Comisia economie, buget și finanțe a aprobat în cadrul ședinței rapoartele la proiectele privind legea bugetului și politicii fiscale de stat pentru 2021
Comisia economie, buget și finanțe a aprobat, în cadrul ședinței de astăzi, 2 decembrie, raportul la proiectul Legii bugetului de stat pentru anul 2021, pentru prima lectură, aceasta deși mai mulți deputați au cerut retragerea acestor proiecte.
Proiectul legii bugetului de stat pentru anul 2021 este fundamentat pe o creștere economică de 4,7%, o majorare a exporturilor de 12,6% și sporire a importurilor de 14,3%.
Potrivit proiectului, veniturile bugetului de stat vor constitui 41,415 miliarde de lei, în creștere cu 4,2 miliarde lei (11,3%) față de bugetul de stat aprobat pentru anul 2020. Majorarea veniturilor se datorează sporirii încasărilor din impozite și taxe și intrărilor de granturi. Cheltuielile bugetului de stat reprezintă, conform proiectului, 55,399 miliarde de lei, înregistrând o creștere cu 2,2 miliarde de lei (4,1%) față de bugetul de stat aprobat în 2020. Cheltuielile bugetului de stat sunt determinate de obiectivele Politicii bugetare pe termen mediu.
Cheltuielile destinate implementării proiectelor finanțate din surse externe vor constitui în anul 2021 circa 3,0 miliarde de lei, reprezentând 5,4% din cheltuielile totale ale bugetului de stat.
Pe lângă acestea, în proiectul de buget pe anul 2021 se prevede asigurarea financiară a programelor actuale de cheltuieli. Per total cheltuielile capitale vor constitui 5,3 miliarde lei (cu 380,9 milioane lei mai mult comparativ cu anul 2020), din care Investițiile capitale vor constitui 1,6 miliarde lei (cu 49,4 milioane lei mai mult comparativ cu anul 2020).
Creșterea cheltuielilor, excluzând proiectele finanțate din surse externe, aproape integral se atribuie domeniului ocrotirii sănătății. Cheltuielile pentru acest domeniu vor avea o cotă de 14,3% din cheltuielile totale ale bugetului de stat.
Soldul (deficitul) bugetar se estimează la 13,984 miliarde de lei. Sursele de finanțare a deficitului vor constitui atât cele interne (procurarea cotei părți în capitalul social, mijloace din vânzarea proprietății publice de stat și a activelor băncilor aflate în procedură de lichidare, emisiuni și răscumpărarea valorilor mobiliare de stat, etc.), cât și surse externe.
Soldul datoriei de stat la 31 decembrie 2021 se estimează la 84,9 miliarde lei, ponderea datoriei de stat în PIB la sfârșitul anului 2021 nu va depăși 38,3%. Principalul creditor al Guvernului Moldovei este Fondul Monetar Internațional, urmat de Banca Mondială.
Proiectul legii bugetului de stat pentru anul 2021 urmează a fi examinat și de celelalte comisii permanente ale Parlamentului și supus dezbaterilor în plen.
Tot astăzi, membrii Comisiei economie, buget și finanțe au aprobat, în ședința, raportul asupra proiectului de modificare a unor acte normative (Politica bugetar-fiscală pentru anul 2021), pentru prima lectură.
PAS a solicitat Guvernului retragerea imediată a proiectelor privind legea bugetului și politicii fiscale și să propună Parlamentului proiecte noi „care să corespundă nevoilor oamenilor”, iar vicepreşedintele Parlamentului, Alexandru Slusari, a declarat că va solicita Biroului Permanent ca proiectele privind politica bugetar-fiscală şi cele trei bugete să nu fie examinate săptămâna curentă, din motiv că abia aseară documentele au fost distribuite deputaţilor pe suport de hârtie, iar în format electronic o parte din ele şi acum lipsesc pe pagina oficială a Parlamentului.
În cadrul unui Briefing de presă, liderul Grupului Parlamentar „Pro Moldova”, a declarat că proiectul politicii bugetar-fiscale pentru anul viitor are un caracter antisocial, iar formațiunea va lua mâine o decizie privind susţinerea acestui proiect de lege.
Ieri, 1 decembrie, și Partidul Democrat din Moldova (PDM) a anunțat că nu va susţine în Parlament plafonarea taxelor locale impusă de Guvern în politica fiscală pentru 2021. În cadrul unei întrevederi cu reprezentanţii Congresului Autorităţilor Locale din Moldova (CALM), preşedintele PDM, Pavel Filip, a declarat că deputaţii PDM nu vor permite ca principiile autonomiei locale şi independenţa primăriilor din ţară să fie atacate.
- PDM nu va susţine plafonarea taxelor locale impusă de Guvern în politica fiscală pentru 2021
- Platforma DA cere amânarea examinării proiectelor privind politica bugetar-fiscală şi a bugetelor: Nu suntem maşină de vot
Proiectul legii bugetului de stat pentru anul 2021 a fost aprobat luni de către Cabinetul de miniștri. Potrivit documentului, bugetul de stat pentru anul 2021 a fost aprobat la venituri în sumă de 41415400,0 mii de lei şi la cheltuieli în sumă de 55399600,0 mii de lei, cu un deficit în sumă de 13984200,0 mii de lei. Tot luni, Guvernul a aprobat Proiectul privind Politica bugetar-fiscală.
Într-un interviu acordat săptămâna trecută Europei Libere, premierul Ion Chicu susținea că deputații vor avea timp suficient pentru amendamente, între primul și al doilea vot în plen: „(…) să le voteze în prima lectură, dacă vor binevoi și dacă va fi susținere, iar apoi, între prima și a doua lectură, tot vor avea cred că în jur de două săptămâni, astfel încât să fie timp pentru amendamente, pentru descusut, pentru decizii dacă mai țin guvernul sau nu etc”, spunea premierul, în interviul cu Europa Liberă.