uleiului, despre cum Vaja Jhashi, un vechi prieten al oligarhului Vladimir Plahotniuc, domină piața uleiului din R. Moldova.
O face prin intermediul grupului de companii „TransOil”, cea mai importantă afacere a holdingului fiind fabrica de ulei „Floarea Soarelui” S.A. din Bălți. Jhashi și-a întărit poziția pe piața R. Moldova în 2011, cumpărând fabrici de ulei, elevatoare, construind terminale în portul Giurgiulești și obținând finanțare de la BERD.
În următorii ani, Jhashi s-a afișat discret alături de foste figuri importante ale Partidului Democrat din Moldova, iar holdingul său a finanțat mai multe evenimente în SUA, în care democraților li se făcea lobby.
În 2022, conform statisticilor, „Trans-Oil” a ajuns să dețină o cotă de circa 90% din producția de ulei din R. Moldova și circa 95% din exporturi. Ziarul de Gardă a analizat profilul pieței uleiului și a prezentat cine sunt stăpânii ei.
La început lunii mai 2022, prețul uleiului de floarea-soarelui a crescut peste noapte cu circa 30%. De la prețul anterior de 36- 38 de lei, sticla de ulei a ajuns să coste în medie 48-50 de lei sau chiar mai mult. Experți, dar și reprezentanți ai guvernării au acuzat, în repetate rânduri, că de scumpirea uleiului de floarea-soarelui s-ar face vinovat monopolistul „Trans-Oil”, grupul de companii al lui Vaja Jhashi.