FOTO Noutăți despre drumul, aflat de 5 ani în reabilitare, pe care Dodon s-a lansat în campania prezidențială
Circulația pe 5,5 km ai drumului de ocolire M2 – Chișinău este permisă. Din cele 4 benzi de circulație prevăzute pentru drumul de centură, 2 benzi sunt reabilitate integral. Lucrările au demarat la sfârșitul lunii septembrie 2019 și se execută în sistem zigzag, pe partea dreaptă și stângă a carosabilului, astfel încât participanții la trafic să se deplaseze pe partea reparată a drumului.
Responsabilii din cadrul Administrației de Stat a Drumurilor spun că reabilitarea drumului de centură va reduce formarea ambuteiajelor asigurând confortul participanților la trafic, va elibera orașul de traficul mașinilor de mare tonaj, va diminua poluarea aerului din oraș.
În prezent, pe tronsonul cu o lungime totală de 6,5 km, se execută lucrări de drenaj, de așternere a straturilor de bază, de construcție a terasamentelor, de reconstrucție a sistemului rutier, de aplicare a marcajelor și indicatoarelor rutiere.
,,Reabilitarea drumului de centură M2 este de importanță strategică pentru Republica Moldova. Apreciem performanțele companiilor locale care, își pot asuma lucrări la un nivel înalt. Vom monitoriza executarea acestora, astfel încât să se finalizeze calitativ și la timp. Am depus eforturi pentru ca circulația pe acest sector să fie accesibilă”, a comunicat Directorul General Interimar al ASD, Veaceslav Potop, în cadrul unei vizite în teritoriu.
,,Realizăm importanța finalizării lucrărilor în termenii contractual stabiliți și vă asigurăm că le vom executa cu toată responsabilitatea”, a adăugat Nicolae Maliu, Directorul Companiei S.R.L. Rutador.
Lucrările sunt efectuate în asociere de către companiile locale S.R.L. Rutador și S.A. Lusmecon.
Tronsonul este situat la circa 10 km vest de Chișinău, iar lucrările se vor încheia integral până la sfârșitul lunii septembrie a anului 2021. Pentru realizarea acestui proiect Banca Europeană de Investiții a acordat Guvernului Republicii Moldova un suport financiar de peste 9,9 milioane euro.
Reabilitarea drumul a fost decisă în anul 2013, când la șefia Guvernului se afla Iurie Leancă, iar la cea a Ministerului Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor, Vasile Botnari. Reabilitarea acestui tronson urma să fie realizată în cadrul unui program ce viza reconstrucția de sectoare de drumuri naţionale, cu lungimea totală de 306 km, finanțat în baza a două acorduri cu Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD) şi Banca Europeană de Investiţii (BEI) în sumă totală de 300 milioane euro.
În septembrie 2015, când la șefia Ministerului Transporturilor se afla Iurie Chirinciuc, a fost semnat contractul în valoare totală de circa 8.972.662,95 euro cu compania bulgară SK-13 Patstroy JSC. Termenul limită de executare a lucrărilor era preconizat pentru luna ianuarie 2018, însă lucrările continuă și astăzi, fiind executate de o altă companie.
„Drumul” ministrului Chirinciuc spre închisoare
La aproape 2 ani de la semnarea contractului (aprilie 2017), Chirinciuc, directorul general interimar al Administraţiei de Stat a Drumurilor (ASD), Veaceslav Teleman, şi şefii a două companii de construcţii au fost reținuți pentru trafic de influență și abuz în serviciu, iar în mai 2019 Chirinciuc a fost condamnat la 3 ani şi 6 luni închisoare cu executare, cu privarea de dreptul de a exercita funcţii publice, timp de 5 ani.
Potrivit urmăririi penale, Chirinciuc în complicitate cu Teleman şi şefii celor două companii de construcţie, ar fi exercitat presiuni asupra companiei bulgare „SK-13 Patstroy”, cea care a câștigat licitația pentru reabilitarea drumului cu o lungime de 6,5 km, pentru ca aceasta să cedeze 50 la sută din volumul de lucrări (din suma totală de aproximativ 9 milioane de euro) celor doi agenți economici. „Ulterior, referindu-se la o indicaţie a ministrului, administratorul „Global Trans Construction” ar mai fi estorcat de la acelaşi agent economic 5 la sută din suma contractului, adică circa 400 de mii de euro, o parte din bani (80 000 de euro) urmând să revină factorilor de decizie din cadrul ASD”, anunța CNA.
Cât privește soarta lucrărilor de reabilitare, responsabila de relații cu presa din cadrul Administrației de Stat a Drumurilor, Viorela Dimici, a comunicat pentru ZdG la începutul lunii octombrie curent că în anul 2018 contractul cu firma bulgară „SK-13 Patstroy” a fost reziliat, pe motiv că nu își onora angajamentele asumate în Planul de Acțiuni. Ulterior, statul a semnat un nou contract, startul lucrărilor fiind dat la 24 septembrie 2019. Antreprenorul – S.R.L. Rutador și S.A. Lusmecon – are la dispoziție încă un an până la finalizarea lucrărilor.
De menționat că pe acest segment de drum Igor Dodon, susținut de socialiști, s-a lansat în campania electorală pentru alegerile prezidențiale din 1 noiembrie.