Restanțe salariale de circa 156 de milioane de lei la CFM: APP recunoaște că „situația precară a avansat”, iar MIDR prezintă „planul concret pentru a transforma CFM într-o companie modernă”

Aproape cinci mii de angajați ai Întreprinderii de Stat (ÎS) „Calea Ferată din Moldova” (CFM) nu și-au primit salariile în ultima jumătate de an. Restanțele salariale ar fi de circa 156 de milioane de lei, conform companiei, sumă mai mică decât cea anunțată de angajați, care ar urma să iasă la proteste în luna februarie.
ÎS „Calea Ferată din Moldova” a anunțat că „traversează un proces de reorganizare, menit să asigure eficiența și transparența operațiunilor sale”.
„Implementăm deja măsuri pentru reducerea costurilor, creșterea veniturilor și îmbunătățirea serviciilor pentru clienți. Lucrăm la modernizarea infrastructurii pentru a răspunde cerințelor de piață și pentru a ne recâștiga încrederea călătorilor. Totuși, prioritatea numărul unu rămâne a fi achitarea restanțelor salariale a 4997 de angajați ai CFM, care constituie 156 863 500 lei, formată în perioada august-decembrie 2024. Continuăm căutarea de soluții pentru a remedia situația economico-financiară a întreprinderii”, se arată în mesajul publicat joi, 23 ianuarie, la două zile după anunțul Federației Sindicale a Feroviarilor din Republica Moldova.
APP: „Situația precară a avansat”
Și Agenția Proprietăți Publice (APP), care este instituția fondator pentru Căile Ferate ale Moldovei, a emis un comunicat de presă, în care a menționat că, în condițiile unor „complicații financiare și administrative care s-au acutizat”, a notificat întreprinderea „de mai multe ori”, „indicând clar către echipa managerială a CFM, de a valorifica activele neutilizate, de a controla pierderile din furturi și gestionarea proastă a proprietății”.
„Totuși, situația precară a avansat. APP a creat comisia de cenzori și comitetul de audit pentru a se implica mai activ în identificarea problemelor companiei. Prin aceste instrumente se va putea afla întregul tablou al realității administrative și financiare al CFM. Scopul nostru este să creștem transparența și să facem CFM mai eficientă. Lucrăm pentru a asigura stabilitatea financiară a întreprinderii, astfel încât CFM să răspundă cerințelor economiei și să devină sustenabilă”, a comunicat APP.
Secretarului de stat Mircea Păscăluță: „Există deja un plan concret, bazat pe două direcții esențiale, pentru a transforma CFM într-o companie modernă și sustenabilă”
Conform secretarului de stat în domeniul transporturilor din cadrul Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale (MIDR), Mircea Păscăluță, în cadrul planului de redresare a CFM este luat în calcul mecanismul de alocare a subvențiilor pentru întreținerea infrastructurii feroviare și a serviciilor de transport de pasageri.
„CFM este o întreprindere strategică pentru Moldova, iar Ministerul este ferm angajat să contribuie prin politicile sale la redresarea situației. Există deja un plan concret, bazat pe două direcții esențiale, pentru a transforma CFM într-o companie modernă și sustenabilă.
În ultimele luni, au fost făcuți pași pentru a stabiliza situația. Primul fiind un audit complet, pentru a identifica sursa problemelor și am inițiat un proces de reorganizare care să facă CFM mai eficientă și mai transparentă. Deși aceste schimbări nu sunt ușoare ele sunt necesare pentru a salva întreprinderea.
Un alt pas important este atragerea de investiții pentru modernizarea infrastructurii și a trenurilor, astfel încât CFM să devină un partener de încredere atât pentru călători, cât și pentru economia țării.
Statul și-a asumat responsabilitatea de a moderniza căile ferate. În prezent, sunt în derulare proiecte majore cu finanțare din fonduri europene, care vizează reabilitarea liniilor de la Tighina la Giurgiulești și de la Ocnița la Căinari. De asemenea, se lucrează la reabilitarea podului feroviar de la Fălciu-Cantemir și segmentul de la Văleni, ceea ce va permite creșterea tranzitului de mărfuri, creșterea vitezei trenurilor și îmbunătățirea siguranței și atractivității rețelei.
În cadrul planului de redresare a CFM este luat în calcul mecanismul de alocare a subvențiilor pentru întreținerea infrastructurii feroviare și a serviciilor de transport de pasageri care vor fi aplicate în conformitate cu bunele practici europene. Vom transforma CFM într-un partener de încredere pentru călători și economie.”
Feroviarii ar urma să organizeze proteste în fața Parlamentului, Guvernului, Președinției la începutul lunii februarie. Muncitorii spun că nu își primesc salariile, iar restanțele pentru perioada iulie – decembrie 2024 ar constitui peste 190 de milioane de lei. Federația Sindicală a Feroviarilor din R. Moldova (FSF) cer autorităților centrale „o soluționare imediată”.
FSF anunță că va organiza manifestații și greve în fața Parlamentului, Guvernului, Președinției, dar și în toate cele 8 noduri feroviare din țara. Decizia a fost adoptată la ședința Consiliului FSF. Președintele Federației Sindicale, Ion Zaporojan, spune că „nenumăratele adresări, întrevederi, revendicări înaintate autorităților statului nu au fost auzite”.
Ion Zaporojan a afirmat că despre problemele cu care se confruntă au comunicat deputatului Radu Marian, președinte al Comisiei economie, buget și finanțe în Parlamentul R. Moldova, iar acesta le-ar fi promis că în timpul apropiat „vor fi identificate soluții”.
„Muncitorii nu mai au ce mânca, nu au cu ce achita facturile, îmbrăca și încălța copiii. Nu mai au cu ce să trimită copiii la școală, la studii. Dacă până la finele lunii ianuarie nu vor fi identificate soluții concrete pentru plata restanțelor la salarii, începând cu luna viitoare vom organiza acțiuni de protest în toată țara. Nu ne vom opri până nu vom fi auziți de autoritățile acestui stat”, a punctat Zaporjan.
Liderul sindical a menționat că întreprinderea de stat „Calea Ferată din Moldova” se confruntă cu un șir de probleme care ar pereclita activitatea întreprinderii – „conturi blocate mai bine de două luni, lipsa de motorină și cele mai necesare pentru funcționarea corespunzătoare“.
Potrivit Federația Sindicală a Feroviarilor din R. Moldova, situația la întreprinderea de stat „a început să se agraveze după luna august 2022, când tranzitul feroviar din Ucraina a scăzut drastic, odată cu redeschiderea portului Odesa. Schimbarea a dus la diminuarea veniturilor întreprinderi și, implicit, la întârzieri tot mai mari în plata salariilor angajaților”.
SFS a ținut să relateze, citând „date statistici”, că în 2023 întreprinderea de stat avea 5 713 angajați. „Aceasta reprezintă o scădere semnificativă față de anul 2014, când CFM avea 10 303 angajați”, se arată în încheierea mesajului sindicatelor.