ULTIMA ORĂ La solicitarea prim-ministrului, Parlamentul instituie stare de urgență. Discursul lui Dorin Recean
Deputații au votat, vineri, 13 decembrie, la ora 00:20 instituirea stării de urgență, la solicitarea premierului Dorin Recean. Proiectul a fost votat de 56 deputați. În discursul său, prim-ministrul a punctat că starea de urgență va permite autorităților să gestioneze „riscurile iminente” legate de sistarea furnizării de gaze naturale către regiunea transnistreană de către Rusia și „Gazprom”.
Totodată, premierul a reiterat că malul drept este asigurat cu gaze naturale pentru toată perioada sezonului rece a anului, iar, în lipsa producției de energie la Centrala de la Cuciurgan, aprovizionarea cu energie electrică a R. Moldova va fi asigurată din rețeaua europeană ENTSO-E, în special din România.
Starea de urgență va fi instituită începând cu 16 decembrie 2024 pe o perioadă de 60 de zile.
Știrea se actualizează…
Dorin Recean: „Cetățenii vor vedea cine ține cu Kremlinul sau ține cu poporul”
„Nu există niciun risc să rămânem fără gaz și căldură. În schimb, consumatorii de pe malul stâng, cetățenii noștri, sunt, în continuare, sunt dependenți de o singură sursă de import – Gazprom. Conform prevederilor contractuale, Gazprom are obligația de a livra gaze naturale în R. Moldova până la 30 septembrie 2026. La ziua de azi, Gazprom, care este obligat prin contract să livreze cel puțin 5,7 milioane de metri cubi de gaz pe zi în stânga Nistrului, condiționează livrările de gaz către Centrala de la Cuciurgan cu o pretinsă datorie pentru care nu există nicio justificare. Ei vor ca cetățenii R. Moldova să le plătească 700 de milioane de dolari datorie inexistentă, drept condiție pentru ca Gazprom să-și respecte obligațiile din contract.
În plină iarnă, Rusia poate să lase regiunea în frig și beznă. Acest lucru reprezintă nu doar un risc economic, ci și o amenințare umanitară, mai ales pentru cetățenii din stânga Nistrului. La fel, oprirea Centralei de la Cuciurgan creează riscuri de alimentare cu energie electrică și pentru malul drept.
Războiul Kremlinului în Ucraina a schimbat total situația privind furnizarea de electricitate din R. Moldova. Dacă până în 2022 aveam acces la o piață energetică stabilă și R. Moldova își echilibra alimentarea cu energie electrică din Ucraina, astăzi avem doar două opțiuni: Centrala de la Cuciurgan și linia de înaltă tensiune Isaccea – Vulcănești – Centrala de la Cuciurgan – Dnestrovsk – Chișinău. Situația este agravată de bombardarea continuă a capacităților de producere și transport a energiei electrice din Ucraina, în special a celor din preajma graniței cu R. Moldova care pun presiune pe sistemul energetic din toată regiunea.
Regiunea transnistreană, de exemplu, a fost deja afectată direct de aceste atacuri. Combinatul Metalurgic de la Rîbnița nu mai poate fi alimentat cu energie electrică pentru că stația de la Podolsk, Ucraina, pe unde trece linia de tensiune înaltă care o alimentează, a fost bombardată. 2500, repet, 2500 de oameni, angajați ai întreprinderii, au rămas acum fără lucru și venituri. Dacă cineva mai are iluzii că Rusia are grijă sau protejează oamenii din regiunea transnistreană, acum trebuie să fie clar pentru toți că ea îi ține ostatici și-i folosește pentru interesele ei de a destabiliza R. Moldova și regiunea.
Am un mesaj atât pentru cetățenii obișnuiți, cât și pentru mediul de afaceri din stânga Nistrului. Vom ajuta, dar nu vom discrimina cetățenii din dreapta Nistrului. Pentru resursele energetice trebuie de plătit. Gazul pe gratis a fost o momeală, acum vedeți și voi acest lucru. În interese geopolitice meschine, regimul lui Putin vrea să lase oamenii din stânga Nistrului în frig, fără venituri, fără pensii și fără salarii și, din nou, ostatici.
Mai întâi au dus un război pe teritoriul țării noastre proaspăt independente, apoi și-au pus trupe , apoi au blocat zeci de ani reintegrarea, iar acum îi aruncă pe acești oameni în criză creată intenționat. De ce fac asta? Ca să destabilizeze R. Moldova. Moscova folosește războiul informațional, în continuare, pentru a arunca vina pentru criza pe care tot ei o provoacă pe R. Moldova și Ucraina. Am explicat deja că este un fals! Dar vor încerca în continuare să ne convingă că noi singuri suntem de vină.
Regimul de la Kremlin, în esență, vrea ca bugetul nostru să fie împovărat de costuri legate de energia electrică, de criza umanitară din stânga Nistrului, așa încât să rămână resurse limitate pentru pensii și ajutoare sociale. Iar, după aceasta, slugile Kremlinului de la Chișinău să speculeze în viitoarele alegeri parlamentare pe seama sărăciei și crizei economice. Acum puteți să vă dați seama de cinismul și de cruzimea acestei metode de a pune mâna pe putere în R. Moldova. Ei nu au reușit în 2022 și 2023 cu acele proteste plătite și acele provocări, nu au reușit în 2024 cu voturi masiv cumpărate. Iată că vor încerca și altfel – prin destabilizare.
În tot acest context, discutăm și cu cei din stânga Nistrului. Ceea ce vom întreprinde este să evităm o criză umanitară de proporții în acea regiune din cauza acestor ambiții imperialiste ale Kremlinului. În cazul în care Gazprom întrerupe total livrările, Centrala de la Cuciurgan ne comunică că dispune de stocuri de cărbune, care ar putea acoperi doar consumul energiei electrice a regiunii transnistrene pentru o perioadă foarte limitată și cu riscuri semnificative de stabilitate a rețelei.
În lipsa producției de energie la Centrala de la Cuciurgan, aprovizionarea cu energie electrică a R. Moldova o vom asigura din rețeaua europeană ENTSO-E și în special din România. De menționat că în ultimele luni România și alte state europene la fel se confruntă cu un deficit de energie electrică. Pentru că o bună parte din energia electrică produsă pe continentul european acoperă deficitul creat de bombardamentele Rusiei în Ucraina. Aceste bombardamente continue și care se intensifică odată cu sosirea sezonului rece distrug atât capacitățile de producere, cât și capacitățile de transportare a energiei electrice.
La moment, capacitatea de import a energiei electrice în țara noastră este limitată la 315 MW prin interconexiunea cu România. Este insuficient pentru a acoperi cererea în orele de vârf pe malul drept. Totuși, vulnerabilitatea este accentuată și de faptul că linia electrică de interconectare Isaccea-Vulcănești traversează teritoriul Ucrainei, ceea ce o face vulnerabilă în cazul unor noi atacuri asupra infrastructurii energetice din țara vecină.
Astfel, chiar și în condițiile în care va fi acoperit deficitul creat de energie electrică pe întreg teritoriul țării, prețul acesteia va avea de suferit, mai ales pentru locuitorii din stânga Nistrului. Există riscul unei crize majore și ar fi iresponsabil din partea dumneavoastră să politizați un subiect atât de serios. Nu trebuie să amestecăm lucrurile și vă îndemn să nu speculați. Dacă Kremlinul vrea ca în regiunea transnistreană să fie gaz, atunci gaz va fi.
Așa numită problema tranzitului e o problemă artificială, indusă intenționat. Nu există o problemă cu transportul gazului către R. Moldova și în mod special în stânga Nistrului. Gazprom trebuie să respecte contractul, așa cum și Rusia trebuie să respecte integritatea teritorială a R. Moldova. Există suficiente rute și capacități ca gazul să ajungă la noi în țară.
Privind în perspectivă, trebuie să facem din această iarnă ultima în care Kremlinul poate influența securitatea noastră. Noi am scăpat de șantajul de gaze pe malul drept, iar de cel energetic vom putea scăpa odată cu finalizarea liniei de tensiune înaltă Chișinău-Vulcănești. Monitorizăm foarte atent proiectul care la sfârșitul anului viitor trebuie să fie finalizat și să fie dat în exploatare.
Guvernul rezolvă problemele pe care, în toți anii cât ați fost la guvernare voi nu le-ați rezolvat. Puteți critica, puteți să nu vă amintiți cum nu ați făcut nimic decât să stați și să așteptați în anticamerele de la Moscova sau Sankt Petersburg, puteți să vă faceți că ați uitat, dar acum vorbim despre oameni și despre siguranța și chiar securitatea lor. Dacă o lăsăm fără atenția cuvenită, criză umanitară va degenera în criză de siguranță și securitate în stânga Nistrului, care, la rândul ei va viza și securitatea statului.
Noi acționăm hotărât, investim în independența noastră și ne pasă de fiecare familie din R. Moldova, indiferent de malul Nistrului pe care locuiește. Da, independența deplină durează, mai ales când agenții Kremlinului, inclusiv din acest Parlament au sabotat independența noastră energetică în acești ani; da, presupune voință și costuri, dar nu ne mai putem permite să rămânem fără lumină sau căldură pe timpul iernii. Nu mai putem pune în pericol siguranța și securitatea statului și a cetățenilor din cauza Kremlinului și a inacțiunii voastre.
Solicităm Parlamentului să ofere Guvernului pârghiile legale prin care vom putea acționa repede și hotărât pentru evitarea tuturor riscurilor la siguranța și securitatea statului. Cadrul normativ existent nu permite luarea rapidă a deciziilor în astfel de situații.
Anticipăm necesitatea unor decizii urgente prin derogare de la următoarele legi în următoarele situații:
- Legea cu privire la frontiera de stat 28/2024 și Legea cu privire la ieșirea și intrarea în R. Moldova 269/1994: utilizarea coridoarelor verzi pentru angajații misiunilor internaționale, echipamentelor, utilajelor utilizate pentru ajutoarele umanitare, ajutoarelor umanitare de hrană; coridoare verzi pentru asigurarea regimului simplificat de evacuare a cetățenilor cu cetățenie străină sau fără cetățenie (de exemplu, are doar documente emise de autoritatea ne-recunoscută din stânga nistrului), împreună cu familia, bunuri materiale, valori mobiliare.
- Legea cu privire la emisiile industriale 227/2022: permisiunea unor emisii suplimentare la importul și utilizarea de cărbune.
- Legea cu privire la serviciile de plată și moneda electronică 114/2012: impunerea obligației pozitive de colectare și efectuare a plăților pentru cetățenii și companiile din stânga Nistrului care nu au înregistrările corespunzătoare pe dreapta Nistrului la autoritățile constituționale.
- Legea cu privire la medicamente 1409/1997 și Legea cu privire la activitatea farmaceutică 1456/1993: pentru excepțiile legate de ajutoare umanitare din domeniul medical. Substanțe, echipamente care nu sunt în nomenclatoarele noastre etc.
- Legea cu privire la administrația publică locală 436/2006 și Legea cu privire la descentralizarea administrativă 435/2006: pentru a acomoda necesitățile persoanelor intern strămutate. Acolo sunt cetățenii R. Moldova și ei nu pot fi tratați ca și refugiați.
- Codul muncii 154/2003: în cazul în care unii angajați ai statului din sectorul public, dar și angajați ai sectorului privat, ar trebui detașați de urgență în Ucraina – care este în stare de război – pentru efectuarea unor lucrări de mentenanță, reparație sau restabilire a rețelelor electrice.
- Legea cu privire la bugetul de stat, pentru cazurile alocărilor de mijloace și ajutoare din exterior. Ajutorul va veni pentru ca anume Republica Moldova să-și ajute cetățenii din stânga Nistrului.
- Codul Vamal 95/2021 și Codul Fiscal 1163/1997: importul pentru necesitățile umanitare – fără taxe vamale, TVA, accize, pentru ajutoarele umanitare, de la prietenii adevărați ai Republicii Moldova. Am văzut multă manipulare pe tema stării de urgență – că se face pentru anumite achiziții netransparente sau cheltuire ineficientă de bani publici.
Am oferit exemplele de mai sus, anume pentru a arăta clar de ce este nevoie de starea de urgență. Iar ceea ce ne preocupă cel mai mult este alimentarea cu energie electrică a ambelor maluri ale Nistrului pentru ca oamenii noștri să poată trece cu bine și de această iarnă – care, după cum spuneam, trebuie să fie ultima iarnă din istoria țării în care să mai putem fi amenințați energetic.
Pe perioada stării de urgență, Comisia pentru Situații Excepționale a R. Moldova va emite dispoziții care vor asigura rezolvarea problemelor reale ale cetățenilor. Am enumerat mai sus o listă de exemple în ceea ce privește instrumentele și cadrul legal care sunt necesare în situația de urgență pentru care ne pregătim.
Guvernul va asigura informarea populației despre riscurile existente, dar și măsurile care vor fi întreprinse. În același timp, va dispune de toate pârghiile legale în vederea prevenirii, diminuării și lichidării consecințelor care au provocat starea de urgență. Guvernul va fi întotdeauna la dispoziția dumneavoastră, stimați deputați, pentru a supune controlului Parlamentar fiecare decizie luată și implementată în apărarea intereselor cetățenilor Moldovei.
Acum! Să înțeleagă foarte clar și agenții de influență ai Rusiei, mai ales cei care sunt în sala de ședințe a Parlamentului – planul de destabilizare a Moldovei nu va reuși! Miza acestei destabilizari este consolidarea puterii militare în stânga Nistrului. Stimați deputați, mizez pe responsabilitatea și sprijinul dumneavoastră. Cetățenii vor vedea astăzi cine din această seară ține cu Kremlinul sau ține cu poporul”, a declarat Dorin Recean în discursul său.
După ședința Guvernului de pe 11 decembrie, la care viceprim-ministrul pentru Reintegrare, Oleg Serebrian, a declarat că sistarea furnizării gazelor naturale în stânga Nistrului de către Gazprom, în baza contractului existent între Moldovagaz și Gazprom, „va genera o iminentă criză umanitară în regiunea transnistreană, precum și riscuri inevitabile pentru asigurarea stabilității sectorului electroenergetic pentru întreg teritoriul R. Moldova”, miniștrii au înaintat în Parlament propunerea de instituire a stării de urgență pe un termen de 60 de zile.