Ambasadă de șapte milioane de euro la Paris. Cum și de cine a fost selectat imobilul, de la cine a fost cumpărat și cum explică Ministerul de Externe achiziția
Ambasada R. Moldova în Franța are din 6 februarie 2023 un nou sediu. Imobilul cumpărat pentru misiunea diplomatică a țării noastre este amplasat pe adresa 19 Rue Henri Rochefort, la Paris, Franța. Ziarul de Gardă a întrebat Ministerul Afacerilor Externe și Integrării Europene (MAEIE) de ce a fost necesară schimbarea sediului, cât a costat imobilul, cine l-a selectat și de la cine a fost cumpărat.
Într-un răspuns oficial pentru ZdG, MAEIE susține că noul sediu al Ambasadei R. Moldova în Franța a costat circa șapte milioane de euro (aproape 140 de milioane de lei), iar necesitatea selectării unui imobil a apărut după ce administratorul imobilului, de la care se închiria spațiu pentru sediului ambasadei, „a solicitat eliberarea încăperile închiriate”.
De ce Ambasada R. Moldova în Franța și-a schimbat sediul
MAEIE susține că problemele legate de sediul Ambasadei R. Moldova în Franța au început în 2014, atunci când asociația de locatari a clădirii unde era amplasat sediul ambasadei a dat în judecată instituția. Motivul ar fi fost „zgomotul și incomoditățile” create de numeroși cetățeni moldoveni care veneau la sediu pentru servicii consulare.
În 2019, potrivit MAEIE, ca urmare a unei decizii judecătorești, Ambasada R. Moldova de la Paris a fost nevoită să elibereze sediul pe care îl închiria. Ulterior, echipa Ambasadei s-a transferat într-un sediu temporar, până în 2022, iar în perioada 2019-2022 „a primit 20 de refuzuri de închiria un sediu într-un alt bloc”.
„La începutul anului 2022 Ambasada Republicii Moldova în Franța a informat MAEIE despre situația extrem de complexă în care se afla în legătură cu solicitarea parvenită din partea administratorului imobilului, de la care se închiria spațiu pentru sediului ambasadei, de a elibera până pe 31 ianuarie 2022 încăperile închiriate. În urma unor negocieri complexe, s-a reușit de a extinde contractul până la 31 mai 2022.
Imperativitatea selectării cât mai urgente a unui imobil era impusă în contextul necesității asigurării continuității activităților ambasadei, inclusiv celor consulare, prestarea cărora nu putea fi sistată având în vedere importanța acestora pentru cetățenii noștri. Zilnic, serviciile consulare sunt solicitate în mediu de circa 40-100 de persoane.
Chiriile în or. Paris sunt de minim 18 000 – 25 000 euro + investiții pentru secția consulară + garanții suplimentare, sub forma depozitelor bancare pentru o perioadă mai mare de 6 luni de chirie, închirieri de săli pentru manifestări cu diaspora etc.
Urmare a unei analize economice s-a constatat că procurarea sediului și deținerea unui imobil propriu al statului în unul din cele mai scumpe orașe ale lumii ar avea un impact pozitiv asupra bugetului țării, pe termen mediu, diminuând considerabil cheltuielile viitoare, răscumpărându-se în circa 20 de ani, precum și evitarea achitării chiriilor extrem de costisitoare care pentru moment ar fi de circa 240 000 euro anual ( 20 000 euro lunar). Mai mult ca atât, achiziția unui imobil separat permite crearea condițiilor corespunzătoare pentru prestarea serviciilor consulare și asigurarea accesului cetățenilor la informația de interes public”, transmite MAEIE.
Imobilul în care se află acum Ambasada R. Moldova în Franța dispune, potrivit Ministrului de Externe, de două locuințe pentru diplomații din cadrul ambasadei, datorită cărora se economisesc alți 40 000 euro/anual (pentru chiria unui apartament se cheltuie în jur de 18 000 – 20 000 euro – aproape 40 000 euro pentru două apartamente): „De asemenea, prin achiziția unui imobil se vor diminua și costurile legate de organizarea unor evenimente pentru diasporă, precum și alte evenimente protocolare, care de regulă necesită costuri de chirie a sălilor, precum și alte evenimente protocolare”.
Cât a costat noul sediu al Ambasadei R. Moldova în Franța
Ministerul de Externe susține că prețul final pentru procurarea sediului nou al Ambasadei R. Moldova în Franța a constituit 7 125 423,79 euro (echivalentul a 140 796 949,01 de lei), iar resursele financiare au fost alocate în Bugetul de stat pentru anul 2022.
„Ambasada a primit mai multe oferte în valoare de circa 4-6 mln euro, care, în mare parte erau imobile amplasate la periferii sau în regiuni mai periculoase și ar fi apartamente, care din cauza secției consulare și orarului cu cetățenii, din start erau respinse de proprietari chiar și pentru vizitare, nu se obținea permisiunea din partea locatarilor sau administratorului imobilului, și implica refuzuri și/sau solicitări suplimentare din partea autorităților locale și eventualilor vecini de bloc.
Într-un final, a fost găsit un imobil corespunzător, prețul căruia a fost negociat la suma de 7 525 968 euro. Ulterior, datorită eforturilor Ambasadei, suma de 400 544,21 euro care reprezintă taxa funciară, a fost restituită în bugetul de stat, astfel prețul final pentru procurarea sediului constituie 7 125 423,79 euro.
Toate discuțiile și deciziile la subiectul sediului Ambasadei din Paris au fost examinate și aprobate în cadrul ședințelor de guvern, iar pentru achiziționarea imobilului a fost constituită o Comisie de specialitate, a cărei activitate, la fel a fost mandatată de Guvern și anunțată public. Resursele financiare au fost alocate în Bugetul de stat pentru anul 2022”, susține MAEIE într-un răspuns oficial pentru ZdG.
Reprezentanții MAEIE susțin că finanțarea achiziției a fost aprobată de Parlament în conformitate cu Legea bugetului de stat pe anul 2022 nr.205 din 6 decembrie 2021 și modificată la 8 septembrie 2022.
Cum și de cine a fost selectat imobilul
Toate discuțiile la subiectul sediului Ambasadei de la Paris au fost examinate în cadrul ședințelor de Guvern, iar pentru achiziționarea imobilului a fost constituită o Comisie de specialitate, a cărei activitate, la fel a fost mandatată de Guvern și anunțată public, susțin reprezentanții MAEIE.
„Urmare efectuării de către Ambasadă a unei analize a pieții imobiliare integrale a orașului Paris, verificării și suprapunerii tuturor ofertelor, inclusiv din partea agenților imobiliari individuali și companiilor specializate (au fost vizitate peste 30 de imobile), au fost identificate 7 oferte cele mai optimale pentru un sediu al Ambasadei.
Aceste imobile erau independente (pentru a evita eventualele dispute/litigii cu vecinii și/sau coproprietarii imobilului, precum au fost cazurile anterioare, și ținând cont că în cadrul ambasadei își va desfășura activitatea Serviciul consular), care întrunesc condițiile necesare de locație, acces și securitate, calitatea clădirii pe intern și extern, spațiu pentru prestarea serviciilor consulare, dar și pentru agenda diplomatică bilaterală și multilaterală, precum și pentru interacțiunea cu diaspora”, susțin reprezentanții Ministerului de Externe.
Potrivit MAEIE, membrii Comisiei de specialitate au efectuat evaluarea ofertelor pentru procurarea sediului destinat Ambasadei Republicii Moldova la Paris în conformitate cu criteriile de evaluare aprobate prin Hotărârea de Guvern nr. 629 din 07.09.2022, după cum urmează:
- Amplasarea sediului – zona, nivelul de siguranță, comoditatea accesului pentru cetățeni;
- Starea imobilului interioară și exterioară, existența reparației;
- Existența garajului sau a locului de parcare, corespunderea spațiului conform necesităților Ambasadei Republicii Moldova în Republica Franceză;
- Existența spațiului necesar pentru servicii consulare;
- Raport preț per metru pătrat și calitatea imobilului;
- Valoarea medie pe piață a unui metru pătrat în zona de amplasare a imobilului.
Evaluarea imobilului și negocierea prețului
Ministerul de Externe spune că evaluarea imobilului a fost realizată de către membrii Comisiei guvernamentale, iar „o parte de proceduri au fost realizate și de către notarul francez” care a reprezentat R. Moldova în procesul de tranzacție. Imobilul a fost procurat de la o companie specializată în domeniul imobiliar.
„După ce companiile au propus opțiuni, membrii comisiei au selectat cea mai potrivită. Evaluarea imobilului a fost realizată de către membrii Comisiei guvernamentale potrivit Criteriilor pentru evaluarea ofertei optime pentru procurarea sediului Ambasadei, aprobate prin Hotărârea de Guvern nr. 629 din 7 septembrie. O parte de proceduri au fost realizate și de către notarul francez care a reprezentat statul Republicii Moldova în procesul de tranzacție. Negocierile privind prețul pentru imobilul selectat au fost efectuate de către Comisia guvernamentală.
Imobilul a fost procurat de la compania EDEN ESTATE. Societatea este specializată în domeniul imobiliar, administrarea clădirilor și altor bunuri”, transmite MAEIE.
Conducerea Ambasadei R. Moldova în Franța
Din decembrie 2021, ambasadoare a R. Moldova în Franța este Corina Călugăru.
Corina Călugăru are studii de licență în economie și master în drept. Din noiembrie 2015 și până în decembrie 2021, a exercitat funcția de ambasadoare, reprezentantă permanentă a R. Moldova pe lângă Consiliul Europei. În vara anului 2022, ambasadoarea Corina Călugăru, delegat Permanent al R. Moldova pe lângă UNESCO, a fost aleasă în calitate de Vicepreședinte al Grupului Ambasadorilor Francofoni în cadrul UNESCO.
În perioada 2017 – 2019, ambasador extraordinar și plenipotențiar al R. Moldova în Franța a fost Emil Druc. În 2016 – 2017, ambasador a fost Lilian Moraru, iar în perioada 2010-2015, în fruntea instituției a fost Oleg Serebrian, actualul viceprim-ministrul pentru reintegrare.
Răspunsul Ministerului Afacerilor Externe și Integrării Europene la solicitarea Ziarului de Gardă