Profiluri false nou create, comentarii identice, pagini anonime din Indonezia, Argentina și Emiratele Arabe Unite și peste jumătate de milion de lei investiți în doar o lună pentru a promova protestele lui Ilan Șor
Mii de comentarii care-l laudă pe Ilan Șor curg zilnic pe paginile de Facebook ale deputatului fugar și pe paginile afiliate partidului acestuia și activității sale. Analizând profilurile celor mai activi comentatori, ZdG a constatat că cea mai mare parte dintre cei care „îl ridică în slăvi” pe deputatul condamnat în prima instanță în dosarul fraudei bancare sunt, de fapt, profiluri false, create exact în perioada în care au început protestele antiguvernamentale ale Partidului Șor.
Totodată, pagini cu nume nespecifice Republicii Moldova, precum Joanna Perry, Mercedes Nelson sau Wilma Colon, cu administratori din Indonezia, Argentina sau Emiratele Arabe Unite, invită oamenii, prin postări sponsorizate cu sute de euro, să participe la manifestațiile Partidului Șor.
Și pagina oficială a lui Ilan Șor a făcut postări plătite cu sute de mii de lei. Doar în perioada 29 septembrie – 28 octombrie 2022, timp în care oamenii au fost aduși organizat și plătiți pentru participarea la proteste, pagina lui Șor a „investit” peste jumătate de milion de lei pentru sponsorizarea postărilor, pentru ca acestea să ajungă la o audiență cât mai mare.
„Vă iubim, domnule Șor”.
„Cei de la ȘOR sunt o mână de oameni în Parlament, dar fac cât toți 100”.
„Dacă la conducere ar fi oameni ca Șor, am trăi chiar ca în Monaco”
Acestea sunt doar câteva exemple de comentarii laudative postate pe pagina de Facebook a liderului fugar al Partidului Politic „Șor”, Ilan Șor.
Profiluri noi create ce folosesc nickname-uri
Unul dintre cele mai active profiluri pe pagina lui Șor este Ramiz Ivanova. „Societatea noastră mereu s-a temut de oamenii bogați, dar Șor a rupt orice stereotip prin aceea că nu a stat deoparte niciodată unde a fost nevoie de suport și ajutorul lui”, comentează aceasta.
Profilul Ramiz Ivanova a fost creat pe 17 septembrie, în ajunul demarării protestelor. Aceasta nu afișează prieteni sau alte date personale specifice conturilor reale de facebook. Unica activitate a acestui profil este distribuirea postărilor venite de la pagina Partidului „Șor”.
Un alt comentator activ este Gleb Tcaci, care comentează: „Șor trebuie să se gândească și la o echipă mai mare de deputați pentru că la următoarele alegeri va avea minim de 5 ori mai mulți decât acum”.
Utilizatorul își începe „activitatea” pe Facebook la 11 septembrie, iar începând cu data de 18 septembrie distribuie doar un anumit tip de conținut – postări din numele lui Ilan Șor și al partidului său. Nu afișează date personale sau prieteni.
Cristian Gurin, un alt utilizator, cu profilul blocat, exclamează „Vă iubim domnule Șor”.
Și Efim Bratan își destăinuie sentimentele față de conducătorul Partidului Șor, iar singura lui postare este o transmisiune video a lui Ilan Șor. Același Efim Bratan apare la o altă postare, cu un alt comentariu, plasat de două ori. „Cei de la ȘOR sunt o mână de oameni în Parlament, dar fac cât toți 100”.
Și Galina Borș comentează la fel, doar că la o altă postare. Aceasta și-a început „activitatea” pe Facebook tot recent, pe 11 septembrie.
„Dacă la conducere ar fi oameni ca Șor, am trăi chiar ca în Monaco. Eu mă bazez pe ceea ce am văzut că s-a făcut în Orhei”, a comentat și Nazario Tcaci. Același comentariu l-a plasat și la o altă postare a lui Ilan Șor. Profilul a fost creat pe 29 septembrie și, după o „activitate” de câteva zile, a fost șters.
Comentariul de mai sus îl putem observa și la alte postări ale lui Ilan Șor, doar că din numele altui utilizator – Segolene Moraru. Pe pagina acesteia nu este disponibilă nicio postare. Putem observa doar că urmărește paginile „Orășelul Schimbării” și „NOI.md на русском”.
Aceiași „utilizatori” scriu comentarii și pe alte pagini afiliate lui Șor
„Orășelul Schimbării”, pagină creată pe 18 septembrie și care promovează activ protestele cu oameni aduși organizat de către Partidul „Șor”, adună sute de comentarii la postările care redistribuie videourile lui Ilan Șor. Doar că sutele de like-uri și comentarii sunt generate de aceiași utilizatori, care publică exact aceleași mesaje ca și pe alte pagini.
De exemplu, îl regăsim aici pe Efim Bratan, cu un comentariu întâlnit și la alte postări – „Partidul ȘOR e o forță politică în Moldova și asta o vor demonstra la următoarele alegeri”. Pe pagina „Orășelului Schimbării” întâlnim și alte profiluri deja cunoscute, precum Ramiz Ivanova și Gleb Tcaci.
Paginile anonime din Indonezia, Argentina și Emiratele Arabe Unite care promovează protestele din Chișinău
În săptămâna de dinaintea protestului din 9 octombrie, utilizatorii de facebook din R. Moldova au fost „bombardați” cu postări sponsorizate, venite de la pagini obscure, nou create, ce-și au administratorii în Indonezia, Argentina și Emiratele Arabe Unite.
La 3 octombrie, pagina Julius Logan postează un anunț despre un nou protest al Partidului Șor, cu mesajul „Nu ne oprim”. Deși, accesând pagina, observăm că aceasta are doar 17 urmăritori, postarea a adunat peste patru mii de like-uri, peste 900 de comentarii și 300 de distribuiri. Acest impact se datorează în exclusivitate faptului că postarea a fost sponsorizată cu mii de lei.
Sub fotografia ce ilustrează îndemnul la protest publicat pe o altă pagină, intitulată Joanna Perry, apare un text în limba rusă. „Выходите и протестуйте. Не за кого то, а за свои интересы. За нормализацию цен, за тепло в вашем доме” ( Ieșiți și protestați. Nu în sprijinul cuiva, ci în interesul dvs. Pentru prețuri normale și căldură în casa dvs, n. r.).
Deși audiența acestei pagini este de 20 de urmăritori, postarea despre protest a adunat peste trei mii de like-uri, aproape o mie de comentarii și circa 300 de distribuiri. Din nou, datorită sponsorizării.
La 4 octombrie, aceeași poză despre protestul din 9 octombrie este distribuită și pe pagina Wilma Colon, care are doar 12 urmăritori. Cu mulți bani investiți însă, și această postare a adunat peste cinci mii de like-uri, aproape două mii de comentarii și peste patru sute de distribuiri.
Mercedes Nelson, o altă pagină administrată din Asia, cheamă oamenii la protest sub aceeași lozincă publicată și pe pagina Joanna Perry. Și în acest caz postarea a avut mii de interacțiuni, deși audiența paginii este de doar 19 urmăritori.
Toate aceste pagini au fost create exact în aceeași zi – pe 20 septembrie curent, iar miile de aprecieri, comentarii și distribuiri de care s-au bucurat postările lor nu au venit în mod natural, ca urmare a interesului utilizatorilor, ci au fost obținute exclusiv datorită sponsorizărilor, adică promovării cu bani.
Peste jumătate de milion de lei pentru sponsorizările/reclamele de pe pagina lui Ilan Șor în doar o lună
Moldova Reunion, o altă pagină care promovează intens același protest, a cheltuit 9427 de euro pentru șase reclame rulate doar în perioada 29 septembrie – 28 octombrie.
La 29 septembrie a mai fost creată o pagină – Tinerii Moldoveni. „Populația Orășelului Schimbării crește pe zi ce trece”, este mesajul cu care se promovează pagina. În biblioteca de reclame a paginii este indicat că aceasta rulează în prezent reclame, dar nu este, deocamdată, suma cheltuită pentru promovare.
Pe o altă pagină din grupul celor care promovează cu bani protestele, Noutati Moldova, este indicat că, în perioada 29 septembrie – 28 octombrie, cei care o administrează au cheltuit 1378 de euro.
Pentru reclame pe teme sociale și politice, pagina oficială a lui Ilan Șor a „investit”, în perioada 22-28 octombrie 2022, peste trei mii de euro. Iar în perioada 29 septembrie – 28 octombrie 2022, în timpul protestelor din fața Președinției și Parlamentului, pagina a rulat reclame de peste 20 de mii de euro (cca 400 de mii lei). În total, în perioada 31 iulie – 28 octombrie 2022, pentru reclamele rulate, Șor a cheltuit peste cincizeci de mii de euro, adică în jur de un milion de lei.
Expert: „Scopul acestor conturi false este de a induce în mediul online o susținere a Partidului Șor”
Andrei Fornea, expert în social media, definește profilurile false, numite și „trollii”, ca fiind persoane care, ascunzându-se sub o identitate falsă, încearcă să convingă audiența să accepte argumentele politice și sociale pe care au misiunea să le promoveze.
„Scopul acestor conturi false este de a induce în mediul online o susținere a Partidului Șor, o susținere care, de fapt, nu există și poate fi făcută doar așa, artificial”.
Totodată, Fornea precizează că impactul paginilor create peste hotare, care sponsorizează anumite postări, este mai mare decât cel al trollilor.
„Aceste metode de publicitate plătită sunt mult mai periculoase decât trollii, căci trollii doar creează zâzanie în comentarii, efectul acestora este limitat. Ceea ce ține de paginile create peste hotare, care-și plătesc publicitatea din bani din surse deloc decente, pot ajunge la un număr foarte mare de utilizatori, chiar sute de mii de cetățeni ai R. Moldova”.
„Luate împreună reprezintă un cerc vicios care este utilizat pentru a favoriza Partidul politic „Șor”, conchide Andrei Fornea.