Două scenarii privind dizolvarea Parlamentului și declanșarea alegerilor anticipate, prezentate de un deputat PAS
Deputatul Partidului Acțiune și Solidaritate (PAS), Sergiu Litvinenco, exemplifică două scenarii pentru declanșarea alegerilor parlamentare anticipate. Unul din ele presupune ca prim-ministrul Ion Chicu să își prezinte demisia sau să i se acorde vot de neîncredere, prin moțiune de cenzură, la 25 decembrie, iar formarea viitorului Guvern este coordonată de președinta aleasă, Maia Sandu, care la 24 decembrie urmează să fie învestită în funcție. Ulterior, Parlamentul să nu dea vot de încredere unui nou Cabinet de miniștri. Celălalt scenariu presupune aceeași modalitate de demitere a Guvernului și același eșec în cazul învestirii unui nou Guvern, de această dată, din lipsă de cvorum în Legislativ.
„Există două scenarii pentru declanșarea alegerilor parlamentare. În scenariul nr. 1- atunci când cel puțin 51 de deputați nu votează de două ori pentru învestirea unui nou guvern – alegerile pot avea loc la 25 aprilie 2021, 2 mai 2021, 9 mai 2021 sau la 16 mai 2021. În scenariul nr. 2 – atunci când nu există certitudinea că nu se găsesc 51 de deputați care să nu voteze un nou guvern – alegerile pot avea loc la 30 mai 2021, 6 iunie 2021, 13 iunie 2021 sau la 27 iunie 2021. În ambele scenarii, decizia cu privire la data concretă aparține Președintelui Republicii Moldova, Maia Sandu”, spune deputatul PAS.
Primul scenariu presupune:
Pasul 1. 25 decembrie 2020 – Guvernul Chicu sau Prim-ministrul Ion Chicu își dă demisia ori i se acordă vot de neîncredere (prin moțiune de cenzură).
Pasul 2. 26 decembrie 2020 – Președintele Republicii Moldova Maia Sandu cheamă fracțiunile parlamentare la consultări. Pe baza unui calendar determinat de Președintele țării, în aceeași zi au loc consultările respective.
Pasul 3. 27 decembrie 2020 – Președintele Republicii Moldova Maia Sandu desemnează un candidat la funcția de Prim-ministru și-l autorizează să întocmească programul de activitate şi lista Guvernului.
Pasul 4. 28 decembrie 2020 – candidatul la funcția de Prim-ministru cere Parlamentului votul de încredere asupra programului de activitate şi a întregii liste a Guvernului, înaintând un demers corespunzător legislativului.
Pasul 5. 28 decembrie 2020 – Președintele Parlamentului, recepționând demersul candidatului la funcția de Prim-ministru, convoacă Parlamentul în sesiune extraordinară sau specială pentru ziua 31 decembrie 2020.
Pasul 6. 31 decembrie 2020 – Parlamentul este convocat în ședință plenară. În cadrul acesteia, Parlamentul respinge votul de încredere asupra programului de activitate şi listei Guvernului (adică se întrunesc mai puțin decât 51 de voturi) sau ședința nu este deliberativă în lipsă de cvorum. Din această dată – 31 decembrie 2020 – încep să curgă cele 45 de zile prevăzute la art.85 alin.(2) din Constituție.
Pasul 7. 1 ianuarie 2021 – 14 februarie 2021 – se mai urmează o dată acțiunile descrise în pașii 2 – 6.
Pasul 8. 15 februarie 2021 (adică în a 46-a zi de la prima solicitare de învestitură) – Președintele Republicii Moldova solicită Curții Constituționale să constate, prin aviz, circumstanţele care justifică dizolvarea Parlamentului.
Pasul 9. 16 februarie 2021 – Curtea Constituțională emite un aviz prin care constată circumstanţele care justifică dizolvarea Parlamentului.
Pasul 10: 17 februarie 2021 – Președintele Republicii Moldova emite decretul cu privire la dizolvarea Parlamentului și stabilirea datei alegerilor anticipate.
Al doilea scenariu presupune:
Pasul 1. 25 decembrie 2020 – Guvernul Chicu sau Prim-ministrul Ion Chicu își dă demisia ori i se acordă vot de neîncredere (prin moțiune de cenzură). Din această dată – 25 decembrie 2020 – încep să curgă cele 3 luni prevăzute la art.85 alin.(1) din Constituție.
Pasul 2. 26 decembrie 2020 – Președintele Republicii Moldova Maia Sandu cheamă fracțiunile parlamentare la consultări. Pe baza unui calendar determinat de Președintele țării, în aceeași zi au loc consultările respective.
Pasul 3. 26 decembrie 2020 – 25 martie 2021 – Nu se consumă procedurile prevăzute de Hotărârea nr.30/2013 cum, de exemplu: Președintele Republicii Moldova nu desemnează un candidat la funcția de Prim-ministru; candidatul la funcția de Prim-ministru nu prezintă Parlamentului demersul cu privire la programul și lista Guvernului; Președintele Parlamentului nu convoacă sesiunea extraordinară sau specială, ori, odată convocată, nu este cvorum la ședința Parlamentului respectivă; candidatul la funcția de Prim-ministru nu se prezintă în plenul Parlamentului pentru a solicita vot de încredere pentru programul de activitate și lista Guvernului; sau oricare alte circumstanțe și situații.
Pasul 4. 26 martie 2021 (în prima zi de la expirarea celor 3 luni de la demisia Guvernului sau a Prim-ministrului ori acordarea votului de neîncredere) – Președintele Republicii Moldova cheamă fracțiunile parlamentare la consultări. Pe baza unui calendar determinat de Președintele țării, în aceeași zi au loc consultările respective.
Pasul 5. 26 martie 2021 (în prima zi de la expirarea celor 3 luni de la demisia Guvernului sau a Prim-ministrului) – Președintele Republicii Moldova solicită Curții Constituționale să constate, prin aviz, circumstanţele care justifică dizolvarea Parlamentului.
Pasul 6. 27 martie 2021 – Curtea Constituțională emite un aviz prin care constată circumstanţele care justifică dizolvarea Parlamentului.
Pasul 7. 28 martie 2021 – Președintele Republicii Moldova emite decretul cu privire la dizolvarea Parlamentului și stabilirea datei alegerilor anticipate.