APOTA: „În prima zi de protest au fost suspendate în total mai mult de 70% din toate cursele”. Spînu: „Azi majoritatea transportatorilor au fost la muncă”
Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto (APOTA) a anunțat că marți, 27 februarie, în prima zi de protest, ar fi fost suspendate în total mai mult de 70% din toate cursele naționale regulate de microbuze. De cealaltă parte, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale Andrei Spînu susține „că majoritatea transportatorilor au fost la muncă” astăzi.
Conform unui comunicat emis presei de către președintele Consiliului APOTA Oleg Alexa, în mai mult de 10 raioane ar fi fost suspendate între 90-100% din cursele regulate.
„Deși transportatorii au fost supuși unor presiuni, care ne-au amintit de timpurile plahotniuciste, numărul curselor suspendate arată că suntem hotărâți de a continua lupta. Din partea autorităților nu am primit nici un semnal că intenționează să discute revendicările noastre, de aceea greva va continua. Ne cerem scuze de la populație pentru incomoditățile create, dar nu avem altă cale de luptă”, notează APOTA.
Ministrul Andrei Spînu a publicat pe rețelele de socializare mai multe fotografii de la autogările din Chișinău, spunând că în ultimele zile ar fi discutat cu transportatorii care nu susțin blocarea rutelor.
„Prieteni, mulțumesc tuturor șoferilor și operatorilor de transport rutier care au ieșit azi la muncă și au asigurat oamenii cu transport. Pe parcursul ultimelor zile am avut mai multe discuții cu transportatori care nu susțin blocarea rutelor. Azi majoritatea transportatorilor au fost la muncă.
Totodată accentuez că vom lucra pentru a îmbunătăți lucrurile în domeniul transportului rutier. Vom încuraja pe cei care vor să muncească corect. Oamenii au nevoie de transport modern, autobuze și microbuze mai noi, eliberarea biletelor pasagerilor, asigurarea suficientă cu rute la orele și zilele necesare pentru locuitorii din orașe și sate. Șoferii trebuie tratați corect, fără dijmă zilnică în schimb la autorizații eliberate de monopoliști”, a scris ministrul Infrastructurii.
La 21 februarie, Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto a anunțat sistarea rutelor de microbuze regulate raionale și interraionale, în ultimele trei zile ale lunii februarie, în semn de protest.
APOTA a emis un comunicat de presă în care a informat că, în urma analizei reacțiilor venite din partea reprezentanților puterii ca răspuns la revendicările transportatorilor expuse în cadrul protestului din 15 februarie, „constată caracterul demagogic și manipulator al acestora și evitarea răspunsului clar dacă modificările Codului transporturilor rutiere adoptate în decembrie 2023 corespund sau nu reglementărilor europene”.
Astfel, Asociația a menționat revendicarea înaintată guvernării de a adopta în domeniul transporturilor rutiere de pasageri „norme conforme celor din Uniunea Europeană și a exclude din legislația națională normele care contravin legislației și bunelor practici europene” și anume:
- „Formarea programelor de transport național regulat raionale și interraionale în conformitate cu principiile:
a) Fiecare localitate cu statut de primărie să dispună de cel puțin o rută regulată funcțională în trafic național (cel puțin o cursă tur și una retur)
Notă: pentru asigurarea funcționalității rutelor necesare din punct de vedere social, dar neatractive din punct de vedere economic se vor aplica două instrumente de bază:
- La expunerea la concurs vor fi formate grupe de rute care le conțin și pe cele nerentabile împreună cu cele rentabile. Comiterea încălcărilor care atrage după sine sancțiunea de retragere a dreptului de deservire a unei rute din grupul de rute, va avea ca efect retragerea întregului grup de rute și expunerea lor la concurs.
- În cazul în care regula precedentă nu asigură funcționalitatea rutelor nerentabile, Consiliile raionale (în cazul rutelor raionale) sau ANTA/alt organ central ( în cazul rutelor interraionale) trebuie înzestrate cu instrumente de adoptare a deciziilor de acordare a compensațiilor financiare,
b) Intervalele dintre cursele interraionale se păstrează de 30 min., iar între cursele raionale de 15 min. ca instrument de menținere a nivelului siguranței rutiere și de descurajare a depășirii vitezei de circulație,
c) Localitățile de tranzit incluse în autorizațiile curselor regulate vor fi doar localitățile raionului punctului-capăt de rută (altul decât mun Chișinău și Bălți) și centrele raionale de pe traseu,
d) În localitățile unde cursele existente formate în baza principiilor descrise la p. a), b) și c) nu sunt suficiente pentru a satisface nevoile de deplasare a populației, la inițiativa primarului localității grupul de lucru format de Consiliul raional/Președintele de raion ( în cazul rutelor raionale) sau de către ANTA (în cazul rutelor interraionale) va constata deficitul serviciilor de transport într-un interval de timp, iar în baza actului întocmit de grupul de lucru, organul competent va putea deschide numărul necesar de curse fără a ține cont de intervalul stabilit la principiul b).
2. Liberalizarea cu adevărat a transporturilor regulate de pasageri pe rutele internaționale. Pentru aceasta este nevoie de prevăzut în Codul transporturilor rutiere reglementări aplicabile rutelor care au ca destinație o localitate dintr-un stat cu care Republica Moldova a instituit regimul liberalizat de transport și reglementări față de rutele ce au ca destinație statele cu care nu este instituit regimul liberalizat de transport. Liberalizarea transporturilor internaționale trebuie să includă lipsa necesității deservirii rutelor la paritate precum și recunoașterea reciprocă a autorizațiilor fiind suficientă eliberarea autorizației de către statul emitent. Pe lângă modificările legislative care să transpună regulile descrise în prezentul punct în legislația națională, MIDR trebuie de urgență să înainteze demersurile necesare pentru începerea negocierilor multilaterale sau bilaterale, cel puțin cu statele UE, pentru a putea obține liberalizarea transporturilor internaționale de pasageri.
3. Adoptarea reglementărilor privind activitatea de autogară similar reglementărilor din statele UE. Exceptarea cel puțin a transportatorilor ce deservesc rute internaționale de obligația de a avea puncte-capăt de rută și de tranzit doar autogările. Introducerea reglementărilor echilibrate referitoare la relațiile transportator-autogară. Eliminarea jugului impus transportatorilor de către gruparea Vîlcu-Andronachi.
4. Ridicarea nivelului de fiscalizare în transportul regulat de pasageri prin următoarele pârghii:
a) Includerea reglementărilor care în mod separat și individualizat vor prevedea componențele de încălcări care au ca efect ne înmânarea biletelor de călătorie pentru următorii subiecți:
- Echipajul unității de transport;
- Compania de transport;
- Autogara/personalul autogării
b) Toate încălcările menționate la subpunctul a) al p. 4 vor fi atribuite în competența exclusivă a Serviciului Fiscal de Stat, care (în privința încălcărilor legate de ne înmânarea biletelor) va fi responsabil de efectuarea controalelor, constatarea încălcărilor și aplicarea sancțiunilor ,
c) Trecerea treptată și graduală la utilizarea aparatelor de casă în unitățile de transport ce deservesc rute regulate. Termenul implementării utilizării aparatelor de casă trebuie să fie similar termenului acordat transportatorilor din România, unde a fost implementată o condiție similară. În cazul în care se va opta pentru schimbul on-line de date înregistrate în aparatul de casă, acestea vor fi conectate direct la serverele Serviciului Fiscal de Stat. Gestionarea fluxului de date și mentenanța sistemului nu va genera costuri suplimentare pentru transportatori”.
APOTA a declarat că regretă că funcționarii de rang înalt „răspândesc ideea că transportatorii care protestează sunt cei care doresc să activeze ca în trecut și nu doresc să se acomodeze regulilor noi”.
Pe 22 decembrie 2023, Parlamentul a votat în lectura a doua, un proiect de lege elaborat de Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale pentru „ajustări” la legislația în domeniul transportului rutier „ca cetățenii să beneficieze de transport public mai accesibil și mai sigur”.
Prevederi din Codul transporturilor rutiere, Codul contravențional, Codul fiscal, Legea privind siguranța traficului rutier, Legea privind reglementarea prin autorizare a activității de întreprinzător au fost modificate. A fost exclusă foaia de parcurs din lista documentelor de strictă evidență, din lista documentelor necesare la bord, au fost excluse un șir de acte existente în sistemele informaționale ale Agenției Naționale Transport Auto.
Administrarea domeniului transportului rutier urma a fi descentralizată, iar competențele de elaborare, aprobare și modificare a programului de transport inter-raional să fie transferate de la organul central de specialitate la Agenția Națională Transport Auto. Totodată, consiliile locale și municipale, în contextul necesității organizării transportului rutier contra cost la nivel local, vor elabora, vor aproba și vor modifica programele de transport rutier, în conformitate cu necesitățile de transport ale populației. Intervalul dintre cursele interraionale va fi micșorat de la 30 la 15 minute, iar la nivel de transport internațional va fi exclus intervalul de o oră dintre cursele internaționale în aceeași direcție.
Alte modificări prevăd că biletele se vor vinde prin „e-Bilet” sau sistemele de vânzare proprii, interconectate la acest sistem informațional. Biletele, emise în forma bonurilor fiscale sau documentului electronic, se vor vinde la casele de bilete de la autogări, prin intermediul terminalelor speciale sau de operatorii de transport rutier care deservesc rutele doar prin intermediul echipamentelor de casă și de control cu memorie fiscală.