Curtea Constituțională, sesizată de un grup de deputați: ,,Solicităm recunoașterea stării de urgență drept forță majoră”
Grupul parlamentar Pro-Moldova a depus o sesizare la Curtea Constituțională prin care solicită interpretarea Constituției și recunoașterea stării de urgență drept impediment justificativ, forță majoră, pentru mediul de afaceri, dar și persoanele fizice.
,,Din cauza formulei neclare din normele legale, starea de urgență nu este din oficiu recunoscută drept forță majoră. Acest lucru conduce la interpretări aliatorii, cauzând prejudicii pentru oameni și vulnerabilizarea mediului de afaceri”, susțin deputații grupului Pro-Moldova.
Judecătorii Înaltei Curți urmează să vină cu explicații la întrebările:
- În procesul de reglementare a stării de urgență, de asediu și de război, precum și la adoptarea actului prin care se declară această stare, pentru a asigura accesibilitatea și previzibilitatea normei legale, este necesară o explicație a modului de aplicare a normelor constituționale în relațiile civile prin prisma executării obligațiilor, inclusiv reglementarea expres a cazurilor care justifică neexecutarea obligațiilor, pentru a evita întrepretările eronate ale legii, abuzurile de drept și protecția drepturilor și garanțiilor legitime ale cetățenilor și agenților economici;
- Poate fi considerată stare de urgență, de asediu și de război, declarată de Parlament, din oficiu ca temei de apariție a impedimentului care justifică neexecutarea unei obligații în cazul în care actul legislativ corespunzător nu reglementează expres această situație;
- Poate fi considerat însăși actul de declarare a stării de urgență, de asediu și de război, de exemplu hotărârea Parlamentului nr. 55 din 17 martie curent prin care s-a declarat stare de urgență, drept temei și fundament pentru stabiliarea de drept a unui impediment justificativ, adică caz de forță majoră;
- Pot fi considerate actele emise de autoritatea competentă în sarcina căreia este pusă aducerea în îndeplinire a acele hotărâri de declarare a stării de urgență, de asediu și de război, de exemplu CSE, drept temei fundament pentru stabilirea de drept a unui impediment jsutificativ de caz de forță majoră.
În cazul în care Înalta Curte va interpreta că starea de urgență este și un caz de forță majoră, atunci reprezentanții mediului de afaceri, cât și cetățenii, vor avea posibilitatea să-și desfășoare activitatea fără a achita anumite plăți.
Parlamentul Republicii Moldova a instituit stare de urgență pe întreg teritoriul țării în perioada 17 martie-15 mai 2020 în legătură cu pandemia de coronavirus și a abilitat Comisia pentru Situații Excepționale a Republicii Moldova să introducă carantină și regim special de activitate pentru toate entitățile și pentru cetățenii Republicii Moldova.