PAS dezminte acuzațiile șefului statului cu privire la reeșalonarea datoriei companiei Avia Invest: „Un nou fals la adresa Guvernului Sandu”
Partidul Acțiune și Solidaritate (PAS) neagă acuzațiile președintelui Igor Dodon precum că funcționarii din fostul Guvern Sandu au reeșalonat datoria ,,Avia Invest” compania concesionară a Aeroportului Internațional Chișinău. Formațiunea susține că Executivul are nicio legătură cu reeșalonarea datoriilor, iar decizia a fost aprobată de Octavian Nicolaescu, fostul director al Autorității Aeronautice Civile.
,,Decizia a fost luată de Octavian Nicolaescu, pus în funcție de PD, partenerul actual de coaliție al lui Dodon. Acest om a admis ca aceste datorii să se acumuleze ani la rând și a fost demis de Guvernul Sandu anume pentru că a emis această decizie frauduloasă.
Îl îndemnăm pe Dodon să prindă la curaj și să-l întrebe pe Chicu și pe partenerii săi cum s-au acumulat acele datorii până în iunie 2019 și cine a pregătit decizia frauduloasă de reeșalonare semnată de Nicolaescu”, se mneționează într-un comunicat PAS.
Igor Dodon, după ședința Consiliului Suprem de Securitate, a declarat că Guvernul Maiei Sandu nu ar fi profitat de ocazia din iunie-iulie 2019 de a întoarce Aeroportul Internațional Chișinău în gestiunea statului. Potrivit lui Dodon, Guvernul putea cere inițierea procedurii de insolvabilitate a agentului economic care administrează aeroportul, după ce au fost acumulate datorii mari față de stat.
Astăzi, 14 mai, Avia Invest, printr-un comunicat de presă, susține că își va onora datoriile față de stat și va achita cele 22 de milioane de lei. Prin intermediul unui comunicat de presă, compania menționează că unul dintre fondatorii săi, fără a da un nume concret, a decis să acorde un împrumut pentru achitarea datoriilor curente și a restanțelor istorice.
Astfel, Avia Invest precizează că până la 15 mai, toate obligațiile financiare, inclusiv datoriile de peste 22 de milioane de lei, vor fi onorate în volum deplin.
Concesionarea AIC a fost realizată în mai mulți pași. Mai întâi, la 19 iunie 2012, Guvernul a emis o hotărâre cu privire la iniţierea proiectului de parteneriat public-privat pentru concesionarea Întreprinderii de Stat „Aeroportul Internaţional Chişinău”, având, oficial, drept obiectiv „dezvoltarea continuă a infrastructurii şi a calităţii serviciilor prestate”. A urmat hotărârea Guvernului din 30 mai 2013, prin care s-a aprobat concesionarea şi au fost stabilite condiţiile concesionării. La 14 iunie 2013, Ministerul Economiei a instituit Comisia de concurs responsabilă de organizarea şi desfăşurarea procedurii de selectare a concesionarului care, tot în iunie, a trimis invitaţii către şapte companii potenţiale participante la concurs.
Până la 5 august 2013, data-limită de depunere a ofertelor, doar două companii și-au manifestat interesul, ambele din Rusia: „Vnukovo Invest” și „UK Komaks” în asociere cu S.A. „Habarovskii Aeroport”, S.A. „Kolomensky Zavod” şi S.R.L. „Avia Invest”. La ședința din 15 august 2013, Comisia de concurs a respins oferta depusă de compania „Vnukovo Invest” pe motiv că nu ar fi îndeplinit cerințele caietului de sarcini. În aceste condiții, unica rămasă în cursă a fost oferta Asociaţiei Persoanelor Juridice „Avia Invest”, care a și fost declarată câştigătoare. Oferta stabilea o perioadă de concesiune de 49 de ani, redevenţa la 1% din venitul realizat de întreprinderea concesionară şi efectuarea unor investiţii în mărime de 244,2 milioane de euro.