Principală  —  Ştiri  —  Economic   —   Pierderi de peste 300 de…

Pierderi de peste 300 de milioane de lei din vânzarea de gaze, pentru a „nu admite majorarea tarifului pentru consumatori”. Concluziile auditului activității companiei de stat Energocom, în anii 2021-2023

Colaj ZdG

Curtea de Conturi a R. Moldova (CCRM), auditând conformitatea gestionării patrimoniului public și a resurselor financiare de către SA „Energocom”, în anii 2021-2023, a concluzionat că unele activități, procese și proceduri, precum și tranzacții, inclusiv cu impact financiar, cuprinse în aria de audit, NU corespund „în totalitate” exigențelor legale, inclusiv celor stabilite prin derogare de la cadrul normativ în vigoare, în condițiile gestionării crizei energetice din R. Moldova. 

Energocom a pierdut bani în 2023, când a vândut gazele naturale la un preț mai mic decât cel cu care le-a achiziționat. Este vorba despre circa 316 milioane de lei, bani acoperiți din ajutorul Programului norvegian Nansen, „cu scopul de a nu admite ulterioara majorare a tarifului pentru consumatorii finali în contextul crizei energetice din țară (consumatorii au achitat, de la sfârșitul anului 2022, până la jumătatea anului 2023, cel mai mare preț de până acum – 27,10 lei pentru un metru cub de gaze, fără TVA, n.r.).

În plus, Curtea a atenționat că entitate-fiică cu sediul în România a Energocom, Energocom Gas & Power, în pofida resurselor financiare alocate atât pentru capitalul social – peste 19 milioane de lei, cât și pentru cheltuieli operaționale – 4 664 700 de lei, precum salarizarea, obținerea licențelor și alte costuri asociate, până la data de 31 decembrie 2024, a realizat doar o tranzacție de probă, fără impact economic semnificativ asupra SA „Energocom”. Energocom Gas & Power a fost responsabilă, abia în februarie 2025, de achiziții mai mari, fiind vorba despre ajutorul de 30 de milioane de euro din partea UE.

CCRM a publicat, la sfârșitul lunii februarie, Raportul de audit al conformității asupra gestionării patrimoniului public și a resurselor financiare de către SA „Energocom” în anii 2021-2023.

Raportul de audit relevă aspecte privind achiziționarea gazelor naturale, menținerea stocurilor de securitate, gestionarea creanțelor și subvențiilor, precum și impactul activităților acestei entități asupra pieței energetice naționale.

Curtea de Conturi a reținut că, începând cu luna octombrie 2021, evoluțiile de pe piețele regionale de resurse energetice au generat o creștere semnificativă a prețurilor pentru gazele naturale, „ceea ce a marcat începutul unei crize energetice și a impus autoritățile R. Moldova să adopte măsuri excepționale”. În acest sens, Comisia pentru Situații Excepționale (CSE) a dispus alocarea din bugetul de stat a resurselor financiare în valoare de 7,783 miliarde de lei în capitalul social al SA „Energocom”, iar Parlamentul a aprobat proiectul „Securitatea Furnizării Gazelor Naturale”, care a permis semnarea unui acord de împrumut cu Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) în valoare de 300 de milioane de euro.

Ca urmare a evaluării respectării de către S.A. ,,Energocom” a conformității proceselor și procedurilor cuprinse în aria de audit, Curtea de Conturi a concluzionat că, în anii 2021-2023, achiziționarea gazelor naturale, crearea și menținerea stocului de securitate, gestionarea creanțelor cesionate și a subvențiilor alocate, formarea prețului nereglementat de vânzare a resurselor energetice, precum și înregistrarea entităților fondate, monitorizarea și raportarea corespunzătoare a activității acestora, gestionării patrimoniului public și a resurselor financiare NU corespund pe deplin cadrului normativ general, special și derogatoriu.

Concluzia CCRM este susținută de următoarele constatări ale echipei misiunii:

  • „în contextul situațiilor de urgență, achiziția gazelor naturale a fost realizată în conformitate cu cerințele și regulile stabilite de Comisia pentru Situații Excepționale, Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare și cadrul de reglementare aferent domeniului. Totuși, integritatea unor dosare de achiziție a gazelor naturale nu a fost pe deplin asigurată, afectând trasabilitatea și controlul tranzacțiilor. De asemenea, entitatea nu a efectuat o evaluare corectă a stocurilor de gaze naturale la valoarea justă, ceea ce poate influența transparența raportării financiare;
  • deși stocul de securitate al gazelor naturale a fost creat și menținut conform prevederilor legale, Curtea de Conturi subliniază că recuperarea costurilor aferente acestuia este un proces îndelungat, influențat de litigii aflate în desfășurare, aspect ce poate afecta stabilitatea financiară a societății. Totodată, evidența contabilă a acestui stoc, în valoare de 541,4 milioane lei, precum și gestionarea sa după încetarea stării de urgență este lipsită de anumite reglementări fapt ce indică posibile riscuri privind integritatea cantitativă și calitativă a stocului și poate conduce la dificultăți în procesul decizional, inclusiv în situații de urgență;
  • prețurile nereglementate de vânzare a energiei electrice au fost stabilite cu respectarea coraportului cost-tarif, ceea ce a permis obținerea profiturilor în toți cei 3 ani supuși auditului, iar pentru prețurile nereglemenate de vânzare a gazelor naturale profit a fost obținut doar în anii 2021-2022. Pierderile înregistrate în anul 2023 din activitatea de furnizare a gazelor naturale au fost condiționate de aplicarea unor prețuri de vânzare mai mici decât costurile suportate, în scopul neadmiterii majorării ulterioare a tarifului pentru consumatorii finali. Aceste pierderi au fost acoperite prin grantul oferit către SA „Energocom” prin Programul norvegian Nansen;
  • subvențiile pentru energia electrică livrată la prețuri reglementate au fost alocate conform cerințelor normative. Totodată, creanțele cesionate de la SA „Termoelectrica” în valoare de 1,33 miliarde de lei au fost înregistrate fără o evaluare a deprecierii acestora, iar procesul de rambursare a fost întârziat din cauza semnării tardive a graficului de eșalonare;
  • chiar dacă SA „Energocom” a înființat o sucursală și o entitate fiică în România pentru a facilita accesul pe piețele europene de gaze naturale și energie electrică, activitatea acestora nu au generat un impact economic asupra companiei. Această situație subliniază necesitatea reevaluării strategiilor operaționale și financiare ale acestor entități, astfel încât să fie maximizate beneficiile economice și comerciale”.


Stabilirea prețurilor nereglementate de furnizare a gazelor naturale mai mici față de costurile efective aferente: pierderi nete în sumă totală de 315 522 000 de lei, în anul 2023

Conform informațiilor prezentate de către SA „Energocom”, la care face referire CCRM în raportul de audit, pe parcursul anilor 2021 și 2022 Societatea a înregistrat profit net din activitatea de furnizare a gazelor naturale la prețuri nereglementate în sumă totală de 3 539 000 de lei și, respectiv, de 100 741 900 de lei, iar în anul 2023 a înregistrat pierdere netă în sumă totală de 315 522 00 de lei din cauza aplicării prețului de vânzare redus față de costurile efective.

Prețul nereglementat de vânzare a gazelor naturale, pentru perioada 2021-2022, a fost stabilit prin dispozițiile CSE, iar pentru anul 2023 de către fondator. Prețul nereglementat de vânzare a gazelor naturale a fost calculat de către Societate în baza Regulamentului cu privire la formarea prețului nereglementat de vânzare a gazelor naturale începând cu luna decembrie 2022.

Conform prevederilor Regulamentului, în formula de calcul privind costul de vânzare a gazelor naturale se includ costurile de bază, costurile directe, costurile indirecte și marja de profit. Costurile indirecte, în afară de cheltuielile administrative, includ și cheltuielile financiare raportate la luna de calcul, care reprezintă plățile pentru deservirea conturilor, costul creditelor sau împrumuturilor primite pentru achiziționarea gazelor naturale (comisioane, dobânzi, alte plăți), comisioane bancare la transferuri, diferențele de curs valutar favorabile și cele nefavorabile.

„Testele de audit denotă că dobânzile pentru creditele utilizate au fost incluse neuniform în cheltuielile financiare raportate la luna de calcul pentru formarea prețurilor. (…) Totodată, nu au fost previziuni clare sau un contract de termen lung cu privire la contractarea cantităților de gaze naturale de către SA „Moldovagaz”, fapt ce reprezenta un risc major pentru activitatea Societății. Contractul de vânzare a gazelor naturale a fost semnat pe o perioadă de 3 luni, fără estimări clare pentru perioadele viitoare. Primele acte confirmative din partea BERD cu privire la dobândă au fost recepționate pe data de 11 aprilie 2023. Odată cu recepționarea acestor acte, au fost efectuate modificările de rigoare în calculele privind dobânda. 

Pe marginea acestor explicații se relevă că Consiliul Societății a acceptat propunerea de stabilire a prețului mediu ponderat provizoriu de vânzare a gazelor naturale pentru perioada ianuarie-martie 2023 către SA „Moldovagaz” de 1095,15 de dolari/1000 m3, care include și marja de profit în mărime de 1%, iar pentru determinarea prețului final de vânzare a gazelor naturale se vor efectua calcule în funcție de cantitate, consumuri și cheltuieli aferente determinării costului. Fondatorul, de asemenea, a aprobat prețul nominalizat, care era mai mic decât costurile reale. Astfel, acest fapt nu poate fi motiv, invocat de Societate, din cauza căruia a fost diminuată includerea dobânzii în preț până la recepționarea altor acte confirmative privind dobânda pentru perioadele viitoare”, notează CCRM.

Auditul relevă că, pentru anul 2023, au fost adoptate și alte decizii care au influențat semnificativ rezultatul financiar al Societății. Astfel, deși responsabilii din cadrul SA „Energocom” au prezentat Consiliului Societății informații și calcule privind suportarea unei pierderi nete din activitatea de furnizare a gazelor naturale, în trimestrele II și III 2023, la prețuri nereglementate de circa 500 000 mii lei, solicitând acceptarea prețului de vânzare pentru volumul de gaze naturale, în perioada octombrie-decembrie 2023, de 689,69 de dolari/1000 m3, sau de 631,88 de dolari/1000 m3 pentru gazele care urmau să fie vândute în perioada octombrie 2023 – martie 2024, aceste prețuri nu au fost acceptate

„Consiliul a decis stabilirea prețului de vânzare a gazelor naturale de 605 dolari/1000 m3 pentru a nu admite ulterioara majorare a tarifului pentru consumatorii finali, iar diferența financiară urma a fi acoperită prin alocarea unui grant în valoare de 34 026 100 de euro, suport nerambursabil în contextul sprijinului oferit prin programul norvegian Nansen. Prin urmare, fondatorul a aprobat prețul propus de către Consiliul Societății de 605 dolari/1000 m3, care era mai mic față de costurile reale, ceea ce a condiționat în anul 2023 pierderi nete din activitatea de furnizare a gazelor naturale în sumă totală de 366 741 400 de lei”, subliniază Curtea de Conturi.

În anul 2024, conform Acordului de finanțare din 14 martie 2024, Societatea a beneficiat de grantul oferit ca suport financiar prin intermediul programului norvegian Nansen în valoare de 34 026 100 de euro.

„În contextul celor enunțate, se evidențiază necesitatea fortificării managementului pe segmentul evidenței costurilor și formării prețurilor, bazat pe strategii de preț eficiente cu adaptabilitate la condițiile economice și de piață”, a atenționat CCRM.

CCRM: Deși SA „Energocom” a fondat o entitate-fiică cu sediul în România, aceasta nu și-a desfășurat încă activitatea conform scopului propus, ceea ce nu contribuie la atingerea obiectivelor strategice stabilite la înființare

Energocom a decis, în aprilie 2023, că pentru obținerea licențelor de trading de energie electrică și gaze naturale în alte state membre ale Uniunii Europene, precum Bulgaria și Ungaria, este oportună înființarea unei companii-fiice cu sediul în România. Activitatea principală a acestei societăți-fiice, denumită SRL „Energocom Gas & Power”, este de comercializare a combustibililor gazoși prin conducte. 

Pentru fondarea și inițierea procesului de înregistrare a entității fiice, SA „Energocom” a alocat în capitalul social al acesteia suma de 50 mii de roni. Ulterior, potrivit explicațiilor SA „Energocom”, pentru asigurarea operaționalizării entității-fiice ca operator licențiat cu acces la sistemele de transport al gazelor naturale și al energiei electrice pe piețele din regiune, precum și pentru înregistrarea la toate bursele și platformele internaționale de tranzacționare, a fost necesară suplinirea capitalului social al acesteia până la suma de 5 000 000 de roni, sau circa 19 350 000 de lei.

  • Aceste activități nu pot fi realizate direct de SA „Energocom” deoarece R. Moldova nu este stat membru al Uniunii Europene. De asemenea, aceste activități nu pot fi desfășurate prin intermediul Sucursalei „Energocom” din România, întrucât unele țări, precum Bulgaria și Ungaria, nu permit licențierea sucursalelor deschise de societăți comerciale din afara UE.

În perioada auditului, entitatea-fiică a realizat o singură tranzacție de probă – a procurat 24 MWh de gaze naturale la un preț de 26,15 euro/MWh, le-a transportat și ulterior le-a vândut către SA „Energocom”. Potrivit documentelor contabile, „Energocom” a achitat „Energocom Gas & Power” SRL serviciile de achiziție a gazelor naturale în valoare de 0,005 euro pentru un MWh de gaze naturale și serviciile de transport al gazelor respective la fel în valoare de 0,005 euro/MWh.

Deși SA „Energocom” și „Energocom Gas & Power” SRL au semnat un contract potrivit căruia entitatea-fiică se angajează să acționeze ca „un agent” vizavi de activitatea SA „Energocom” pe piața gazelor naturale din Europa, acționând în numele SA „Energocom” pentru achiziționarea de gaze naturale, rezervarea capacității, tarifele de transport, tarifele de injecție și stocare, precum și toate celelalte aspecte operaționale și va percepe o taxă pentru serviciile sale, cuantumul acestei taxe nu a fost stabilit”, a constatat CCRM, care a subliniat că lipsa unei coordonări între SA „Energocom” și compania-fiică în stabilirea taxei pentru serviciile prestate poate duce la încălcarea principiilor de guvernanță corporativă și a transparenței privind modul de stabilire a acesteia.

De la fondarea entității-fiice și până la 31 decembrie 2024, cheltuielile totale ale acesteia au constituit 1 202 010 de roni (echivalentul a circa 4 664 700 de lei), fiind repartizate pentru: plăți către angajați și organe de asigurare socială și medicală în sumă de 248 510 de roni; plăți pentru stocuri și servicii procurate – 166 170 de roni; alte plăți (taxe, garanții) – 779 560 de roni, și dobânzi și comisioane plătite în valoare de 7 810 de roni.

  • Comisia pentru Situații Excepționale, la data de 1 februarie 2025 a dispus ca SA ,,Energocom” (inclusiv prin sucursală/filiala din România) să achiziționeze gaze naturale în sumă de 20 milioane euro de pe platforme de tranzacționare autorizate din Uniunea Europeană și/sau Ucraina, la condițiile de piață și ținând cont de limitările de ordin tehnic care pot afecta livrarea în R. Moldova, inclusiv de capacitatea tehnică a interconexiunilor cu țările de unde acestea vor fi livrate. De asemenea, a fost dispusă achiziția energiei electrice în sumă de 10 milioane euro de pe aceleași platforme, pentru asigurarea cantităților de energie electrică pentru consumatorii de pe malul drept al Nistrului. 

Conform explicațiilor SA „Energocom”, „datorită existenței firmei fiice Energocom Gas & Power, care deține licențe pe diverse piețe regionale și este înregistrată pe diverse platforme de tranzacționare, a fost posibilă achiziția de gaze naturale destinate malului stâng al râului Nistru, asigurând continuitatea furnizării de gaze și stabilitatea energetică în regiune”.

„Prin urmare, deși înființarea entității-fiice „Energocom Gas & Power” SRL reprezintă un pas strategic menit să faciliteze accesul SA „Energocom” pe piețele europene de gaze naturale și energie electrică, analiza rezultatelor de până acum relevă faptul că activitatea acesteia nu a generat încă o valoare adăugată. În pofida resurselor financiare alocate atât pentru capitalul social, cât și pentru cheltuieli operaționale, precum salarizarea, obținerea licențelor și alte costuri asociate, până la data de 31 decembrie 2024 entitatea a realizat doar o tranzacție de probă, fără impact economic semnificativ asupra SA „Energocom”. Acest fapt evidențiază necesitatea reevaluării strategiei operaționale și financiare a „Energocom Gas & Power” SRL, în vederea optimizării utilizării resurselor și accelerării obținerii rezultatelor scontate. Mai mult decât atât, în lipsa unor măsuri concrete de eficientizare și valorificare a tuturor oportunităților, există riscul ca investiția realizată să nu se justifice economic, ceea ce ar putea afecta situația financiară a SA „Energocom” și obiectivele sale strategice de extindere pe termen lung”, a concluzionat Curtea de Conturi.

Curtea de Conturi a recomandat SA „Energocom” să ia măsurile necesare pentru remedierea deficiențelor identificate, consolidând astfel transparența și stabilitatea financiară a societății.

Funcția de director al Energcom este în prezent deținută de Eugeniu Buzatu, după ce prim-ministrul Dorin Recean a cerut public demisia lui Victor Bînzari, pentru că Energocom „nu a achiziționat gaze, ascunzându-se în spatele birocrației, și nu a asigurat, astfel, necesarul pentru perioada de iarnă la cele mai avantajoase prețuri”.