R. Moldova și România au semnat un memorandum pentru reluarea după 32 de ani a conexiunii feroviare Cantemir – Fălciu

Circulația trenurilor pe segmentul feroviar Cantemir – Fălciu va fi reluată după o perioadă de 32 de ani, timp în care traficul a fost sistat. Relansarea trenurilor pe acest segment va asigura conectarea transportului de mărfuri pe calea ferată a R. Moldova cu rețeaua europeană de transport, anunță Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale (MIDR).
Un memorandum de înțelegere între Întreprinderea de Stat „Calea Ferată din Moldova” (CFM) și Compania Națională de Căi Ferate din România (CFR), pentru reluarea circulației pe acest tronson, a fost semnat pe 14 aprilie la Chișinău.
Conform MIDR, segmentul feroviar Cantemir – Fălciu are o poziție strategică la granița dintre R. Moldova și Uniunea Europeană, iar redeschiderea acestuia va permite o mai bună gestionare a fluxului de mărfuri, în contextul eforturilor de diversificare a rutelor de export și dezvoltare a transportului intermodal. Pentru relansarea circulației, urmează reabilitarea infrastructurii feroviare pe teritoriul ambelor state, inclusiv a podului feroviar și a stațiilor de frontieră Prut 2 (R. Moldova) și Fălciu (România).
„Acest memorandum ține de redeschiderea unui nou circuit și ancorarea RM în rețelele feroviare al Uniunii Europene. Republica Moldova, prin bugetul +PLUS, a alocat 10 milioane de lei pentru reabilitarea acestui segment feroviar. Vom avea linie de cale ferată largă și ecartament european. În cel mai scurt timp, vom oferi posibilitatea agenților economici să beneficieze de acest proiect. Ne îndeplinim angajamentul luat față de cetățeni, implementând proiecte concrete. Fălciu este unul dintre proiectele care vor asigura o conectivitate îmbunătățită”, a declarat viceprim-ministrul Vladimir Bolea.
Secretarul de stat al Ministerului Transporturilor și Infrastructurii din România, Irinel Ionel Scrioșteanu, a menționat că această inițiativă reprezintă un exemplu concret de colaborare transfrontalieră eficientă, cu impact economic direct și beneficii pe termen lung pentru regiune.
Totodată, în cadrul conferinței de presă, oficialii au anunțat că la 26 aprilie, va demara proiectul de construcție a podului rutier peste Prut de la Ungheni, numit simbolic „Podul de Flori”.
MIDR scrie că podul de la Ungheni reprezintă o legătură strategică între România și Republica Moldova, fiind parte integrantă a Autostrăzii Unirii (A8), cu rol major în interconectarea celor două rețele rutiere naționale – Autostrada Târgu Mureș – Iași – Ungheni și viitoarea Autostradă Ungheni – Chișinău, ambele cu termen de finalizare estimat pentru anul 2030.