Blocul administrativ al S.A. „Apă-Canal Chișinău”, reconectat la energie electrică: „Până marți s-a luat o pauză”
Cele două instalațiile de utilizare a energiei electrice aflate în gestiunea S.A. „Apă-Canal Chișinău”, care au fost deconectate joi, 2 februarie, de către compania „Premier Energy”, au fost reconectate. Potrivit primarului municipiului Chișinău Ion Ceban, sistarea energiei electrice pentru blocul administrativ al „Apă-Canal Chișinău” a fost amânată.
„După discuțiile din această seară cu conducerea Premier Energy am ajuns la înțelegerea că „Apă Canal” la această oră este reconectată la energia electrică. Împreună cu colegii mei după mai multe ședințe lungi am identificat o soluție constructivă și legală pe care am propus-o în ședința din această seară. Până marți s-a luat o pauză, după care vom relua discuțiile (…)”, a informat primarul, în seara zilei de joi.
Viceprimara capitalei, Irina Gutnic, a declarat joi că unele blocuri de locuit de pe străzile Cuza Vodă, Traian și Grenoble au rămas fără apă, după ce compania „Premier Energy” a anunțat despre deconectarea a două instalațiile de utilizare a energiei electrice aflate în gestiunea S.A. „Apă-Canal Chișinău”.
Irina Gutnic a declarat pentru Ziarul de Gardă că întreprinderea „Apă-Canal Chișinău” a decis să deconecteze „pompele în acest sector (Botanica – n. red.), pentru a nu risca să fie afectată rețeaua tehnico-edilitară”.
Compania „Premier Energy” a anunțat joi, 2 februarie, despre deconectarea a două instalațiile de utilizare a energiei electrice aflate în gestiunea S.A. „Apă-Canal Chișinău”. Furnizorul de energie a precizat că ambele locuri de consum al energiei electrice preconizate a fi deconectate vizează doar blocul administrativ al „Apă-Canal Chișinău”, „nefiind afectat în niciun mod procesul tehnologic de funcționare a sistemelor de apeduct, canalizare și furnizare a agentului termic”.
Conform datelor Premier Energy, datoria societății pe acțiuni constituie suma de 68,6 milioane de lei, ce include și facturi cu termenul de plată expirat, neachitate încă din luna noiembrie 2022.
„Dat fiind faptul, că achitările efectuate în ultima perioadă de către S.A.„Apă-Canal Chișinău” nu acoperă în totalitate nici consumul zilnic de energie electrică, se conturează o perspectivă negativă de creștere esențială a datoriei totale, odată cu emiterea facturilor în luna februarie”, atenționează compania.
Primarul muncipiului Chișinău, Ion Ceban, a anunțat joi dimineață pe rețelele sociale că „blocul central de la Apă Canal a fost deconectat, unde sunt toate punctele de comandă”. Totodată, edilul a spus că va solicita „deconectarea prioritară a sediului Guvernului și Parlamentului de la serviciul de apă și canalizare”.
Anterior, deconectările de energie electrică anunțate pe 26 ianuarie, la SA „Apă-Canal Chișinău”, au fost amânate până la 1 februarie. „Premier Energyˮ preciza că „dacă nu vor fi luate măsuri concrete în termenul stabilit, va recurge la deconectarea locurilor de consum de la sursa de alimentare cu energie electrică, fără preavizare suplimentară”. Atunci, viceprimara Irina Gutnic spunea că „unica soluție de suport ar fi ca să intervină și Guvernul în această situație excepțională”.
În acest context, prim-ministra Natalia Gavrilița a dispus, pe 26 ianuarie, efectuarea unui control amănunțit la „Apă Canal Chișinău”: „Voi solicita autorităților competente, inclusiv Inspecției Financiare, să verifice corectitudinea utilizării fondurilor de către regia „Apă Canal Chișinău” din subordinea Primăriei municipiului Chişinău și cauzele formării datoriilor”.
Începând cu 13 ianuarie 2023, consumatorii casnici din municipiul Chișinău achită în total 15,3 lei/m3 pentru serviciile de serviciile de apă și canalizare, cu circa 4,6 lei mai mult decât plăteau anterior.
Astfel, consumatorii casnici din capitală plătesc 11,12 lei/m3 pentru serviciul public de alimentare cu apă potabilă și 4,18 lei/m3 pentru serviciul public de canalizare și de epurare a apelor uzate prestat de S.A. „Apă-Canal Chișinău”.