Șase posturi TV, sancționate pentru cum au reflectat alegerile prezidențiale și referendumul
Membrii Consiliului Audiovizualului (CA) au aprobat vineri, 11 octombrie, rezultatele controlului privind modul de reflectare a alegerilor prezidențiale și a referendumului republican constituțional din 20 octombrie 2024 de către posturile TV. Conform unui comunicat de presă emis de CA, monitorizarea a cuprins perioada 30 septembrie – 6 octombrie și a vizat programele de știri și actualități, precum și emisiunile de promovare electorală.
Astfel, șase posturi de televiziune – „TVC 21”, „TVR Moldova”, „SOR-TV”, „MEDIA TV”, „TV Elita” și „Studio-L” – au primit amenzi a câte 5 000 de lei fiecare, pentru nerespectarea Regulamentului privind reflectarea alegerilor de către instituțiile mass-media, aprobat de Comisia Electorală Centrală (CEC).
Totodată, „N4” a fost sancționat cu amendă de 10 000 de lei, deoarece a difuzat emisiuni de promovare electorală, după expirarea termenului de 15 zile de la începerea campaniei, prevăzut de Codul Electoral.
Vicepreședinta Consiliului Audiovizualului, Aneta Gonța, a spus că este „tristă și îngrijorătoare” constatarea faptului că, timp de o săptămână, postul public de televiziune „Moldova 1” nu a reflectat niciun concurent electoral și niciun participant la referendum. Aneta Gonța a mai adăugat că o situație „regretabilă” s-a atestat și în cazul furnizorului public regional „GRT”, care a omis să mediatizeze un subiect pe larg reflectat în spațiul audiovizual național și anume știrea despre finanțarea ilegală a partidelor politice și coruperea masivă a alegătorilor. „Or, acest fapt denotă o lipsă de bun-simț și o ignorare a normelor deontologice”, conform CA.
În perioada de control, posturile TV monitorizate au difuzat, în programele de știri și actualități, 204 subiecte cu caracter electoral, cu 166 de subiecte mai puțin decât în perioada anterioară. Volumul total alocat materialelor electorale difuzate de serviciile media audiovizuale monitorizate a fost de 7 ore, 44 de minute și 31 de secunde, ceea ce constituie aproximativ 11% din durata totală a buletinelor informative difuzate.
„Analiza comparativă a numărului de subiecte cu caracter electoral, difuzate în cele 2 perioade de monitorizare, ne indică faptul că în cazul a 12 servicii media audiovizuale (SMA) s-a evidențiat o tendință de scădere a numărului de știri și reportaje cu tematică electorală, în timp ce la alte 5 SMA s-a observat o creștere a acestora”, se arată în comunicatul de presă.
Protagoniștii cu cele mai multe prezențe în subiectele cu caracter electoral au fost concurenții electorali – 37,7 %, urmați de actorii politici – 14,9 %. Cele mai puține apariții le-au revenit participanților la referendum – 8,3% și experților – 4,9%. În perioada anterioară, concurenții electorali au avut o pondere de 40,6 %, iar participanții la referendum – de 5,5 %.
Cele mai multe mențiuni ale concurenților electorali au fost prezentate de „TV8” (36 de apariții), urmat de „Cinema 1” (30 de apariții), iar cele mai puține apariții ale concurenților electorali s-au atestat la „Exclusiv TV” (8 apariții). „Moldova 1”, „SOR-TV” și „ATV” nu au avut ca protagoniști concurenții electorali.
Participanții la referendum au acumulat cele mai multe prezențe la „TV-Găgăuzia” și „Drochia TV”, fiecare post TV cu câte 15 apariții, iar cele mai puține apariții au fost înregistrate la „N4” și „ATV” – fiecare cu câte 1 apariție a participanților la referendum în știri. 7 posturi TV nu au avut ca protagoniști participanții la referendum. Aceste sunt: „Moldova 1”, „PRO TV Chișinău”, „TVC 21”, „Media TV”, „TV Elita” și „Studio-L”.
„12 posturi TV au reflectat toți cei 11 concurenții electorali înscriși în cursa electorală: „TV-Găgăuzia”, „PRO TV Chișinău”, „Jurnal TV”, „TVC 21”, „TV8”, „TVR Moldova”, „Cinema 1”, „N4”, „Drochia TV”, „Media TV”, „TV Elita” și „Studio-L”. „Exclusiv TV” a reflectat activitatea a 7 concurenți electorali, iar 3 posturi TV – „Moldova 1”, „SOR-TV” și „ARV” – nu au mediatizat activitatea niciunui concurent electoral. Toate posturile TV au reflectat activitățile de campanie ale concurenților electorali, cu prezența directă sau indirectă a acestora, cu excepția „TV Elita” care doar a menționat concurenții electorali”, se arată în raportul de monitorizare.
Cei mai prezenți concurenți electorali: Sandu, Furtună și Stoianoglo
Cu referire la prezența concurenților electorali în calitate de protagoniști în știri, CA menționează că aceștia au acumulat în total 254 de prezențe în cadrul subiectelor cu caracter electoral difuzate în buletinele informative ale posturilor TV supuse controlului, cu 244 mai puține decât în perioada anterioară. Ca frecvență, cei mai reflectați concurenți electorali în perioada de raport a fost M. Sandu – cu 11,8% și V. Furtună – cu 11,4 %, fiind urmate de A. Stoianoglo – 9,8 %. Cel mai puțin a fost reflectat R. Usatîi – cu 7,1 %.
În perioada de raport, 9 posturi TV au reflectat participanții la referendum în cadrul știrilor cu caracter electoral difuzate. 2 surse TV, „TV-Găgăuzia” și „Drochia TV”, i-au menționat, în cadrul subiectelor cu caracter electoral, pe toți cei 15 participanți la referendum înregistrați. „N4” și „ATV” au reflectat un singur participant la referendum. 7 posturi TV nu au mediatizat niciun participant la referendum: „Moldova 1”, „PRO TV Chișinău”, „TVC 21”, „SOR-TV”, „Media TV”, „TV Elita” și „Studio-L”. Participanții la referendum au fost vizați în programele informative de știri și actualități, acumulând un număr total de 56 de apariții. Cei mai mediatizați participanți la referendum au fost partidul Alianța Liberalilor și Democraților pentru Europa (ALDE) și partidul Social Democrat European (PSDE) – fiecare cu câte 8 apariții (14,3 %), urmați de Partidul Comuniștilor din Republica Moldova (PCRM) – cu câte 6 apariții (10,7 %). Cele mai puține apariții le-au avut Coaliția pentru Unitate și Bunăstare (CUB), blocul electoral „Împreună”, partidul Democrația Acasă (PDA), NOI, partidul Reîntregirii Naționale „Acasă” și Voința Poporului (VP) – fiecare cu câte 2 apariții (3,6 %).
Din cele 9 surse TV care au difuzat, cumulat, 42 de subiecte cu caracter conflictual, 8 au prezentat „corect și echilibrat” subiectele cu caracter conflictual, asigurând pluralismul relativ de surse și opinii: „Moldova 1”, „PRO TV Chișinău”, „Exclusiv TV”, „Jurnal TV”, „TV8”, „TVR Moldova”, „Cinema 1” și „N4”. Totodată, „TVC 21” a reflectat „dezechilibrat” știrile conflictuale.
„Per ansamblu, subiectele electorale difuzate de SMA au fost ușor dezechilibrate din perspectiva egalității de gen, majoritatea protagoniștilor/surselor citate fiind de sex masculin – 310 surse, celor de sex feminin revenindu-le 220 de apariții.
Subiectele abordate de SMA supuse controlului au fost relevante alegerilor și au vizat procesul electoral: reflectarea opiniei alegătorilor în vox-populi și sondaje de opinii, informații generale de la CEC privind tehnica votării, lansarea în campanie a concurenților electorali etc. Toate SMA supuse controlului au manifestat atitudine nepărtinitoare față de concurenții electorali/ participanți la referendumul constituțional republican, aceștia nefiind fie favorizați, fie defavorizați în subiectele de știri”, a concluzionat Consiliul Audiovizualului.
Cu referire la emisiunile de promovare electorală, în perioada 20 septembrie – 04 octombrie 2024, cele 12 posturi TV naționale supuse controlului au difuzat, cumulat, 77 de emisiuni de promovare electorală, dintre care 59 au vizat alegerile prezidențiale, iar 18 – referendumul constituțional. Dacă în prima perioadă (20 septembrie – 4 octombrie) au fost difuzate 8 (15%) emisiuni de promovare electorală și toate au vizat alegerile prezidențiale, atunci numărul acestora în perioada a doua (27 septembrie – 4 octombrie) a constituit 69, dintre care 51 au vizat alegerile prezidențiale, iar 18 – referendumul constituțional.