Principalele surse de informare în Republica Moldova versus Uniunea Europeană
Internetul câștigă tot mai mult teren în Republica Moldova, fiind cea mai accesată și cea mai de încredere sursă de informare. Pentru cetățenii Uniunii Europene (UE) sursa principală de informare este televiziunea, totodată, popularitatea platformelor sociale de comunicare este în creștere, comparativ cu anii precedenți.
Conform ultimului Barometru al Opiniei Publice (BOP), publicat în septembrie 2023, 76,3% dintre respondenți utilizează internetul zilnic, iar pentru 53,6% acesta este sursa principală de informare. Pe locul doi în topul surselor de informare ale moldovenilor se plasează televizorul (30,1%), iar pe locul trei, cu un procentaj simțitor mai mic – radioul (4,7%). Presa scrisă reprezintă sursa principală de informare pentru doar 1,1% dintre respondenți, plasându-se pe locul șase în topul surselor de informare ale moldovenilor.
Pe de altă parte, pentru cetățenii UE, sursa principală de informare este televiziunea – pentru 71% dintre respondenții ultimului sondaj despre mass-media și știri Eurobarometru Flash, publicat în noiembrie 2023, televizorul este una dintre cele mai utilizate surse pentru a accesa știri. Comparativ cu sondajul precedent, realizat în primăvara anului 2022, platformele sociale de comunicare câștigă simțitor teren în topul surselor de informare ale cetățenilor UE, înregistrând o creștere cu 11 puncte procentuale.
Televizorul este principala sursă de informare și în țara vecină, România – 76% dintre respondenții români utilizează anume această sursă media pentru a accesa știri. Platformele sociale de comunicare au și ele o cotă mai mare în România, comparativ cu UE – 48%.
Încrederea în mass-media
Internetul se menține în top și în lista celor mai de încredere surse de informare în în rândul moldovenilor – 38,5% dintre respondenții BOP au declarat că au cea mai mare încredere în această sursă de informare. Pe locul doi, cu 20,3% se plasează televiziunea. Cetățenii Republicii Moldova au o mai mare încredere în familie (5,9%), prieteni și vecini (4,2%) decât în radio și ziare. Cele din urmă se plasează pe locurile cinci și șase în topul surselor de informare de încredere cu o pondere de 3,8% și respectiv 1,2%.
În cadrul UE, 48% dintre cetățeni au cea mai mare încredere în posturile publice de televiziune și radio (inclusiv prezența online), urmate de presa scrisă (inclusiv prezența online) în care 38% dintre respondenți au încredere. Pe locul trei sunt posturile private de televiziune și radio, menționate ca fiind surse de informare de încredere de către 29% dintre respondenții Eurobarometrului.
BOP 2023 s-a desfășurat în perioada 9 – 23 august 2023. Sondajul a fost realizat de Centrul de Studii Sociale și Marketing „CBS Research”, iar analiza datelor a fost efectuată de către Institutul de Politici Publice. Numărul persoanelor intervievate este de 1215, fiind reprezentativ pentru populaţia adultă a Republicii Moldova, cu o marjă de eroare de 3%.
Eurobarometru Flash prezintă o analiză aprofundată a surselor media folosite de cetățenii UE și a obiceiurilor lor în domeniul mass-media. Sondajul ia în considerare atât mass-media tradițională, cât și cea online. Pentru realizarea sondajului, în perioada 18-24 octombrie 2023 a fost intervievat un eșantion reprezentativ de cetățeni din Uniunea Europeană, în vârstă de cel puțin 15 ani, în fiecare dintre cele 27 de țări ale Uniunii Europene.