SNOOP Strategia cu bani rusești. Cum au ajuns reclamele la medicină naturistă și știrile cu sfinți să influențeze votul românilor la prezidențiale
Snoop.ro a descoperit sute de publicații, influenceri și reclame finanțate cu bani de la Moscova, care propagă dezinformare și teorii conspiraționiste în peisajul media din România de cel puțin opt ani. Impactul asupra publicului se resimte pe termen lung, orientând votul la alegerile prezidențiale și parlamentare către partide și candidați extremiști.
„Oameni buni, venim aici să vă informăm, să lucrăm împreună! Nu vă iubiți țara! Nu vă iubiți copiii! Degeaba i-ați crescut! Îi vor înrola într-un război care nu este al nostru! Nu vă informați, nu vă știți istoria! La școală nu se mai face istoria românilor, se face istoria Holocaustului! Noi ne-am adunat aici și pentru voi! Veniți lângă noi!”
Asta strigă cu disperare o femeie în vârstă, pe 10 august 2024, în Piața Unirii din Iași, la un miting împotriva „Noii Ordini Mondiale”, unde s-au adunat vreo 20 de oameni. Are un microfon conectat la o boxă uriașă cu leduri. E supărată că trecătorii nu-i dau atenție, când ea le spune că vrea să-i salveze de inteligența artificială și cipurile 5G.
Alături, un bărbat împarte șoptind pliante A4 despre o „dictatură neomarxistă, nazistă și satanică”. Îndeamnă oamenii să „conecteze punctele” pentru a nu se lăsa „dezbinați de minciunile și înșelătoria cu care ei încearcă să ne atace prin politicienii corupți și mass-media trădătoare, aservită acelorași globaliști”.
Este retorica pe care astăzi Călin Georgescu, candidat în finala prezidențială, o distribuie pe mii de conturi de social media, care i-au adus peste două milioane de voturi în 24 noiembrie.
„Un candidat aliniat Rusiei”, titra presa de la Moscova despre Călin Georgescu în noaptea primului tur al alegerilor prezidențiale din România. Victoria sa din 24 noiembrie a fost primită cu entuziasm în mai multe publicații de propagandă rusă, inclusiv Sputnik, Russia Today și RIA Novosti.
Dar fenomenul Georgescu nu s-a născut peste noapte – o arată aparițiile sale în momente de criză în mai bine de un deceniu. Pe 14 iunie 2016, Sputnik, vocea statului rus, scria: „Dr. Călin Georgescu va fi viitorul prim-ministru al României”.
Nici influența rusă în internetul românesc nu este recentă, ci a fost construită în ani – prin campanii care implică atât site-uri de știri cunoscute, cât și influenceri controversați sau reclame la medicina alternativă. Acestora li se adaugă valuri de dezinformare (fake news) bine orchestrată, capabilă să atragă publicul în teorii conspiraționiste.
Acesta este primul episod dintr-o serie de investigații care urmărește sursele de dezinformare ale oamenilor speriați că nu mai trăiesc în siguranță în lumea de astăzi, victime ale conspirațiilor de pe internet. Ca să ajungem la ele, am luat urma surselor de finanțare ale mai multor publicații cu conținut conspiraționist.
Am găsit bani rusești.
Care sunt consecințele, explică specialiștii intervievați de Snoop.
- Cel puțin două milioane de euro au fost direcționați în perioada 2016-2024 de AdNow, o companie de advertising digital cu legături la Kremlin, către site-urile unor televiziuni precum RTV și Realitatea Plus, influenceri conspiraționiști și publicații cu conținut de extremă dreapta, conform documentelor financiare obținute de Snoop. Aceasta este doar suma identificată de Fiscul român.
- În pandemie, sute de pagini de Facebook și Instagram asociate cu AdNow au fost închise pentru răspândirea dezinformării despre vaccinuri și afirmații false. Unele afirmații se regăsesc azi în discursurile lui Călin Georgescu, candidat pentru funcția de președinte al României, dar și ale partidului POT.
- Doar în ultima lună, pe internetul românesc, reclamele lor la tratamente naturiste și escrocherii online au avut peste 440 de milioane de afișări. Influencerii și bloggeri români au continuat să publice, inclusiv texte de propagandă pro-Georgescu.
- După ani în care au sădit frica și neîncredrea în oameni, prin site-uri cu conținut conspiraționist și reclame la leacuri băbești, apare figura „salvatorului” – Călin Georgescu, care se prezintă ca un Mesia, singurul ce poate salva o societate în criză.
- Este un mecanism care a avut succes, pentru că „e ușor să manipulezi schema mentală a religiozității și a neîncrederii, unde nu ai tradiție democratică”, explică Emilian Mihailov, Directorul Centrului de Etică Aplicată.
- AdNow s-a născut în aceeași casă din Londra cu o firmă a hackerilor ruși de stat GRU, o firmă a unui văr al lui Vladimir Putin, dar și alte companii cu legături până la Kremlin. Inclusiv Bunelu Ltd, despre care veți citi în episodul următor al acestei investigații.