Votul prin internet — o necesitate pentru Republica Moldova
Timpurile pe care le trăim sunt foarte diferite de ce era obișnuit chiar și acum două decenii. Circa un milion de concetățeni locuiesc permanent sau temporar în afara țării, dar, în același timp, ei pot discuta, în orice moment, gratuit, din oricare locație din lume, în conferințe video online cu cei rămași acasă. Practic, fiecare persoană are un cont bancar pe care își primește salariul. Transferurile online au devenit o practică de rutină și poți face o comandă online a oricărui produs ți-l dorești, din oricare țară. Putem semna oricare document cu unul din mecanismele de autentificare digitală și îl putem expedia oricui instantaneu, semnătura digitală avansată calificată având aceeași valoare juridică ca și semnătura olografică în Republica Moldova din 2014.
Cunoștințele de bază în utilizarea instrumentelor online au devenit aptitudini de viață strict necesare, iar tehnologiile moderne sunt disponibile majorității cetățenilor. Criza pandemică a arătat că foarte multe procese în diverse domenii pot fi transferate online, inclusiv activități în afaceri, educație, vânzări, comunicare, participare publică, domeniul bancar etc., tehnologiile devenind tot mai eficiente, sigure și omniprezente. Mai mult, instrumentele online s-au dovedit a fi foarte rapide, economisesc multe resurse umane, financiare și de timp, simplifică viața cetățenilor, mediului de afaceri și instituțiilor de stat, lucrează 24/7, cresc transparența decizională și diminuează riscurile de corupție. Aceste metamorfoze sunt extrem de dinamice și multe din procese pot fi cu o relativă ușurință transferate online, printre care și votarea în cadrul alegerilor.
Statul trebuie să garanteze că fiecare cetățean poate să își exprime votul
Primele buletine de vot pe hârtie au apărut în Roma antică acum 21 de secole, iar astăzi, în era tehnologiilor digitale și interacțiunii instantanee a datelor, Republica Moldova continuă să le folosească în calitate de unică modalitate de votare. Toate procesele vieții au suferit schimbări sistemice cu utilizarea tehnologiilor, inclusiv multe procese conexe organizării votului, nu și procedura de vot în sine. Suntem obișnuiți și avem încredere în liste electorale electronice: oficialii electorali în secțiile de vot identifică online votanții și controlează dacă ei nu au votat anterior, rezultatele voturilor sunt expediate către CEC în format online, tabularea rezultatelor din mii de secții de vot are loc prin mijloace electronice, iar rezultatele alegerilor pot fi vizualizate la o distanță de câteva ore după închiderea secțiilor de vot, acest lucru fiind dependent doar de viteza de numărare fizică a buletinelor de vot.
În același timp, sute de mii de oameni continuă să aibă dificultăți enorme în a-și exercita dreptul de vot, fiind nevoiți să parcurgă sute sau chiar mii de kilometri pentru a ajunge la o secție de vot, să suporte cheltuieli de timp și financiare considerabile, să aștepte ore în șir în rânduri, în plină stradă, iar în unele cazuri, după tot acest efort, să nu reușească să voteze.
Multiple categorii de persoane au acces limitat la exercițiul de vot în ziua alegerilor, inclusiv persoane cu nevoi speciale, cei ce călătoresc, studenți etc. Drept urmare, aceste persoane nu își pot exercita unul din drepturile lor fundamentale. O parte considerabilă din cetățeni vor continua să rămână în afara exercițiului de vot, iar reprezentativitatea democratică a aleșilor nu va reflecta opțiunea reală de vot. Este responsabilitatea directă a statului să asigure condiții egale de vot tuturor cetățenilor săi, dar totodată este evident că Republica Moldova nu își poate permite să deschidă suficiente secții de vot suplimentare în afara țării, în fiecare țară, regiune sau localitate unde ei locuiesc. Și nici nu este nevoie, existând deja suficiente modalități de vot alternativ, unul dintre ele fiind votul prin internet.
Votul prin internet – o metodă alternativă de vot
Votul prin internet este o modalitate simplă, eficientă, ieftină și sigură, funcțională în mai multe state, printre care SUA, Mexic, Australia, Noua Zeelandă, Armenia, Canada, Elveția (de la caz la caz, pentru diasporă, militari aflați în afara țării, diplomați, unele tipuri de alegeri etc.), iar Estonia îl folosește la toate tipurile de alegeri, începând cu anul 2005. Votul poate fi exprimat în câteva minute din oricare locație cu o conexiune la internet. Desigur, în toate aceste state votul online este și va rămâne doar una din opțiunile de vot, iar implementarea lui este întotdeauna treptată și graduală, pornind de la informarea largă a cetățenilor, analiza tuturor factorilor de risc, testarea prealabilă a sistemelor înainte de a fi folosite în scrutine electorale, deschiderea autorităților în a explica toate procesele conexe votului online.
Practica tuturor statelor arată că sunt necesare câteva cicluri electorale pentru ca această modalitate de vot să devină o obișnuință și normalitate. Este normal ca societatea să aibă îngrijorări cu privire la securitatea votului online, iar specialiștii în domeniu să răspundă la ele. Da, există riscuri ipotetice, exact ca și în cazul altei opțiuni de vot, dar aceste riscuri sunt controlabile, fapt pe care o confirmă și echipele tehnice, inclusiv a Comisiei Electorale Centrale (CEC). Argumentele că votul online poate fi influențat sau cumpărat nu are temei, pentru că este posibil de votat online de multiple ori și doar ultima opțiune va fi valabilă. Suplimentar, oricare vot în persoană va declara votul online nul, astfel garantându-se supremația votului în persoană, într-o secție de vot tradițională. În Elveția sau Estonia, din 2003 și, respectiv, 2005, nimeni nu a reușit să compromită sistemul de vot prin internet sau, cel puțin, un vot online.
Premisele pentru votul prin internet există, dar e nevoie de voință politică
Astăzi, Republica Moldova are o oportunitate unică de implementare a votului online, având practic toată infrastructura conexă necesară: (1) instrumente de autentificare digitală, (2) inter-conectivitatea și securitatea bazelor de date, (3) cadrul legal tehnic, (4) deschiderea CEC, a Agenției de Guvernare Electronică și a altor instituții de stat în dezvoltarea acestui sistem, dar și (5) o înțelegere mult mai bună a societății privind funcționarea votului online.
Introducerea votului online este inevitabil în majoritatea statelor, iar Republica Moldova nu este o excepție. Avem însă nevoie de mai multă voință politică în implementare, de înțelegerea faptului că acest sistem este securizat, nu favorizează niciun actor politic și că oferă șansa tuturor cetățenilor de a participa la alegeri, oriunde s-ar afla. Votul online este 10% tehnologie și 90% – voință politică, încredere în autoritățile care îl implementează și o largă campanie de informare.
Victor GUZUN este expert e-transformare și reforma administrației publice în cadrul Laboratorului de Inițiative pentru Dezvoltare (LID Moldova). Victor conduce o companie de consultanță din Estonia și este consultant independent în mai multe proiecte internaționale.
Acest Comentariu este realizat în cadrul proiectului „Noi și Europa – Analiza relațiilor moldo-europene prin intermediul produselor media și analitice inovative”, implementat de Institutul pentru Politici și Reforme Europene (IPRE), în parteneriat cu IPN, Radio Chișinău și ZUGO, cu susținerea Fundației Konrad Adenauer. Opiniile prezentate în acest comentariu aparțin autorilor.