Maia Sandu: „Marian Lupu și Igor Dodon sunt implicați în ilegalitățile comise la implementarea Acordului de investiții în Portul Giurgiulești”
Maia Sandu, liderul Partidului Acțiune și Solidaritate (PAS), susține că Marian Lupu și Igor Dodon au o anumită responsabilitate în crearea deficiențelor și ilegalităților în procesul de semnare și monitorizare a implementării Acordului de investiții cu privire la Portul Internațional Liber Giurgiulești.
Potrivit ei, acest Acord nu este unul internațional și apar unele întrebări în privința cum a fost legalizat și implementat. „Acordul a fost semnat încă pe vremea cînd Ministrul al Economiei era Marian Lupu. În 2004, Guvernul R.Moldova, împreună cu trei companii „Azer Petrol SRL”, „Azer Petrol Refinery” și „Azer Trans SRL” a încheiat un acord de investiții pentru a dezvolta infrastructura portului Giurgiulești. Urmau să se efectueze construcții petroliere, de mărfuri și pasageri. Avem 2 întrebări – cum a fost legalizat acest acord și cum au fost îndeplinite angajamentele. Chiar dacă la momentul aprobării, Ministerul Justiției nu a avut obiecții, Ministerul Afacerilor Externe indica mai tîrziu că acordul de investiții nu este tratat internațional, pentru că o parte a acestuia nu este subiect de drept internațional. Niciuna dintre cele 3 companii semnatare ale acordului de investiții nu reprezentau Guvernul Azer. Firmele semnatare s-au înregistrat cu câteva zile înainte să fie semnat acordul. Acestea erau rezidente în R. Moldova și nu aveau capital străin… Acordul trebuia publicat în Monitorul Oficial, fapt care nu s-a produs nici după 10 ani, chiar dacă legea prevede acest lucru. Companiile care au semnat acest acord de investiții și-au schimbat denumirea și acum este Danube Logistics”, a subliniat Maia Sandu.
Totodată, ea susține că nu a fost creată o comisie care să monitorizeze îndeplinirea obligațiilor de către cele două părți: Guvern și companii: „Rafinăria nu a fost construită după cum era prevăzut în acord. Guvernul și investitorul se acuză reciproc, ultimul invocând faptul că Guvernul nu i-a pus la dispoziție toate terenurile pentru a construi rafinăria. Se pare că Guvernul a făcut un angajament să aloce terenuri, fără ca acest lucru să fie real. Chiar dacă Portul de pasageri urma să fie construit de către SRL Azertrans, în 2008, la propunerea ministrului Igor Dodon, Guvernul a hotărât ca obiectivul dat să fie construit de către Ministerul transporturilor și gospodăriei drumurilor prin intermediul Portului Fluvial Ungheni. Statul a cheltuit 100 de milioane de lei pentru acest obiectiv, investiție pe care trebuia să o facă investitorul, în același timp, facilitățile acordate investitorului nu au fost revizuite. Între timp, estimările arată că dimensiunea facilităților a fost substanțială. Doar Bemol retail a administrat facilități în jur de 1.6 miliarde de lei”, a punctat Sandu.
De asemenea, ea menționează că subiectul urma să fie examinat de Curtea de Conturi, dar misiunea de audit a fost sistată.