Compania miliardarului Nathaniel Rothschild, NR Investments Ltd, a renunțat la Aeroportul Chișinău
Compania NR Investments Ltd din jurisdicția Guernsey, o insulă din Canalul Mânecii, a anunțat că renunță la cota de 95 % din compania Avia Invest, care administrează Aeroportul Internațional Chișinău.
„NR Investments Limited, vehiculul de investiții din Guernsey, Insulele Channel, confirmă astăzi că și-a cedat interesul pentru Komaksavia Airport Invest Ltd și nu mai deține interes indirect pentru Avia Invest S.R.L”, se arată într-un comunicat al NR Investments Limited.
Pe 19 august curent reprezentanții Avia Invest LLC și miliardarul, Nat Rothschild, au încheiat un acord prin care NR Investments Ltd cumpăra 95% din compania concesionară a Aeroportului Internațional Chișinău.
La 29 august, după ce în presă au apărut informații precum că NR Investments Ltd a finalizat procesul de cumpărare a cotei de 95% din Avia Invest SRL, Guvernul a precizat că „nu a fost informat sau consultat despre intenția NR Investments Ltd. de a cumpăra Komaksavia Airport Invest Ltd, deținătoare a 95% din Avia Invest SRL, și despre încheierea procesului de cumpărare”. Astfel, la 30 august, președintele Comisiei de anchetă pentru analiza modului de organizare și desfășurare a privatizării și concesionării proprietății publice (2013-2019), Igor Munteanu, a declarat că „există toate temeiurile juridice pentru anularea contractului de concesiune a AIC”.
Concesionarea AIC a fost realizată în mai mulți pași. Mai întâi, la 19 iunie 2012, Guvernul a emis o hotărâre cu privire la iniţierea proiectului de parteneriat public-privat pentru concesionarea Întreprinderii de Stat „Aeroportul Internaţional Chişinău”, având, oficial, drept obiectiv „dezvoltarea continuă a infrastructurii şi a calităţii serviciilor prestate”. A urmat hotărârea Guvernului din 30 mai 2013, prin care s-a aprobat concesionarea şi au fost stabilite condiţiile concesionării. La 14 iunie 2013, Ministerul Economiei a instituit Comisia de concurs responsabilă de organizarea şi desfăşurarea procedurii de selectare a concesionarului care, tot în iunie, a trimis invitaţii către şapte companii potenţiale participante la concurs.
Până la 5 august 2013, data-limită de depunere a ofertelor, doar două companii și-au manifestat interesul, ambele din Rusia: „Vnukovo Invest” și „UK Komaks” în asociere cu S.A. „Habarovskii Aeroport”, S.A. „Kolomensky Zavod” şi S.R.L. „Avia Invest”. La ședința din 15 august 2013, Comisia de concurs a respins oferta depusă de compania „Vnukovo Invest” pe motiv că nu ar fi îndeplinit cerințele caietului de sarcini. În aceste condiții, unica rămasă în cursă a fost oferta Asociaţiei Persoanelor Juridice „Avia Invest”, care a și fost declarată câştigătoare. Oferta stabilea o perioadă de concesiune de 49 de ani, redevenţa la 1% din venitul realizat de întreprinderea concesionară şi efectuarea unor investiţii în mărime de 244,2 milioane de euro.