Persoane cu funcție de demnitate publică, puse sub învinuire în cauza penală privind concesionarea Aeroportului Chișinău
Opt persoane publice și cu persoane de demnitate publică, precum și o persoană juridică sunt puse sub învinuire în cauza penală privind concesionarea Aeroportului Internațional Chișinău (AIC). Răspunsul a fost dat de Procuratura Anticorupție, care a refuzat să dea nume, deoarece urmărirea penală este în desfășurare.
La 22 ianuarie, deputatul Alexandr Slusari a solicitat ca PA să comunice dacă Valeriu Lazăr, fost ministru al Economiei, Tudor Copaci, fost șef al Agenției Proprietății Publice, și Iurie Leancă, fost prim-ministru, au statut de bănuiți și/sau învinuiți în elaborarea și aprobarea Hotărârii nr. 321 cu privire la aprobarea concesionării activelor Î.S. „Aeroportul Internaţional Chişinău” şi a condiţiilor concesionării acestora.
Într-un răspuns publicat astăzi, 7 februarie, PA menționează că urmărirea penală este în desfășurare și va furniza informații atunci când aceasta va fi finalizată, precizând că opt persoane publice și cu persoane de demnitate publică, precum și o persoană juridică sunt puse sub învinuire.
Totodată, PA subliniază că la cauza din septembrie 2019 au fost conexate încă trei. Toate sunt bazate pe infracțiuni ca: escrocheria, delapidarea averii străine, spălarea banilor, abuzul de putere/de serviciu, excesul de putere/depăşirea atribuţiilor de serviciu.
- „Zborul” de la o instanță la alta a cererii de anulare a contractului de concesiune a Aeroportului Chișinău
- CNA a făcut 8 percheziții la domiciliile și în mașinile unor membri ai Comisiei de concesionare a Aeroportului Chișinău
- Ministra Justiției explică ce urmează după abrogarea hotărârilor cu privire la concesionarea Aeroportului Chișinău
Concesionarea AIC a fost realizată în mai mulți pași. Mai întâi, la 19 iunie 2012, Guvernul a emis o hotărâre cu privire la iniţierea proiectului de parteneriat public-privat pentru concesionarea Întreprinderii de Stat „Aeroportul Internaţional Chişinău”, având, oficial, drept obiectiv „dezvoltarea continuă a infrastructurii şi a calităţii serviciilor prestate”. A urmat hotărârea Guvernului din 30 mai 2013, prin care s-a aprobat concesionarea şi au fost stabilite condiţiile concesionării. La 14 iunie 2013, Ministerul Economiei a instituit Comisia de concurs responsabilă de organizarea şi desfăşurarea procedurii de selectare a concesionarului care, tot în iunie, a trimis invitaţii către şapte companii potenţiale participante la concurs.
Până la 5 august 2013, data-limită de depunere a ofertelor, doar două companii și-au manifestat interesul, ambele din Rusia: „Vnukovo Invest” și „UK Komaks” în asociere cu S.A. „Habarovskii Aeroport”, S.A. „Kolomensky Zavod” şi S.R.L. „Avia Invest”. La ședința din 15 august 2013, Comisia de concurs a respins oferta depusă de compania „Vnukovo Invest” pe motiv că nu ar fi îndeplinit cerințele caietului de sarcini. În aceste condiții, unica rămasă în cursă a fost oferta Asociaţiei Persoanelor Juridice „Avia Invest”, care a și fost declarată câştigătoare. Oferta stabilea o perioadă de concesiune de 49 de ani, redevenţa la 1% din venitul realizat de întreprinderea concesionară şi efectuarea unor investiţii în mărime de 244,2 milioane de euro.