Concluziile Comisiei de anchetă după audierile privind „Gările și stațiile auto” și „Tutun-CTC”
Comisia parlamentară de anchetă pentru analiza privatizărilor și concesionărilor din perioada 2013-2019 a audiat marți, 22 octombrie, noi martori pe cazul înstrăinării ilicite a bunurilor statului și a examinat proiectele rapoartelor privind modernizarea și eficientizarea activității Î.S. „Gările și Stațiile Auto” și S.A. „Tutun CTC”.
La audieri au fost invitați și audiați reprezentanți ai Agenției Proprietății Publice (APP) – Maria Șendilă, șef Direcție și Dorina Cebotarean, șef Direcție, secretar al Comisiei de privatizare S.A. Tutun-CTC, care nu s-a prezentat la ședință, precum și Iurie Moroz, administrator la S.R.L. Gările Auto Moderne, Iurie Ușurelu – președintele Consiliului S.A. Tutun-CTC în perioada 2016-2019.
Conform unui comunicat emis de reprezentanții Comisiei, în urma examinării proiectului de raport privind modernizarea și eficientizarea activității Î.S. Gările și Stațiile Auto (GSA), „Comisia de anchetă a constatat un șir de încălcări în acest caz: Guvernul Filip a reușit cu o viteză exemplară să adopte o decizie absolut pripită, neargumentată și pe alocuri absurdă – să inițieze un parteneriat public-privat (PPP); să desfășoare un concurs viciat, cu multiple încălcări a legislației; să semneze un contract de PPP nociv interesului public și să neglijeze orice monitorizare a îndeplinirii obligațiilor de către partenerul privat”.
Concursul de selectare a PPP a fost câștigat, printr-o singură ofertă, de o
asociație compusă din:
- SRL „Gările Auto Moderne” – o întreprindere înregistrată cu două zile înainte de a depune oferta;
- FPC Exfactor SRL – o întreprindere notorie în Republica Moldova din
domeniul construcțiilor; - Luka Muco – un cetățean al SUA.
„În pofida termenului extrem de scurt pentru a pregăti și înainta o ofertă cu o valoare de 200 de milioane de lei, FPC Exfactor s-a retras dintre fondatorii SRL „Gările Auto Moderne” la jumătate de an după semnarea contractului de PPP, declarând în presă că nu mai are interes în proiect. Însă modul în care ofertantul a reușit să pregătească o atare ofertă în 47 de zile ar trebui sa prezinte un interes nemijlocit pentru o eventuală anchetă penală. Bizare sunt și conexiunile FPC Exfactor cu un anumit cetățean, Ilan Șor și grupul lui de companii, un exemplu similar s-a produs și în cazul concesiunii Aeroportului Internațional Chișinău. Acest fapt trezește suspiciunea rezonabilă, că FPC Exfactor a servit, prin abuz de încredere, doar ca paravan pentru grupul Șor de a prelua Î.S. GSA, cu rulaje de 400 de milioane de lei anual”, menționează Comisia de anchetă.
Potrivit președintelui Comisiei parlamentare de anchetă, Igor Munteanu, „se atestă o practică vicioasă a APP de inițiere și selectare a partenerului privat în PPP sau proiecte de privatizare, unde după câștigarea concursului, persoanele juridice care corespundeau formal unor rigori inițiale elevate, în urma unor contracte extrem de permisive pot ceda cota – parte către persoane fizice sau juridice mult mai puțin calificate. Această practică este observată și în cazul concesiunii Aeroportului Internațional Chișinău, și în cazul privatizării Air Moldova”.
Membrii Comisiei au depistat mai multe neconformități, neglijențe și abuzuri, care „sunt temeiuri suficiente pentru a declara PPP-ul de modernizare a „Gărilor și Stațiilor Auto” un proiect cu grave încălcări de procedură și străin interesului public”.
Deputații au menționat că este necesar de a fi investigat de ce în textul contractului a fost folosită noțiunea de „garanție”, dar nu „garanție bancară”, așa cum prevede norma legală.
„Substituirea normelor legale în contract din „garanții bancare” în „poliță de asigurare” presupune o interpretare abuzivă a prevederilor normative de către comisia de selectare și de către APP și riscă să aducă prejudicii statului în proporții deosebit de mari”, a precizat Munteanu.
Totodată, Comisia de anchetă a audiat Raportul preliminar de evaluare a concursului comercial de înstrăinare a acțiunilor deținute de stat în „Tutun-CTC” S.A., constatând că întreprinderea a fost adusă sistemic, de către fosta guvernare, într-o stare financiară deplorabilă, prin favorizare prin lege a importatorilor și defavorizarea producătorului autohton. Evaluarea ofertelor de privatizare a fost pur formală și Planurile de dezvoltare a ofertanților nu prevedeau sume și termeni concreți de efectuare a investițiilor.
În urma audierii raportorilor, Comisia de anchetă a votat în unanimitate pentru aprobare și propunerea rapoartelor spre audiere în plenul Parlamentului.