Compania „Avia Invest” dezminte declarațiile APP cu privire la rezilierea contractului de concesionare: „Acțiunile APP sunt o nouă tentativă de a executa comenzile personale ale lui Dodon”
Compania „Avia Invest” a venit cu o reacție prin care dezminte informațiile din comunicatul emis de Agenția pentru Proprietăți Publice (APP) prin care a anunțat că contractul de concesionare a Aeroportului Internațional Chișinău (AIC) a fost „rezoluționat”. Totodată, compania califică aceste acțiuni drept presiuni și susține că „au la bază interesele economice personale ale lui Igor Dodon”.
Compania „Avia Invest” declară că a primit doar o notificare de la Agenția Proprietății Publice (APP) despre intenția de a rezilia contractul de concesionare, invocând neprezentarea poliței de asigurare.
Avia Invest califică acțiunile APP drept o nouă tentativă „de a executa comenzile personale ale lui Dodon de a desface contractul cu orice preț”.
„Afirmațiile sunt o minciună absolută și obraznică. Procedura propriu-zisă de reziliere a contractului este una juridică de lungă durată și „Avia Invest” dezminte informațiile și nu consideră o notificare ca un fapt împlinit.
Mai mult, „Avia Invest” constată cu îngrijorare amplificarea atacurilor la adresa companiei. Acestea sunt orchestrate personal de Igor Dodon, care a demonstrat că nu se va opri în fața nici unei ilegalități pentru a-și realiza scopul de a prelua controlul la acest obiectiv în care s-au făcut investiții imense și a fost modernizat în ultimii ani.
În acest context, informăm opinia publică, investitorii străini, dar și organizațiile internaționale despre abuzuri fără precedent pe care nu și le-a permis nici o țară”, precizează „Avia Invest” într-un comunicat de presă.
Totodată, reprezentanții „Avia Invest” susțin că companiile de asigurări din Republica Moldova refuză să semneze o poliță de asigurare pe care compania trebuie să o prezinte anual.
„În această situație, „Avia Invest”, fiind un investitor de bună credință, a încheiat o astfel de poliță de asigurare cu o renumită companie de asigurări din Federația Rusă și a prezentat actele necesare autorităților de resort de la Chișinău.
Însă Agenția Proprietății Publice refuză să recunoască polița de asigurare, invocând că aceasta este perfectată în afara Republicii Moldova, asta chiar dacă așa proceduri sunt perfect legale. O asemenea atitudine a autorităților confirmă încă o dată că în adresa companiei noastre sunt create obstacole artificiale de a găsi un motiv pentru rezilierea contractului de concesionare.
„Avia Invest” reiterează că este o companie solvabilă, care își exercită activitatea în strictă conformitate cu legislația și cu prevederile contractului de concesionare”, specifică compania.
În același comunicat, „Avia Invest” spune că „presiunile la care este supusă au la bază interesele economice personale ale lui Igor Dodon, care nu se arată deranjat de faptul că prin această atitudine a transformat Republica Moldova într-o zonă roșie pentru investitorii internaționali, inclusiv cei din Rusia, pe care șeful statului îi cheamă să facă afaceri”.
Compania „Avia Invest” precizează că va continua investițiile „pentru a-l menține în topul celor mai dezvoltate aeroporturi din regiune”.
Potrivit unui anunț făcut printr-un comunicat al AAP, contractul de concesionare a aeroportului internațional Chișinău a fost „rezoluționat” de Agenția pentru Proprietăți Publice care a cerut companiei „Avia-Invest” să restituie bunurile aeroportului. Inițal despre aceasta a menționat de dimineață Igor Dodon în cadrul emisiunii sale săptămânale.
Potrivit comunicatului, motivul rezilierii contractului este faptul că „SRL „Avia Invest” nu a executat obligațiile contractuale, încălcînd grav prevederile contractului de concesiune încheiat la 30 august 2013. Asta după ce compania a fost notificată privind neexecutare lucrărilor prevăzute în acord.
Inițial Agenția Proprietății Publice a depus cerere de chemare în judecată împotriva SRL ”Avia Invest” privind încasarea penalităților/daunelor pentru neîndeplinirea obligațiilor contractuale prevăzute pe direcții investiționale. Cererea a fost depusă în data de 19 martie 2020 și actualmente este pusă pe rol la Judecătoria Chișinău (sediul Centru).
La 18 mai premierul Ion Chicu a anunțat că statul va solicita declanșarea procedurii de insolvabilitate a „Avia Invest”, compania concesionară a Aeroportului Internațional Chișinău, care a înregistrat o datorie restantă față de stat în sumă de peste 22 de milioane de lei.
Ulterior, pe 20 mai, compania „Avia Invest” a anunțat că a rambursat integral datoriile către Autoritatea Aeronautică Civilă (AAC) în valoare de 22,6 milioane de lei și susține că, prin urmare, procedura de declarare a insolvenței ar trebui încetată.
La începutul lui iunie, Comisia de monitorizare a Contractului de concesiunea activelor aflate în gestiunea ÎS Aeroportul Internaţional Chișinău a constatat că, până în prezent, „concesionarul nu-și execută cu diligență obligativitatea de edificare a obiectivelor concesionale stabilite în Programul investițional atât pentru Etapa I investițională, cât și pentru Etapa II, fiind acumulate restanțe la capitolul investiții în jur de 66,2 e milioane de eur”.
În replică, cei de la Avia-Invest au calificat declaraţiile ca fiind „mincinoase şi manipulatorii”, „făcute sub influenţa şi presiunea politicului”, menționând că gestionarul aeroportului îşi îndeplineşte toate obligaţiunile invesţionale conform planului şi contractului de concesiune, iar acest lucru este confirmat de toate documentele şi actele prezentate APP şi altor instituţii de stat.
Concesionarea AIC a fost realizată în mai mulți pași. Mai întâi, la 19 iunie 2012, Guvernul a emis o hotărâre cu privire la iniţierea proiectului de parteneriat public-privat pentru concesionarea Întreprinderii de Stat „Aeroportul Internaţional Chişinău”, având, oficial, drept obiectiv „dezvoltarea continuă a infrastructurii şi a calităţii serviciilor prestate”. A urmat hotărârea Guvernului din 30 mai 2013, prin care s-a aprobat concesionarea şi au fost stabilite condiţiile concesionării. La 14 iunie 2013, Ministerul Economiei a instituit Comisia de concurs responsabilă de organizarea şi desfăşurarea procedurii de selectare a concesionarului care, tot în iunie, a trimis invitaţii către şapte companii potenţiale participante la concurs.
Până la 5 august 2013, data-limită de depunere a ofertelor, doar două companii și-au manifestat interesul, ambele din Rusia: „Vnukovo Invest” și „UK Komaks” în asociere cu S.A. „Habarovskii Aeroport”, S.A. „Kolomensky Zavod” şi S.R.L. „Avia Invest”. La ședința din 15 august 2013, Comisia de concurs a respins oferta depusă de compania „Vnukovo Invest” pe motiv că nu ar fi îndeplinit cerințele caietului de sarcini. În aceste condiții, unica rămasă în cursă a fost oferta Asociaţiei Persoanelor Juridice „Avia Invest”, care a și fost declarată câştigătoare. Oferta stabilea o perioadă de concesiune de 49 de ani, redevenţa la 1% din venitul realizat de întreprinderea concesionară şi efectuarea unor investiţii în mărime de 244,2 milioane de euro.